Har byggt träkanot och dukad grönlandskajak samt är allmänt intresserad av ämnet. Lite tankar ang just hällristningsbilderna så tycker jag nog ändå att flera av dem ändå inte platsar in som utriggare (även om jag själv var inne på det ett tag). Efter att ha sett fler och fler hällristningar samtidigt som jag läst fler andra teorier så känns det som att många andra teorier kan vara troligare.
Lite blandat så tänker jag på hela nordkalotten historiskt och skinnbåtar (samer, sibirien, alaska, grönland...). Närmst här så anses samerna ju från början ha haft skinnbåtar - senare sydda (med granrötter) klinkbyggda båtar. Att vikingabåtarna har sin förebild i bord som byggdes på stockbåtar håller jag för troligt men det är en annan sak.
En intressant liknelse på hällristningarnas "dubbla förar" är tex aleuternas baidarkor eller kajakerna från Kodiak i Alaska. De påminner mycket om hällristningsbilderna.
Har inte länksida men ni kan söka på "Harvey Golden" och se hans hemsida med bilder på otaliga skinnkajaker/umiaker från sibirien/grönland.
Några andra intressanta sidor om historiska båtar/kanoter runt nordkalotten:
http://koti.welho.com/hluukkan/EurasianBarkSkinCanoes_Part1b_23-10-07.pdfhttp://koti.welho.com/hluukkan/FinnCanoeHist%20Summary&Outline18-10-05.PDFEn till sak att söka på är "bronzealderskib" - som visar bygge och paddling av en enorm bronsålderskanot i Danmark. Projektledare Svend Ulstrup har mångårig erfarenhet av grönländskt kajak- och umiakbygge samt användande och han är övertygad om att man kunde ha använt sig av skinnbåtar i skandinavien tidigare.
Flexibiliteten i en sådan stor skinnbåt är enorm (har sett på film), men det är också så aleuternas baidarkor tillverkades (flexibiliteten var en del av säkerheten).
Hjortspringbåten var sydd, men träbåt. Inte heller riktigt bronsålder utan snarare tidig järnålder. Osäkert med om den var ursprungligt nordisk (tror jag?) men annars kan man kanske tänka att det är lite som med samernas båtar (skinnbåtar och sydda träbåtar i klink)- det ena behöver kanske inte utesluta det andra. Hur många varianter på sjöfarkoster har vi i dagens moderna samhälle?
En sak till som slagit mig... runt hela nordkalotten så är just det som kallas "shamanism" väldigt lika (från samer till grönländare) med förändrat medvetandetillstånd, trumma etc.
Kanske är det då inte helt borta att kunna se ett samband tillbaks i tiden för alla de här nordligt boende folkslagen?
Och så en sak till som många inte tänker på är irländarnas curragher (som fortfarande till viss del används). Skinnbåtar som bla används till att frakta kor, och curraghs tros ha kommit till Island och Grönland innan vikingarna!
Vidare funderingar kan ju vara var irländarna ursprungligen kom från och var de hade kunskapen till skinnbåtar (nordkalotten, skandinavien?).
De flesta forskare nu verkar helt förkasta de här teorierna men jag tror nog det kan vara nyttigt ibland att inte helt gå med på vad som allmänt anses vara sant.
Skinnbåtar verkar för övrigt också ha använts flitigt i baltiska länder till så sent som på 1800-talet. Jag gissar att många inte håller med mig helt här, men oavsett vilket så kan det kanske vara intressant? Min uppfattning är att det är till största delen skinnbåtar på hällristningarna (samt en del stockbåtar möjligen). Jag gissar också att en del (men inte alla) har en religiös betydelse. Andekanot- eller båt är en realitet i flera "shamanistiska" verklighetsuppfattningar (liksom jag tänker "korshjulet" etc).