Författare Ämne: Stenhuggarmärkena i Linköpings domkyrka  (läst 4789 gånger)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
Stenhuggarmärkena i Linköpings domkyrka
« skrivet: juli 02, 2009, 20:37 »
Det finns en stor mängd varianter av stenhuggarmärken på stenarna i Linköpings domkyrka, varav några består av små runföljder som numera finns med i Samnordisk runtextdatabas. Jag har sett två av varianterna, och io=n. Är det fler av dem som finns någonstans i "människohöjd", alltså 0-200 cm ovanför golvet? Jag vet att några varianter förekommer bl a ett par gånger kanske 5 meter uppe på väggen, men där är de ju inte så lätta att se. Jag är inte intresserad av de stenhuggarmärken som inte är runor.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Stenhuggarmärkena i Linköpings domkyrka
« Svar #1 skrivet: juli 02, 2009, 22:53 »
Några finns på bild här

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Stenhuggarmärkena i Linköpings domkyrka
« Svar #2 skrivet: juli 03, 2009, 23:23 »
Efter en mindre utgrävning på skrivbordet hittar jag några anteckningar.
Av Ög SvK200;87 (i rundatabasen) så finns §F på södra innerväggen 1:a travén - ungefär mitt på väggen till höger om fönstret.
§E på s:a innerväggen, 6:e travén (på bägge sidor om fönstret, det till vänster långt ner) och 7:e travén (till vänster om fönster rätt långt ned)
§D på s:a innerväggen, 6:e travén (till höger om fönster, strax ovanför mitten)
§C på n:a innerväggen, 6:e travén (fönster upptill), och utvändigt: fönster N4, N5, N6 (bågen upptill)
§B på n:a innerväggen, 6:e travén (fönster upptill), 7:e travén (nedtill) = den du uppenbarligen sett.
§A finns på 8 olika ställen: n:a innerväggen (5:e travén ungefär mitt på, 6:e travén ovanför mitten, 6:e travén fönster upptill, pilaster A7 nedtill), gördelbåge B7-A7, s:a innerväggen (6:e travén fönster högt upp), utvändigt n:a väggen (5:e travén, fönster N6)
Ög SvK200;109 finns i omfattning till fönster N6 (invändigt) i höjd med översta skaffringen - dvs högt upp.
Så utan stege kan du nog inte se så många fler än du redan hittat.
/Jan

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Stenhuggarmärkena i Linköpings domkyrka
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2009, 16:35 »
Kan tyvärr inte hjälpa till med din fråga, men tack för att du gett mig en förklaring till de runlängder jag hittade i Falköping för tre år sedan.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Stenhuggarmärkena i Linköpings domkyrka
« Svar #4 skrivet: augusti 18, 2009, 01:33 »
Jag hittade mina bilder på runorna i Falköpings Sankt Olof:

Men vafan, går det verkligen inte att ta bort inlägg som blir överflödiga (går inte att redigera till attachments)..

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Stenhuggarmärkena i Linköpings domkyrka
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2009, 01:51 »
Så, här är bilderna (från St. Olof, Falköping):

(Det finns säkert fler runlängder i kyrkan)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Stenhuggarmärkena i Linköpings domkyrka
« Svar #6 skrivet: augusti 19, 2009, 01:17 »
Är detta några inskrifter som ännu inte finns med i Samnordisk runtextdatabas?

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Stenhuggarmärkena i Linköpings domkyrka
« Svar #7 skrivet: augusti 19, 2009, 10:49 »
Det har jag inte kollat. Fotona tog jag mest før att jag var øverraskad. Jag høll på med en konserveringsrapport øver Gøkhems kyrka och var bara på besøk..

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Stenhuggarmärkena i Linköpings domkyrka
« Svar #8 skrivet: augusti 19, 2009, 23:34 »
Putsinskrifterna från Falköpings kyrka har mig veterligt ännu inte granskats runologiskt. Och än mindre finns de med i Samnordisk runtextdatabas.
/Jan

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Stenhuggarmärkena i Linköpings domkyrka
« Svar #9 skrivet: november 13, 2009, 02:20 »
Jag vill återkomma till dessa inskrifter med anledning av hur jag sett dem beskrivna i Samnordisk runtextdatabas. Vid Runtyper står det "kortkvist utom $D". $A (''pæ'') är ju inte heller kortkvist! är min reaktion. Se bilden http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:LinkopingCathedralRunes2.JPG .
Men så funderar jag om påståendet ändå kan anses rätt, pga att stungen b-runa väl aldrig förekommer i kortkvistvariant och den stungna normal-b-runan därför kan anses vara såväl kortkvist- som normalrunevarianten. Det medeltida æ kanske inte heller kan förekomma som kortkvist för att det då blir a. Är det så man har tänkt när man skriver "Kortkvist utom i $D"? Spontant känns påståendet i alla fall vilseledande.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Stenhuggarmärkena i Linköpings domkyrka
« Svar #10 skrivet: november 14, 2009, 09:09 »
Det medeltida æ kanske inte heller kan förekomma som kortkvist för att det då blir a. Är det så man har tänkt när man skriver "Kortkvist utom i $D"? Spontant känns påståendet i alla fall vilseledande.
Svar: Ja. Hade den sista runan i §A haft en kortkvistform så hade den återgivits a. Men ett förtydligande kan vara "n och a är kortkvistrunor".
/Jan