Om man drog båtar på hjul borde man ha funnit sådana båthjul, själva båtfynden verkar det annars finnas ganska gott om och hjulen borde ha ingått i standardpackningen.
Stefan
Kavlar = timmer tillhugget till ens tjocklek (stockar) och ihopmonterad på en "kavel-ram" av rakhugna stokkar, med "kavel-bockar" i mitten, för kavlarna att kavla på. (Naglar man fast stockarna - så dom inte
kävlar mer - får man en traditionell "stock-bro". Om man inte, helt enkelt, gör en "timmer-flotte" av det hela...)
---
Sen flintens, kvartsitens och skiferns dagar har nordens mäniskor varit mån om att använda yxor och klubbor - för att lätta sin vardag, bättra sina livsvilkor och utväckla sin kultur. Fynd av handelsgods visar ju at man redan på stenåldern utväcklade handel efter vattenläderna i hela det norra Eurasien.
Att man under metallåldern fick förmågan att gjöra hammar och spik förde tydligen till att tidens båtbyggare fick möjlighet att använda "naglar" - istället för tråd - när dom skulle "sy" skroven til kjölen. Med "nagelsömmen" kom et antal stora handelsbåtar - och redan under bronsåldern har man möjlighet att bygga "skepp" och "skeppa" både folk och gods över alla sjöar och hav. På den tiden var "inrikeshandeln" i Norden redan sen länge i regulär trafik efter "blåvägarna" över "Kjölen".
Man törs utgå ifrån att dom stora älvlederna i Karelen, Ryssland och Ukraina utvecklats på samma tid. Deras ed och forsar blev nog utförligt bestyckat för transport av den flinta och bärnsten som nu utgrävs i Grekland och Egypt. Redan Herodot berättade om vackra packet som varje år skeppades till Delos - "från Hyperborerernas land". Herodot beskriver transporten efter dom ryska älvarna som en fast organiserad, inter-kontinental företeelse, "från folk till folk".
Älvtrafiken gick naturligtvis med
älv-båtar . Älvbåtar konstrueras specifickt anorlunda än sjögående båtar. Sneckor, pramar och "fjord-båtar" är
odugliga i älvar. Påståendet att "vikingar åkt genom Ryssland - på båtar" betyder natuligtvis inte att dom användt "vikinga-skepp". När skandinaviska handelfolk reste efter ryska floder betyder det i princip att de satt ombord i älvbåtar - skutsad av de finnar, sarmater, samogeter och skyter som Herodot berättar om. I det nordiska fyndmaterialet ser man att älvbåtarna
syddes - med "teger" (vädrade rötter) - ända inn i medeltiden - för smidighetens och viktens skuld.
---
Under vikingtidens början gör dessa regioner en gemensam allians med sina skandinaviska handelsparter, där syftet tydligen är att försvara deras gemensamma handel - jämte deras kulturella, ekonomiska och politiska traditioner - gentemot de teokratiska imperiebyggarna i Persepolis, Bysants och Rom. I processen får alltså skandinaviska Rurik bli kung över hela "Gardariki" - vilket Snorre sen kallar "Svitjod hin mikla", "Svitjod hin kalda". Tidligare namn är "Vanaland" och "Rosland". Efter 862 kunde Skandinavierna resa bland allierade, vänner och - även - släktningar. När finska, svenska eller norska adelsmän sen gjorde tjänst som "væringar" i Bysants, blev dessa "hyperboreer" fortfarande behandlad som dignitärer. Ända fram till 1050, då de tusenåriga förbindelserna över Östersjön - och Hyperorernas goda renome som kulturfolk - kapades snabbt, dramatiskt och definitivt.
Men det betyder inte att vikingar, som ynglinga-kungarna Björn Järnside eller Harald Hardråde, "engång seglade sina vikingaskepp genom floderna i Ryssland". Ochså dessa hyperborèer fick nog, enligt gällande tradition, hjälp av regionala infra-strukturer med älvbåtar, kavelbroar och drag. Alternativt kan dom ha fått byggt eller
köpt sina egna älvbåtar, som det framgår i Eddan. Båtdragen i Ryssland och Skandinavia höll sig dock vid - inntil industrialismen gjorde kanaler och slussar, jämte grus-, asfalt- och järn-vägar - överallt...