Författare Ämne: Litteratur om kvarnstenar  (läst 5981 gånger)

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Litteratur om kvarnstenar
« skrivet: maj 08, 2009, 21:11 »
Hejsan!
Är det någon som vet var någonstans det finns litteratur om kvarnstenar, kvarnar och kvarnstenshuggning? Har googlat och googlat och varit in på bibliotek och bokhandel men inte funnit en bok om ämnet, utan oftast finns artiklar om ämnet i andra böcker, små artiklar som bara gör mig mer nyfiken. Vore hur glad som helst om någon kunde tipsa mig om en bok som enbart tar upp detta grundligt och ingående. Engelska eller svenska det kvittar, bara jag får något som kan stilla min nyfikenhet ;D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Litteratur om kvarnstenar
« Svar #1 skrivet: maj 08, 2009, 21:18 »

Här är en uppsats om gamla kvarnar i Marks kommun, södra Västergötland. Kanske kan den innehålla något matnyttigt:

Eschricht, Susanna, 2006: Tulquarnar och beckequarnar i Marks härad. En metodstudie och diskussion om kvarnnäringens kulturhistoriska arv.
Kulturgeografiska institutionen, Stockholms universitet.

http://www2.humangeo.su.se/pdf/uppsatser/Kvarnar_Marks.pdf

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Litteratur om kvarnstenar
« Svar #2 skrivet: maj 08, 2009, 21:38 »
Tackar, men den har jag redan. En mycket intressant uppsats som just nu ligger på nattduksbordet.


Här är en uppsats om gamla kvarnar i Marks kommun, södra Västergötland. Kanske kan den innehålla något matnyttigt:

Eschricht, Susanna, 2006: Tulquarnar och beckequarnar i Marks härad. En metodstudie och diskussion om kvarnnäringens kulturhistoriska arv.
Kulturgeografiska institutionen, Stockholms universitet.

http://www2.humangeo.su.se/pdf/uppsatser/Kvarnar_Marks.pdf
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Litteratur om kvarnstenar
« Svar #3 skrivet: maj 09, 2009, 09:06 »
Var för några år sedan och besåg Lugnås kvarnstensgruva i nordöstra Västergötland. Jättespännande grottor där man brutit kvarnstenar sedan lång tid. Slog upp deras sida och fann några böcker som nog kan vara intressanta:
http://qvarnstensgruvan.se/php/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=28&Itemid=51

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Litteratur om kvarnstenar
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2009, 09:21 »
Min favorit avseende kvarnbrott finns i Fjärås, Kungsabcka, Halland. Små vridkvarnar, i olika stadier. Samma typer fann man på den närliggande Fjärås Bräcka-boplatsen med dateringar fram i tidig medeltid.

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Litteratur om kvarnstenar
« Svar #5 skrivet: maj 10, 2009, 10:58 »
Någon bok kan jag på rak arm inte rekommendera, men Peter Kresten har analyserat/skrivit om en hel del kvarnstensrellaterat.

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Litteratur om kvarnstenar
« Svar #6 skrivet: maj 10, 2009, 18:14 »
Vet att fransmännen är flitiga på att göra böcker i ämnet, men jag kan inte franska och de är dåliga att göra dem på engelska. Lugnås och Peter Kresten har jag vetat om men inte Fjärås, det lät intressant.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Litteratur om kvarnstenar
« Svar #7 skrivet: maj 11, 2009, 20:46 »
Är du bara intresserad av kvarnstenar specifikt, eller av malstenar generellt? Om det senare gäller rekommenderar jag att du letar upp ett antal artiklar av Cecilia Lidström Holmberg, doktorand i Uppsala, som skriver om neolitiska malstenar och som dessutom experimenterat med tillverkning av dem. Hon har också skrivit en del om malning i traditionella samhällen ur genusperspektiv och rörande ritualer förknippade med detta.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Litteratur om kvarnstenar
« Svar #8 skrivet: maj 26, 2009, 12:12 »
Är du bara intresserad av kvarnstenar specifikt, eller av malstenar generellt? Om det senare gäller rekommenderar jag att du letar upp ett antal artiklar av Cecilia Lidström Holmberg, doktorand i Uppsala, som skriver om neolitiska malstenar och som dessutom experimenterat med tillverkning av dem. Hon har också skrivit en del om malning i traditionella samhällen ur genusperspektiv och rörande ritualer förknippade med detta.

Tackar tackar! Låter mycket intressant.  ;D
en som tror sig veta allt, vet ingenting