Författare Ämne: Skjoldehamndräkten kan ha varit samisk  (läst 19886 gånger)

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Skjoldehamndräkten kan ha varit samisk
« skrivet: oktober 01, 2009, 10:32 »
Skjoldehamndräkten från Norge har daterats till ca 1050. Eventuellt kan den ha varit samisk.

"Ny forskning viser at Skjoldehamndrakten er Norges eldste drakt, i tillegg har den klare samiske trekk."

http://vol.no/nyhet.asp?F=F&N=26459
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Návdi

• Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Skjoldehamndräkten kan ha varit samisk
« Svar #1 skrivet: oktober 01, 2009, 12:31 »
Bures Piankhy !

Tack för den ! Nog ser den dräkten samisk ut allt !
Návdi

Utloggad LarsG

• Novis
  • Antal inlägg: 5
    • arkeologiforum.no
« Svar #2 skrivet: oktober 01, 2009, 17:48 »
Lars Erik Narmo vil vente med å konkludere om drakten var samisk, norrøn, eller en blanding:

http://www3.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6799676

Utloggad hsu

• Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
« Svar #3 skrivet: oktober 02, 2009, 08:11 »
Intressant att man diskuterar det utifrån termer som "samisk" när man samtidigt konkluderar att den är så gammal att begrepp som "svensk" och "norsk" inte har mycket relevans.

//Henrik

Utloggad Návdi

• Veteran
« Svar #4 skrivet: oktober 02, 2009, 12:05 »
Intressant att man diskuterar det utifrån termer som "samisk" när man samtidigt konkluderar att den är så gammal att begrepp som "svensk" och "norsk" inte har mycket relevans.

//Henrik

Bures !
Kan ikke se at det snakkes om "svensk" eller "norsk" - men man snakker om "norrønt", som vel er ment å omfatte både det svenske og norske. På svensk side om den nåværende grensa bruker man oftest betegnelsen "nordisk". Det samiske er og var samisk både nå og da.... :)
Návdi

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #6 skrivet: oktober 02, 2009, 12:55 »
Tycker mer det ser ut som en tidigmedeltida hätta: http://images.google.co.uk/images?hl=en&q=struth%C3%A4tta&um=1&ie=UTF-8&ei=0tvFSo-lK57ajQfHkLxB&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4

Jag kan se både samiska och tidigmedeltida europeiska drag i drækten. Jag ær dock absolut ingen expert.

Utloggad Návdi

• Veteran
« Svar #7 skrivet: oktober 02, 2009, 13:22 »
Bures Sindre !
Det Du hänvisar till är en "struthätta". Den samiska "luhkka" har ingen strut.
Det har inte den rekonstruerade huvudbonaden på Skjoldehamndräkten heller. 
Návdi

Utloggad Sindre

• Gode
« Svar #8 skrivet: oktober 02, 2009, 13:32 »
Nej, hættor har inte alltid strut. Struthættan blev vanlig på 1300-talet.

"Till ytterplagget bar man ofta en hätta, antingen endast täckande huvudet eller fortsättande ner i en krage som täcker axlarna och en del av bröstet. Hättor av denna typ har hittats både på Bockstensmannen som är daterad till 1200-1300-talet och i flera av mansgravarna på kyrkogården i Herjolfsnes, vars dräktfynd är daterade till perioden mellan 1000-1500. En under 1300 och 1400-t vanlig form var den sk struthättan. Hättor är mycket vanliga som gåvor, plagget förekommer 96 gånger under perioden och det finns inget som talar för att den skulle vara på väg att försvinna där undersökningen slutar, år 1420. Ofta saknas uppgift om färg, men bruna, röda, svarta och blå hättor nämns. Något vanligare är uppgifter om foder och mycket tyder på att hättorna oftast var fodrade, vanligen med pälsverk, men även siden anges. Materialet i själva hättan var vanligen kläde, men även vadmal och tunnare ylletyger förekommer i materialet. Hättor bars av testamentena att döma både av män och kvinnor."

Från: http://nylose.nordrike.org/Artiklar/du_kan_inte.html

Utloggad hsu

• Stammis
« Svar #9 skrivet: oktober 02, 2009, 13:53 »
Det är lite problematiskt med begrepp som är identitetsskapande i dagens samhälle när man kopplar de bakåt i tiden. Även om jag idag kallas "svensk", har jag väldigt lite gemensamt med en person som kallade sig "svensk" under 1600-talet. Jag har absolut inget emot den kultur som i dagens samhälle kallas samisk, men vill understryka att det finns många alternativa tolkningar till identiteten på den person som burit Skjoldehamndräkten.

Bland annat uppvisar hela vikingatiden drag som är besläktade med det samiska (huvudbonader, skor, flätade remmar, silvertrådsornamentik etc) och vikingatidens mode har knappast varit okänt i Norden utan bör ha levt kvar en bra bit in i 1100-talet (gårdsgravfälten kan t ex dateras så långt i många fall). Det finns väldigt lite material att gå på när det gäller 1100-talets landsbygd, och det är oklart om det här är en fullt normal person från den tiden (oavsett kulturell tillhörighet), eller om det är en "dåtida same" eller någonting annat, idag okänt och utdött.

Det är också problematiskt att dra växlar baklänges genom historien. Det faktum att samer idag använder kläder som ser ut som Skjoldehamndräkten är inte automatiskt ett bevis för att den personen var same. Det kan tvärtom vara så att dagens samer bevarar ett mode som var gängse under 1100-talet, att de har bevarat ett mode som ursprungligen kommer från en annan kultur och att dagens samer vid något tillfälle i historien har tagit över detta mode.

Min bedömning är att Skjoldehamndräkten bär ca 50% drag som är typiska för nordisk medeltid, och 50% som är typiska för dagens samer. Detta innebär inte att jag tror att personen ifråga var ett halvblod  ;)

//Henrik

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #10 skrivet: oktober 02, 2009, 14:22 »
Jag tycker det som skrivs i den i den artikel som först länkas till är rätt tänkvärt.  Det är inte nödvändigtvis en så stor skillnad mellan samiskt och "norrönt".  Som också sägs här i tråden kan ju samiska kulturen bättre bevarat och också utvecklat gemensamma drag för olika kulturer inom norden. Att dom har influerat varandra är ju nästan självklart. Kanske kan sen kyrkan ha orsakat större separation mellan de olika befolkningarna, kanske finns det andra orsaker vilket medfört en polarisering.  Däremot ser jag inga problem med att identifiera det som samiskt eller norrönt eller för den delen norskt och svenskt så länge man inte drar slutsatsen att det är unikt för endera kulturen.  Att vi sen var och en vill studera det ur en viss kulturs perspektiv är väl rätt naturligt.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Návdi

• Veteran
« Svar #11 skrivet: oktober 04, 2009, 14:14 »
Bures !

Om man nu ser noggrant på bilderna av Skjoldehamnsdräkten, så ser man följande:
Både skoband och bälteband har klart samisk utformning i mönster och färger. Skorna är icke
"norröna" (vikingska) eller medeltida. Det är samiska čázehat (vattentäta sommarsko)
såvitt jag kan se av bilden.
Kvarlevorna återfanns inlindade i en matta/filt ovanpå ett renskinn och täckt med näver.
Detta tyder på samisk gravskick.

Skelettet (eller delar av det) är tydligen bevarat. Kanske man kunde göra ett DNA-test ?

Návdi

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
« Svar #12 skrivet: oktober 04, 2009, 14:28 »
Både skoband och bälteband har klart samisk utformning i mönster och färger.
Skorna är icke "norröna" (vikingska) eller medeltida. Det är samiska čázehat (vattentäta sommarsko) såvitt jag kan se av bilden.
Kvarlevorna återfanns inlindade i en matta/filt ovanpå ett renskinn och täckt med näver.
Detta tyder på samisk gravskick.
Det är ju precis som alla andra säger, men en fråga är ju varifrån kommer det som idag anses vara samiskt. Jag vet egentligen för lite, men som det sägs ovan av Yngwe, "Som också sägs här i tråden kan ju samiska kulturen bättre bevarat och också utvecklat gemensamma drag för olika kulturer inom norden". Det tycker jag är mer intressant än vad personen ifråga har för föräldrar. Förresten (och nu sänker jag nivån lite  ;D  ), jag har hört talas om män som klär sig i kvinnokläder, men de är inte kvinnor för det...  ;D
Qui tacet, consentit

Utloggad Sindre

• Gode
« Svar #13 skrivet: oktober 05, 2009, 14:35 »
Precis, det ær ju mycket møjligt att æven den "norrøna" kulturen anvænde sig av čázehat och anvænde samma gravskick i den regionen. Sen kan det i områden med mycket kontakt mellan samisk befolkning och "norrøn" befolkning också funnits parbildande mellan de båda kulturerna. Ær en son eller dotter av en 1000-tals same och en 1000-tals norrøn en same eller en norrøn, eller bægge eller inget?

Jag har inte tillræckligt mycket utbildning om 1000-talets befolkningsfrågor i norra skandinavien før att veta detta, men jag skulle inte tro att det såg ut som idag eller ens før 500 år sedan.

Om jag fick hoppas, så skulle jag vilja se att skjoldehamnsdrækten visar upp kontakter mellan de båda befolkningarna, och inte tillhør den ena eller den andra. Før mig ær samiska føremål och værden minst lika viktiga som de "norrøna", men det som gør mig intresserad ær den mænskliga vinklingen man får nær man ser kontakter och handel och inte bara vilken kultur ett visst føremål tillhørde.

Utloggad Návdi

• Veteran
« Svar #14 skrivet: oktober 08, 2009, 16:11 »
Bures !

Duodjeekspert fra Tysfjord, Aline Mikkelsen, er overbevist om at Norges eldste klesdrakt er ei samekofte som kan knyttes til lulesamisk koftetradisjon.

http://www.nrk.no/kanal/nrk_sami_radio/1.6805564
Návdi

Utloggad hsu

• Stammis
« Svar #15 skrivet: oktober 08, 2009, 16:18 »
Bures !

Duodjeekspert fra Tysfjord, Aline Mikkelsen, er overbevist om at Norges eldste klesdrakt er ei samekofte som kan knyttes til lulesamisk koftetradisjon.

http://www.nrk.no/kanal/nrk_sami_radio/1.6805564

Jag tycker fortfarande att det mest iögonfallande med detta är att man kallar den nästan 1000 år gamla dräkten för "samisk". Vore det inte mer passande att diskutera varför just det lulesamiska dräktskicket har stora likheter med en (idag okänd) kulturyttring från 1000-talet?

//Henrik

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #16 skrivet: oktober 08, 2009, 17:23 »
Varför inte Hsu?  En stor del fynd österut klassificeras som skandinaviska utan att för den delen vara bevisat skandinaviska.  Ska vi göra om det också? Var hamnar vi då?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sindre

• Gode
« Svar #17 skrivet: oktober 08, 2009, 17:56 »
Men skandinavisk ær inte en kultur. Att sæga att skjoldehamndrækten var samisk ær lite som att sæga att "vikingar" byggde øresundsbron.

Utloggad Jerrark

• Veteran
  • Antal inlägg: 797
« Svar #18 skrivet: oktober 08, 2009, 18:11 »
Det beror väl på om man kan kalla de som levde i området där dräkten hittades för samer eller inte. Om de talade samiskt språk (vilket vi ju kanske inte kan veta exakt), tillämpade ett gravskick som anses samiskt och uppvisade andra samiska kulturella drag så var de väl troligen samer.

Utloggad hsu

• Stammis
« Svar #19 skrivet: oktober 08, 2009, 18:34 »
Det beror väl på om man kan kalla de som levde i området där dräkten hittades för samer eller inte. Om de talade samiskt språk (vilket vi ju kanske inte kan veta exakt), tillämpade ett gravskick som anses samiskt och uppvisade andra samiska kulturella drag så var de väl troligen samer.

Det är ju just det här som blir besvärligt. Vi pratar om en tid då den rådande kulturen var i huvudsak vikingatida i Norden. Pratade dom nordiska folken ett "svenskt" språk vid denna tid? Använde de "svenska" gravskick? Hade de andra svenska kulturella drag?

Svaren på dessa frågor blir förstås ett "Ja" - för det kan man väl säga om vikingarna, och man kan också säga att det överhuvudtaget inte spelar någon roll, för det var så oerhört länge sedan. Jag är ute efter relevansen i att benämna någonting som ligger på ett så stort tidsdjup som gemensamt med en idag levande kulturyttring. Det är så mycket som kan ha hänt däremellan att det blir ointressant med den eventuella kulturella identiteten för personen i fråga.

//Henrik