Njaa…. Innovationsförmågan är även den ärftligt betingad, liksom vad vi kallar för händigheten. Innovationsförmågan är ju, enkelt beskrivet, en förmåga att tänka nytt. Det blir man inte händig av.
Kanske är händigheten en blandning av innovationsförmåga + en förmåga att kunna överföra det man skapat mentalt till verklig form med hjälp av sina händer? Men då är vi väl kanske mer inne på konstnärlig verksamhet?
Jag tror att dessa ständiga små innovationer som tvingades fram av vårt klimat och av våra årstider medförde att: antingen att den gen som fanns från början inte försvann – eller att en svag sådan gen förstärktes eftersom den ”underhölls” generation efter generation.
Olika populationer har alltså vissa anlag som finns inom majoriteten av populationen, det är min grundtanke. Detta kan ses på både hårdvara och mjukvara ibland, som hårdvara t.ex hudfärg, hårfärg, ögonfärg, kroppsstorlek, kroppstyp, osv. Men även på mjukvaran skiljer vi oss alltså åt, både som individer och som ursprungs populationer. Där kan anlag, som t.ex (som jag tror), skandinavers händighet vara förstärkt beroende på, kanske, klimatet vi lever i.
Det säger alltså inte att vi är händigast eller bäst eller gör bäst saker, det säger att för att överleva här uppe måste du själv kunna bygga dig ett hus, värma upp det med ved, röja dina åkrar, sköta dina djur, osv. Klarar du inte det av något skäl - så lär du inte överleva.
Anna-Karin, jag tror inte att vi är så oense egentligen, jag tror att vissa anlag i en population skiner igenom eftersom anlaget finns där – utan att behöva vara dominerande. Jag har rest mycket, bott och levt å andra platser samt träffat väldigt många människor. Vi är händiga här i Skandinavien. Jag förstod inte detta förrän jag varit på andra platserna eftersom här finns ju ingen skillnad eftersom här är en majoritet just, händig.
Om man har ett visst anlag, oavsett vad det är för anlag, tror jag att en majoritet av en population förr eller senare utvecklar just detta anlag eftersom det finns där. Människor tycker om att göra bra ifrån sig, oavsett vad det nu är de gör. Förr eller senare i livet händer någonting i livet och plötsligt står man där och har utfört något bra som man aldrig har utfört förut, så undrar man hur hände detta? Man gör det igen och återigen blev det bra – man blir intresserad och utvecklar detta till ett intresse, hobby eller, yrke om man har tur. Tack för en trevlig diskussion – och jag tror inte att vi är så långt ifrån varandra egentligen. Jag tror lite mer på arv än miljö bara.
För övrigt…
Tyskar har ju ett genetiskt anlag (som vi Skandiaver inte har) som jag tycker är trevligt, de är bra på att formulera sig och de är samtidigt mycket bra och underhållande talare. Världens första verkligen kända talare var från ju Tyskland, neandertalaren!
Thomas