Författare Ämne: Vikingaskepp..?  (läst 23092 gånger)

Utloggad Scania

• Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vikingaskepp..?
« Svar #20 skrivet: maj 29, 2009, 14:17 »
Första bilderna på det förmodade vikingatida skeppet i Vänern.

http://sydsvenskan.se/webbtv/article434634.ece

/Åsa

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
« Svar #21 skrivet: maj 29, 2009, 19:50 »
Intressant film. Intressant fyndplats. Det verkar som alla gärna vill ha det till vikingatid men jag skulle tycka att t.ex. 1100-talet skulle vara än mera intressant. Nu vet jag inte längden på svärdet men efter storleken på hjaltet att döma verkar det tämligen långt. Är röntgenbilden tagit av svärdet från sidan? Om inte, vilket formen på hjaltet antyder, är det på tok för smalt för vikingatid.

Ska vi ha en gissetävling här på forumet? Den som kommer närmast i tid vinner ära och berömmelse. Jag gissar att dendroproven av skeppet ger åren runt 1419.

Utloggad CeBe

• Medlem
  • Antal inlägg: 95
« Svar #22 skrivet: maj 29, 2009, 21:22 »
Lurö skärgård är väl en så bra fyndplats man kan begära för ett vikingatida - eller kanske snarare medeltida - förlisningsvrak. Med sitt läge mitt mellan Kålland och Värmlandsnäs är Lurö med sina goda ankringsplatser den perfekta natthamnen. DÄR gick huvudleden fram - speciellt för dem som påbörjat sin långa färd upp mot Nidaros och S.t Olavs grav. Kyrkoruinen på huvudön passar fint in i det mönstret. Desutom figurerar ju Vänern som skådeplats för olika krigshandlingar i de norska kungasagorna - så en hyfsat tidig datering är inte på något sätt otänkbar.   :)
"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #23 skrivet: maj 30, 2009, 00:10 »
Är röntgenbilden tagit av svärdet från sidan? Om inte, vilket formen på hjaltet antyder, är det på tok för smalt för vikingatid.

Ska vi ha en gissetävling här på forumet? Den som kommer närmast i tid vinner ära och berömmelse. Jag gissar att dendroproven av skeppet ger åren runt 1419.

Det kan också vara så att svärdet har en kärna av relativt okorroderad metall, emedan resten av klingan är genomkorroderad/bortförd av vattnet, och ter sig gentemot kärnan väldigt mörk på röntgenbilden. Det är också möjligt att svärdet är brutet och hälften saknas på just de röntgenfotografierna.

Innan jag vet hur långt metallföremålet är, vill inte jag dra några förhastade slutsatser i vart fall.

Gissningstävling alltså? Jag skulle gärna ge skeppet ett äldre årtal, men jag drar till med 1295.

Utloggad Sven-Åke

• Veteran
  • Antal inlägg: 652
« Svar #24 skrivet: maj 30, 2009, 02:16 »
Vild gissning = 980 på trät.  Svärdet kan ju vara både äldre och yngre.  Gammalt när det togs med i skeppet / alt  tappat ner i vattnet senare?  Beroende på hur  och var det hittades.

Utloggad Scania

• Stammis
« Svar #25 skrivet: maj 30, 2009, 10:18 »
Jag är absolut ingen expert på varken trä eller metall, men jag gissar på 1139.

När det gäller svärdet, kan det inte vara så att det inte är ett typiskt "svenskt" svärd, utan att det kan ha tillverkats utomlands och förts hit. Vi vet ju från den arabiska författarna under vikingatiden att det fanns olika svärdstyper i de länder vikingarna vistades i.

Oavsett vilket årtal skeppet visar sig ha så är det ett spännande och fascinerande fynd.

/Åsa.

Utloggad miklagard

• Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
« Svar #26 skrivet: maj 30, 2009, 12:14 »
Ja, spännande är det verkligen.  Bilden på svärdet tycker jag inte duger för att tycka något alls. Finns inte fler bilder ur olika vinklar ?  Finns inte bild på spjutspetsen ?  Finns alltså egentligen inte underlag för att ens gissa......annat än möjligen att det kan ha varit ett krigsskepp.  Men ......hmmmmm.........jag gissar med hjärtat och säger år 1008.

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
« Svar #27 skrivet: maj 30, 2009, 12:42 »
Jag gissar på 1050, och att det var en norrman som förde skeppet. Jag tror att det är en vanlig "bonnabåt", dvs en handelsbåt för insjöfart och att bonden som förde skeppet hade, liksom de flesta hade på den tiden, naturligtvis med sig sina vapen. Och eftersom vi i en annan tråd kommit fram till att man inte hade vapnen på sig när man utförde vanliga sysslor, som att t ex gå i skogen, på toa eller finsegla i Vänern, så var vapnen inlindade och undanstoppade och blev därför kvar i båten när den började sjunka - bonden och hans två yngre söner simmade däremot iland och blev väl omhändertagna som gäster på de gårdar de var tvungna att passera för att ta sig hem igen. Varför båten sjönk? Jo, eftersom den byggts nästan två generationer tidigare och den nuvarande ägaren inte var lika sjösmart som sina föregångare missade han i underhållet och ett bord gick helt enkelt av och släppte in vatten i båten. Otur för dem, tur för oss (eftersom vi får uppleva den här båtfyndshändelsen).

;D
Qui tacet, consentit

Utloggad fältmätning

• Novis
  • Antal inlägg: 14
« Svar #28 skrivet: maj 30, 2009, 14:16 »
Gissar att dateringen ger år 963 och att träet är uppvuxet i Värmlands västra delar.

Utloggad David

• Stammis
  • Antal inlägg: 256
« Svar #29 skrivet: maj 30, 2009, 15:08 »
Utifrån svärdets till synes långa hjalt så gissar jag på 1457.

Och Gangrades roliga svar påminner mig om ett av få arkeologhumorinslag jag minns från TV där en arkeolog spelad av Ulla Skog blir intervjuad om en utgräving. Hon berättar en långa och dramtisk historia om en kvinna och hennes hemske make. Den imponerade journalisten frågar till slut hur hon kan veta allt det här och arkeologen svarar kort: Kol-14 metoden.

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
« Svar #30 skrivet: maj 30, 2009, 17:11 »
Och Gangrades roliga svar påminner mig om...

Jag uppskattar uppskattningen. Men jag hade också en ådra av seriositet i inlägget. Någon nämnde ett krigskepp baserat på svärdet och spjutet, men om det var ett skepp rustat för strid så borde det finnas många fler rostklumpar i eller i närheten av vraket, eller? För inte simmar man så bra med svärd och spjut?
Likaså, vad är livslängden på ett vikingaskepp. Kan man underhålla ett sånt skepp? Och dendo-proverna, om det nu går att byta ut delar på ett sånt skepp, hur många olika dendroprover tar man? Tar man bara ett, tänk om det är den enda utbytta plankan på hela båten. Vi får iofs ett jätteintressant årtal för när just det trädet fällts, men om nu livslängden är lång säger det ju egentligen inte så mycket om vrakets ålder. Fast det är iofs också jätteintressant om träet säger 1200 och svärdet 1400 - då har vi ju lärt oss nåt om livslängden iaf. För inte kan väl nån 14-hundring ha råkat tappa sitt svärd rakt ovanpå ett 12-hundra-vrak. Det skulla vara osannolikt av Hasse-å-Tage-mått.

Qui tacet, consentit

Utloggad Scania

• Stammis
« Svar #31 skrivet: maj 30, 2009, 18:11 »

Jag uppskattar uppskattningen. Men jag hade också en ådra av seriositet i inlägget. Någon nämnde ett krigskepp baserat på svärdet och spjutet, men om det var ett skepp rustat för strid så borde det finnas många fler rostklumpar i eller i närheten av vraket, eller? För inte simmar man så bra med svärd och spjut?
Likaså, vad är livslängden på ett vikingaskepp. Kan man underhålla ett sånt skepp? Och dendo-proverna, om det nu går att byta ut delar på ett sånt skepp, hur många olika dendroprover tar man? Tar man bara ett, tänk om det är den enda utbytta plankan på hela båten. Vi får iofs ett jätteintressant årtal för när just det trädet fällts, men om nu livslängden är lång säger det ju egentligen inte så mycket om vrakets ålder. Fast det är iofs också jätteintressant om träet säger 1200 och svärdet 1400 - då har vi ju lärt oss nåt om livslängden iaf. För inte kan väl nån 14-hundring ha råkat tappa sitt svärd rakt ovanpå ett 12-hundra-vrak. Det skulla vara osannolikt av Hasse-å-Tage-mått.

Svärdet eller båten kan vara arvegods... ;D

/Åsa

Utloggad David

• Stammis
  • Antal inlägg: 256
« Svar #32 skrivet: maj 30, 2009, 18:28 »

Det finns säkert studier som undersökt livslängden på vrak där väl daterade fynd jämförs med dendrodateringar av virket. Från minnet skulle jag tro att en livslängd på kanske 50-100 år är möjlig för ett välskött skepp av ek, mindre än så om det är mindre välskött och av fur. Det såg ut på filmen som att de tog ett dendroprov från ett bord. När man gör det tar man ofta flera. Dendroprov från kölen kan väl anses vara mest diagnostiska och från bord minst.

Två vapen gör inget krigsskepp, liksom ett klinkbyggt skepp inte gör ett vikingaskepp. Om det är ett krigsskepp eller vikingatid skepp återstå att se. Det kan det mycket väl vara men är inget som kan bestämmas utan en utgrävning och de flesta av artefakterna på vraket är säkert dolda under dy och slam.

Utloggad liothida

• Stammis
  • Antal inlägg: 433
« Svar #33 skrivet: maj 30, 2009, 20:10 »
Drar till med 1120. Vad vinner man?  :)

Utloggad Ti

• Stammis
  • Antal inlägg: 360
« Svar #34 skrivet: maj 30, 2009, 21:01 »
Tycker det liknar gokstadsskeppet, det lilla man ser av filmen.
Så jag gissar på samtida med gokstadsskeppet. Spjutet ser ut att vara
ganska långt, gissar på att det är tidig vikingatid på spjutet eller äldre.
Svärdet vågar jag inte gissa på.

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #35 skrivet: maj 31, 2009, 15:00 »
1063. Det är rester efter jarl Håkons med Harald Hårdråde. Harald har seglat uppför Göta älv och besegrar Håkon vid ett slag vid Vänerns nordvästra strand...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
« Svar #36 skrivet: juli 21, 2009, 12:04 »
Jag raderade inläggen om Varbergsvraket som av misstag hamnat här. Hoppas ingen misstycker. :)

/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Stfan

• Medlem
  • Antal inlägg: 72
« Svar #37 skrivet: augusti 20, 2009, 16:28 »
Hej allihop läser ofta forumet alltid lika kul tänkte bara tipsa om
att flera skepp och svärd är hittade i vänern (se länk)
http://tv4play.se/nyheter/lokala_nyheter/skaraborg?videoId=1.1133907

verkar minst sagt spännande.
Mot dumheten kämpa även gudarna förgäves

Utloggad Stfan

• Medlem
  • Antal inlägg: 72
« Svar #38 skrivet: augusti 20, 2009, 17:58 »
Mot dumheten kämpa även gudarna förgäves

Utloggad Jerrark

• Veteran
  • Antal inlägg: 797
« Svar #39 skrivet: maj 08, 2010, 13:04 »
Någon som har hört något nytt om ovannämnda fynd? Hur gick det med dateringarna?