Är det så förvånande egentligen? Som du säger Åsa, de som gjort det sitter inne på massa kunskap.... men om vadå? Du kan vara hur duktig som helst på historia, det hjälper inte ett smack, lika lite som när man förestår ett museum. Den viktigaste kunskapen är att kunna förmedla, i det här fallet genom ett spel. Om man skulle sätta upp en historisk film i undervisningssyfte, tror ni man då skulle låta RAÄ och Gamla Uppsala hålla i trådarna? Och tror man det räcker med en budgetvariant för att folk ska hyra filmen och se den? Knappast va? I det fallet tror jag man inser att antingen gör man något riktigt bra med kända skådespelare och en erkänd regissör, annars kan man lika gärna låta bli och istället använda pengarna till något bättre. Men tyvärr har man inte insett att spelmarknaden är minst lika hård att slå sig in på, och minst lika kostsam.
Kankse är det bättre att försöka stimulera proffisionela speltillverkare av hög klass, såna har vi faktiskt i Sverige, att ha ett historiskt innehåll i sina spel. Egentligen borde det inte vara så svårt, många otroligt populära spel har just ett historiskt tema. Civilisation-spelens framgång visar att ungdomar inte bara vill ha våld och krig, där är kultur, teknik, handel och religion otroligt viktiga beståndsdelar. Att skapa ett spel med någorlunda sakligt innehåll i vikinga-miljö som lockar ungdomar går säkert, men det kostar mycket pengar. Till sin fördel har man att vikingar säkert kan locka spelare från andra länder än de Skandinaviska.
Men jag antar att man kommer få mycket stora svårigheter att komma överens om vad som är rätt beskrivning, ve och fasa om någon annans teori blir den som får råda i spelet... tänk Åsa om spelaren möter en av dina kvinnliga smeder, eller en gubbe som har horn på sin hjälm... då skulle spelaren få en helt felaktig och skev bild av hela vikingatiden.....
Detta tror jag är ett mycket större problem än finansieringen!!!