Författare Ämne: Tolkningar av hällristningar  (läst 9791 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Tolkningar av hällristningar
« skrivet: september 30, 2009, 14:06 »
Är det inte tänkbart att många hällristningar föreställer bilder från bronsålderns mytologi, liksom det fanns vikingatida bilder hämtade från eddan?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Tolkningar av hällristningar
« Svar #1 skrivet: september 30, 2009, 16:25 »
En mängd hällrisningar använder samma symbolik (snör-ornamentik, yxor, svärd, svärknappar, etc.) Dessa kan också skonjas i bronsålderns och vikingatidens ornamentik. Eddans mytologi påstås - enligt kungssagorna - att ha rötter i "brännåldern", vilket föregår den "hög-åldern" vi numer lägger till bronsåldern.

Med dagens arkeologiska och genetiska svar på hand kan man inte utesluta att sagans påstådda kontinuitet genger den faktiska historien.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Tolkningar av hällristningar
« Svar #2 skrivet: september 30, 2009, 16:39 »
Bures !

Finner mej föranledd att bara påminna om att det finns andra sorters hällristningar som ingenting har att göra med varken svärd eller Eddans mytologi....  :)
Návdi

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Tolkningar av hällristningar
« Svar #3 skrivet: september 30, 2009, 16:49 »
.... med "bronsålderns mytologi" menas då här tydligen "germansk mytologi"
efter vad jag kan förstå....
Návdi

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Tolkningar av hällristningar
« Svar #4 skrivet: september 30, 2009, 16:59 »
.... därför - och också av andra orsaker - borde man inte bruka begreppet "bronsålder" här uppe i norr. "Bronsålder" är tydligt i tankarna knutet till de germanskspråkiga invandrarna.
Eller hur ?
Návdi

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Tolkningar av hällristningar
« Svar #5 skrivet: oktober 01, 2009, 00:11 »
Hej igen, Navdi.

Man skal inte vara för snabb med att sätta etiketter på gamla kulturer. Dom symbolvärden som användes i det hedna N-Europa var troligen sams för både Friser och Finne. Språk-skilnaden gär dock olika namn på dom olika mytologiska aspekter och gestalter - givetvis.

Skilnaden i dag är dock tydlig. Eftersom dom finsk-språkliga grupper i norra Skandinavien, Karelen och Ryssland inte kristandes före medelålderns slut lever dessa namn ch gestalter fortfarande kvar i samers, karelers och komers folkminne.

Anorlunda är det då i den västliga språkrets - där det "germanska väldet" byggde kyrkor redan på 1100-talet, varefter alla "hedniska riter och minnen" fick upphöra. Efter att kultur-tyrraniet fick grepp m Norden och runskriften blev förbjuden gick dom gamla kunskapstraditionerna här förlorad. Men - här finns fortfarande något i folk-kulturen, men då i form av spridda legender och barnasagor. Dessutom - efter reformationen torde man ta fram endera forn-nordiska manuskrift från både 1200- och 1300-talet, som gömts undan och således överlevt både sensur och bränder. Den forn-nordiska litteraturen har emedlertid varit svår att förstå och numer tror man väl att den tilkommit i et försök på "kompromiss" mellan den gamla kultur och 1200-talets katolska Europa.  >:D

När man sålunda läser om "Oden" och "Friggja" - så kan man dra en direkt parallell till den finsk-ugriska "Okko" (Okko Väinömöinen) och "Akka" (Akka Matar). "Balder" och "Nanna" heter visst "Leminkainen" (Hanen) och "Youtsen" (Svanen), osv. Det nord-europeiska pantheon har samma storlek, funksjoner och gestalter på båda sidor om den stora, väst-östliga språkgränsen.  Men det betyder givetvis inte att deras innebörd, värde och mytologiska funktioner var speciellt anorlunda.

Eftersom vi hittar liknande panteoner i dom gamla, för-religiösa samhällen ikring Medelhavet, der Zevs i öst är ekvivalent till Jupiter i väst. Ursprunget dom tydligtvis gemensamt med de två nordiska pantheoner - som ochså får spåra sitt ursprung nånstans i Eurasia...

När vi talar om den glada bronsåldern - där klimatet hr nord var +2 grader högre än nu - är det onäkligen en tid med stor traik efter färdlederna av Lena, Yenisej, Volga, Neva, Tana, Kemio och Torneå. Givetvis var dom förbundna med norra, östra och västra delen av Östersjön trafiken efter Dvina, Djepr, Don och Wizla.

När vi i dag söker återupprätta dom västliga namn och deras funktioner - bland "franker", "germaner", "friser" och skandinaver - så behöver vi alla genuina kvarlevor från den forna, eurasiska mytologin. Derför är den karelska-finska och samiska mytologin i en särställning när vi söker förklara de mytologiska gestalter - och deras respektive symbolder - som vi nu kan skymta inte bara i "vikingatidens" snör-ornamentik, men också i bronsålderns hällristingar och snörkeramik... 8)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad pentakel

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63
SV: Tolkningar av hällristningar
« Svar #6 skrivet: oktober 01, 2009, 09:12 »
Anorlunda är det då i den västliga språkrets - där det "germanska väldet" byggde kyrkor redan på 1100-talet, varefter alla "hedniska riter och minnen" fick upphöra. Efter att kultur-tyrraniet fick grepp m Norden och runskriften blev förbjuden gick dom gamla kunskapstraditionerna här förlorad.

Förlåt, men när blev runskriften förbjuden och av vem?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Tolkningar av hällristningar
« Svar #7 skrivet: oktober 01, 2009, 09:24 »
Innan vi glider för mycket OT så kanske Karlfredrik kan förklara vilka hällristningar han syftar på?

/Johan - Administratör
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Tolkningar av hällristningar
« Svar #8 skrivet: oktober 01, 2009, 11:18 »
Man kan ju undra hur mycket av bronsålderns föreställningar som egentligen levde kvar under järnålderns olika perioder. Särskilt under romersk järnålder torde väl den ideologiska och religiösa påverkan från romarriket vara ganska stor. Det var ju också under denna tid som runorna dyker upp här i Norden, troligen inspirerade av de latinska och grekiska alfabetena.
Olika symboler och föremål med ursprung i romarriket dyker ju upp i gravar och i andra sammanhang så det torde ju inte vara konstigt om också tankar, ideer och livsstro påverkats starkt.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Tolkningar av hällristningar
« Svar #9 skrivet: oktober 01, 2009, 13:50 »
Jag beklagar att jag varit otydlig - jag tänkte på hällristningar i södra och mellersta Skandinavien -upp till och med Dalsland och Bohuslän som jag själv har kunnat ta del av.
Många äldre fackböcker om hellristningar ignorerar också Norrland.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Tolkningar av hällristningar
« Svar #10 skrivet: oktober 01, 2009, 16:12 »
Anorlunda är det då i den västliga språkrets - där det "germanska väldet" byggde kyrkor redan på 1100-talet, varefter alla "hedniska riter och minnen" fick upphöra. Efter att kultur-tyrraniet fick grepp m Norden och runskriften blev förbjuden gick dom gamla kunskapstraditionerna här förlorad.

Förlåt, men när blev runskriften förbjuden och av vem?

OT, men det enda jag har hittat om det ær det hær: http://www.idunn.no/file/ci/4651841/maal_2007_01_bad_paven_olav_tryggvason_slutta_aa_bruka_runer.pdf

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Tolkningar av hällristningar
« Svar #11 skrivet: oktober 01, 2009, 22:31 »
Tack Sindre. Det var just prof. Haglands artikkel som satte mej på spåret. Lyckligtvis är han inte ensam om att behandla ämnet:

Citera
"The numbers of runic writings that remain from the early Christian era are few and far between. The reason for this is twofold. For one, they used wood to ró (write) on, and as we know wood is highly perishable. The second is that in the year 999 or 1000 Pope Sylvester II ordered the "pagan" writing of the Hungarians to be destroyed. (The Viking runic writing suffered the same fate.)  This provoked a revolt against the Roman Catholic Church, which is characterized as an anti-Christian, "pagan" uprising."

http://www.posthuman.hu/dokumentum/radics/History%202.doc

Citera

By 1006, Stephen started sweeping reforms to convert Hungary into a western feudal state, complete with forced Christianisation.[27] Stephen established a network of 10 episcopal and 2 archiepiscopal sees, and ordered the building of monasteries, churches and cathedrals. The country switched to using the Latin language and alphabet under Stephen, and until as late as 1844, Latin remained the official language of Hungary. Previously Hungarian had been written with the Old Hungarian script, a runic script.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hungary#Medieval_Hungary_.28895.E2.80.931526.29

Citera

Decrees of King István I.

Published in the yearbook of The Nyíregyháza András Jósa Museum 1969-71;

“... According to this decree, which came about at the suggestion of Pope Sylvester, that the ancient Magyar letters and carvings and the pagan mode of writing from right to left, which are used by the Magyars, Székelys and Kuns and also by the Magyar Christian priests, should be stopped and the Latin characters should be used instead.  It is hereto ordered that the priests should be thought to use these characters and rewarded for doing so and should be forbidden to use the pagan writing, with the penalty of losing teaching and priestly positions and they should also pay a penalty of 20 gold pensas. Furthermore, all the writings, executed with the pagan script within the church and on the pages of prayer books, should be destroyed and changed to Latin.

Furthermore, anyone who brings in a pagan script should be rewarded from one to ten denari. The pagan scripts so obtained should be destroyed by iron and fire, so that, with the destruction of these, the memory and the desire for the pagan religion should come to an end.”

This is the text of the decree by King István I.  The writer of the article adds the following:

“We did not know anything about the fact that King István’s above law already dealt with the ancient Magyar letters and carvings which were also used by the Magyar Christian priests and the pagan writing system, the writing from right to left was decreed to be eradicated by iron and fire.

The Magyar people prior to the introduction of the papacy was a literate, well educated people. The priests used the Magyar method of writing, which was composed of ancient, ‘pagan’ script, although many people learned writing only after they had accepted Christianity.”

http://www.magtudin.org/Arthur%20part%206.htm

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad pentakel

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63
SV: Tolkningar av hällristningar
« Svar #12 skrivet: oktober 02, 2009, 11:17 »
Tack Sindre. Det var just prof. Haglands artikkel som satte mej på spåret. Lyckligtvis är han inte ensam om att behandla ämnet:

Citera
"The numbers of runic writings that remain from the early Christian era are few and far between. The reason for this is twofold. For one, they used wood to ró (write) on, and as we know wood is highly perishable. The second is that in the year 999 or 1000 Pope Sylvester II ordered the "pagan" writing of the Hungarians to be destroyed. (The Viking runic writing suffered the same fate.)  This provoked a revolt against the Roman Catholic Church, which is characterized as an anti-Christian, "pagan" uprising."

http://www.posthuman.hu/dokumentum/radics/History%202.doc

Jag vet inte vilka "runic writings" författaren syftar på som skulle ha varit ovanliga under den tidigkristna eran. De skandinaviska inskrifterna är tvärtom som allra vanligast just under tidig kristen tid.

De citat du lagt upp handlar om ungerska runor och om den ungerske kung Ístvans förbud mot dessa. Vad har det med skandinaviska förhållanden att göra?

Påståendet att "The Viking runic writing suffered the same fate" är helt utan källhänvisning, särskilt som länken du anger leder till en Word-fil utan titel, författarnamn eller år.

Först och främst vittnar väl alla fynd av medeltida runinskrifter om att något förbud aldrig genomfördes. Artikeln som Sindre hänvisar till motsäger just påståendet om ett påvligt förbud.

Jag antar dock att detta ämne bör få en egen tråd...

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Tolkningar av hällristningar
« Svar #13 skrivet: oktober 02, 2009, 12:41 »
Först och främst vittnar väl alla fynd av medeltida runinskrifter om att något förbud aldrig genomfördes. Artikeln som Sindre hänvisar till motsäger just påståendet om ett påvligt förbud.

Jag antar att du inte læst hela artikeln då..

Den motsæger påståendet om ett påvligt førbud i Norge, och hænvisar till ett møjligt svenskt førbud 1001 som refererats av Petrejus 1611 ("blefwo the rätta Swenska Bookstäfwer
som kallades Runor aflagde Påvenom til wilie och tå kommo the Latiniska Bookstäfwer
här in först i Swerige") och Schröder 1637. De ger tyværr inga kællor, men då detta skrevs innan branden på stockholms slott 1697, så ær det ju møjligt att de hade tillgång till kællor som førlorades då.

Det ær ju dock något vi troligtvis aldrig får reda på.

Kan någon starta en ny tråd och flytta detta æmne?

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Tolkningar av hällristningar
« Svar #14 skrivet: oktober 02, 2009, 13:29 »
Skulle vi möjligen kunna återknyta till trådens ämne-bronsålder, ifall någon har synpunker på tolkningen av  bronsåldershällristningar i södra och mellersta Skandinavien?
Samerna tillhör en annan kulturkrets, jag känner inte till om det finns temalikheter mellan samisk och germansk mytolgi, men jag utesluter inte att det kan finnas scener ur deras mytologi på samiska hällristningar.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Tolkningar av hällristningar
« Svar #15 skrivet: november 15, 2009, 19:45 »
Just nu går det en TV-serie som heter Den kristna koden (sänds bl a idag, den 15 nov i Kunskapskanalen kl 22.00) och som handlar om kristna symboler och teman. Man kan ju undra hur mycket av den kristna ikonografin vi hade kunnat tolka ifall vi inte hade haft några som helst skriftliga vittnesbörd om Kristendomen (eller Judendomen). Mycket hade nog varit väldigt svårtolkat.

Så hällristningarnas bilder kan mycket väl avbilda en komplex mytologi, som dock är väldigt svårtolkad.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Tolkningar av hällristningar
« Svar #16 skrivet: januari 02, 2010, 13:39 »
.... därför - och också av andra orsaker - borde man inte bruka begreppet "bronsålder" här uppe i norr. "Bronsålder" är tydligt i tankarna knutet till de germanskspråkiga invandrarna.
Eller hur ?


Nej. om man inte har uppfunnit metallurgin är väl inte det begreppet tillämpligt. Men vad ska man kalla motsvarande period för i Sapmi?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Tolkningar av hällristningar
« Svar #17 skrivet: januari 02, 2010, 13:49 »
Off topic, starta ett nytt ämne.

/Johan - Administratör
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :