Författare Ämne: Roxen  (läst 4620 gånger)

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Roxen
« skrivet: september 27, 2009, 21:54 »
Jag vet inte om det här blev rätt forum men det är rätt period i alla fall :)

På min nuvarande arbetsplats fick jag en förfrågan om en stenyxa som hittats i en åker. Av beskrivningen att döma törs jag säga att det är flinta och åldern borde vara över femtusen år, troligtvis mer. Jag har inte sett yxan än men ska förhoppningsvis kunna få en bild i veckan.

Beskrivningen lyder: Det är en blank sten som är väldigt vass. Den är brun-gul i tonen (vid frågan så var den mer brun än gul) och den ser ut att vara formad för hand. Enligt upphittaren ser den ut att ha varit använd av en vänsterhänt men den detaljen vill jag se själv först.

Jag tror att det är en flintyxa från stenålder eftersom min erfarenhet säger att ju brunare den är desto längre har den legat i jord. Jag vet inte om det är korrekt men enligt en medlem i Stenklubben ska det förhålla sig så. Yxan ska vara ganska stor också och om jag inte minns helt fel så blev de mindre mot bronsåldern (?).

Det jag i första hand vill veta är lite om fyndområdet. Denna yxa är hittad i området Lillkyrka vid sjön Roxen (Linghem). Det här är bördig åkermark och yxan hittades också i en åker. Jag säger att det här området borde ha legat under vatten på stenåldern och även troligtvis på bronsåldern. Vet någon här hur landhöjningen ser ut  i det området?

Att hitta en flintyxa i en åker är ju inte särskilt ovanligt. Jag är mer intresserad av om flintyxor har hittats i offerdepåer eller som andra offer? Den kan ju ha blivit kastad/tappad i sjön också men jag tror att man hade bättre koll på sina verktyg på den tiden vilket får mig att fundera på offer. Om det inte var sjö där så var det säkert en mosse eller åtminstone väldigt grunt vatten eftersom Roxen åt det hållet inte är så djup vilket borde betyda att vattnet har sjunkit undan sakta.

Jag ska försöka få in en bild om det är av intresse.
Några förslag eller funderingar?

Mina kunskaper om stenåldern är begränsade och min kunskap om sten och flinta är nästintill obefintlig så jag vill gärna bli rättad.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Roxen
« Svar #1 skrivet: september 27, 2009, 22:29 »
Posta gärna en bild (helst flera från olika vinklar, och nått att jämföra storlek med på bilderna), det är svårt att säga nått vettigt annars, Färgen på flinta ändras nog inte av att ligga i jorden.

/Micke

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Roxen
« Svar #2 skrivet: september 28, 2009, 14:01 »
Roxen har ett medelvattenstånd på 33,3 meter. Jag har inte någon havsnivåkurva till hands, men Fagervikboplatsen vid Bråviken ligger mellan 25 och 30 m och tillhör mellanneolitikum, så Roxen bör ha isolerats tidigare än så, gissningsvis för 5-6000 år sedan.
Det som är Lillkyrka socken bör f ö mer eller mindre ha varit en ö långt efter den tiden. Socknen omges fortfarande nästan helt av Roxen och stora kärrmarker trots omfattande utdikningar. Troligen ett mycket lämpligt område för jägare och fiskare alltså.

Vet du exakt var i Lillkyrka den är hittad? Det råkar vara ett område jag känner till mycket bra.

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: Roxen
« Svar #3 skrivet: september 28, 2009, 20:28 »
Tack.. som sagt.. jag vet inte mycket om flinta.. Jag har hört att ytan på flinta kan färgas av oxidering beroende på kemisk sammansättning i jorden men jag kan inget om sånt så jag låter min okunskap vila för bättre vetande i området.

Var i Lillkyrka vet jag inte. Upphittaren är lite förtegen och tror nog att han sitter på något oerhört värdefullt. Han frågade för att han ville veta vad den är värd. Det finns ju ett antal åkrar där så det är lite svårt att gissa.

Tog en bild med mobilen, glömde storleksreferens.. men det finns en tidning i bakgrunden (M*tro). Den är mellan 20 - 30 cm lång. En flisa är bortslagen ganska nyligen och där är flintan ganska ljus. Troligtvis slogs den bort när den hittades.

Jag tycker att den är i mycket bra skick jämfört med andra jag har sett men jag är som sagt mest nyfiken på området och åldern. I övrigt har jag hänvisat till raa.se och fornminneslagen. Jag tror att den kommer att hamna i en bokhylla nånstans eller på blocket men man vet aldrig..
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Roxen
« Svar #4 skrivet: september 28, 2009, 22:22 »
Det är svårt att säga efter som man inte ser yxan ur olika vinklar, men jag gissar att det är en tunnackig flintyxa. I så fall är den tidigneolitisk, tillhörande trattbägarkulturen.

Här är en bild från Wikimedia Commons på en snarlik yxa:

Foto av Dr. Henning Krämer, Geesthacht licensierad under CC-BY-SA 3.0

Yxan är ju upphittarens så länge den inte hör till ett depåpfynd (fler än en yxa på samma fyndplats). Så upphittaren kan utan oro rapportera in fyndet till närmsta museum, så blir alla glada.

/Micke

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: Roxen
« Svar #5 skrivet: september 29, 2009, 18:29 »
Jag tackar och bockar för informationen.
Det fanns inget mer i marken så det är ett isolerat fynd.

Tack för hjälpen.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Roxen
« Svar #6 skrivet: september 29, 2009, 19:33 »
Det finns faktiskt ett fält i västra delen av Lillkyrka som heter "Flintbackarna", jag har gått där en del när det har varit plöjt, men bara hittat träkol.

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: Roxen
« Svar #7 skrivet: september 29, 2009, 19:45 »
Han vill inte säga var i Lillkyrka han hittade den av nån anledning.

Finns möjligheten att en depå skulle kunna ha blivit utspridd på grund av idogt plöjningsarbete? Något kan ju ha hittats tidigare men inte rapporterats.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: Roxen
« Svar #8 skrivet: september 30, 2009, 12:12 »
Det är tveklöst en tunnackig yxa. Det är klart att det är möjligt att en depå skulle kunna spridas genom plöjning, men det är ju mycket vanligt med enstaka "yxoffer" så det får väl hållas som troligare.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Roxen
« Svar #9 skrivet: september 30, 2009, 19:14 »
Jag har en likartad men mindre yxa hittad i mitt ägandes potatisland mindre än en mil nordost om Lillkyrka. Inget annat som på minsta sätt tyder på äldre mänsklig verksamhet har någonsin hittats i trädgården, och inga fornminnen överhuvud taget är kända inom ca 1 km omkrets.

Hur hamnade den där? Ett offer? Ett tappat redskap?