Författare Ämne: Swordfish 2009 - Europeisk kampsport  (läst 4445 gånger)

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
Swordfish 2009 - Europeisk kampsport
« skrivet: juni 26, 2009, 19:26 »
Datum:  30e oktober-1a november

Lista på instruktörer (fler kommer):

Harry Winter, Dreynschlag, Österrike, dagger fighting

Fabrice Cognot, Frankrike, To be confirmed

Matt Galas (USA/Belgien)

Emil Strenge (Sverige) test cutting

Ilkka Hartikainen, SESH (Finland)

Martin Wallgren, MnhFS (sverige)/Claus Sörensen, Laurentiusgildet (Danmark) halvsvärd

Johan Lundby, SHFS (Sverige), sparring gathering (dog brother style)

Andreas Engström, GHFS (Sverige), Swedish military sabre

Luis Preto (Portugal)- Jogo do pao

Scott Brown, Schwert am Schwert (USA)


Återförsäljare

Albion Europe

Nidingbane, www.nidingbane.se

GHFS kommer även att sälja utrustning på plats.

 

besök www.ghfs.se/swordfish för mer info (just nu är det förra årets sida som är uppe, men vägbeskrivningar etc är korrekta även för i år)

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Swordfish 2009 - Europeisk kampsport
« Svar #1 skrivet: juni 26, 2009, 19:53 »
Intressant. Jag har spejat lite på GHFS:s hemsida och funderat på att kanske börja nästa år.

Kanske kan vara något att gå på. Får man låna utrustning där eller måste man köpa? (Har visserligen lite svärd från Hanwei, men inget till sparring).

Utloggad Ingmar Bergman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Swordfish 2009 - Europeisk kampsport
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2009, 02:36 »
Ingmar Bergman: Huh?

Sockerfri: Gör det. Det är skitkul och dessutom bra träning. Utrustning finns att låna till du kommer till fortsättningsgruppen (ca. 6-12 mån).

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Swordfish 2009 - Europeisk kampsport
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2009, 19:04 »
Sockerfri (och alla andra som funderar/funderat på att komma på träning eller Swordfish):

Sparring börjar man vanligtvis inte med förrän efter 1-2 terminer. Innan dess finns modifierade shinaier och träwasters att låna, men jag rekommenderar att man köper en nylonwaster efter några månader. Dessa har (om de är bra kvalitet) samma vikt och samma balans som ett svärd i stål. Pentti som är medlem i GHFS gör en helt fantastisk waster.

Jag tror att det skall finnas wasters till utlån till Swordfish också. Men ställ en fråga på Swordfishs forum för säkerhets skull.

Till er som inte vet vad det handlar om så är det en träff för europeisk kampsport (se det som ett alternativ till asiatisk kampsport som karate, kendo, thaiboxning och kungfu) med sin grund i historiska källor som t.ex. fechtbücher.

GHFS grundades 2003 som en förening för utövandet av långsvärdsfäktning. Vi inriktar oss på den tyska skolan (http://en.wikipedia.org/wiki/German_school_of_swordsmanship). Efter grundandet har också många andra vapen integrerats i GHFS. Vi håller träning i sabel, svärd och bucklare och bareknuckle boxing/pugilism.

På Swordfish kommer det att hållas träning och föreläsningar om historisk europeisk kampsport. Förra året var t.ex. bartitsu på schemat.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Swordfish 2009 - Europeisk kampsport
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2009, 09:41 »
Tackar för svaren.

Jag har bakgrund med asiatiska vapen så jag total n00b, är sådana välkomna på swordfish eller behövs medlemskap i en fäktförening?

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007