Författare Ämne: En annan östgötsk nummersoppa  (läst 4842 gånger)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
En annan östgötsk nummersoppa
« skrivet: april 16, 2009, 17:56 »
Hej!
En annan samling östgötska runinskrifter vars nummer/signa och antal det är svårt att få grepp om är dem vid Vreta klosters kyrka. Det är lite olika budskap i olika källor. Kanske kan någon reda ut något åt mig. Jag har en överenskommelse med en vaktmästare om att få se dem på söndag och vill bland annat veta hur många skrifter jag ska ha sett när jag har sett alla.

Så här är det: Enligt Fornminnessök finns det 2 inskrifter i området vid Vreta klosters kyrka: Vreta kloster 50:4 och Vreta kloster 50:5. RAÄ beskriver hela området i samma text och nämner dels stenfragment från bl.a. en Eskilstunakista, vars lock är i två delar, av vilka den ena delens kant innehåller runor, och dels en "runsten" i 14 delar. Det framgår dock inte vilken som är vilken.

Enligt Samnordisk runtextdatabas finns det 5 runinskrifter där: Ög 247, Ög N262A, Ög N262B, Ög N262C och Ög N263. Ög 247 uppges vara Vreta kloster 50:5. Den har länk till en bild på en gravhäll i 14 delar och bör ju i så fall vara vad RAÄ kallade "runsten". Emellertid framgår inget om vilken som är Vreta kloster 50:4. Kan det vara en samlingsbenämning på N262A, B och C? Ög N263 uppges vara ett fragment av en runsten däremot; lustigt att FMIS inte nämner den.

I Wikipedias lista över Östergötlands runinskrifter nämns bara en i Vreta kloster, och dessutom under ett helt annat signum: Ög SKL1;174! Vad kan uppgiftslämnaren ha fått det ifrån? Det ska vara en lockhäll till en Eskilstunakista, så förmodligen endera eller bådadera av N262A och N262B (dvs 50:4?).

Ytterligare en lustighet kring Vreta klosters runinskrifter är att när man ber Samnordisk runtextdatabas lista upp just denna sockens runinskrifter, en efter en, får man på slutet fram en Ög SKL3;175, men när man klickar på info-symbolen för att få veta var den finns etc kommer det ingen information utan i stället meddelandet "Hittar inte signum ÖG SKL3;175 (RUNDATA.INF)". Samma sak blir det om man försöker söka direkt på signumet. Vad kan det betyda och är det någon som vet något om denna inskrift, ifall den också ska finnas vid kyrkan/klosterområdet?

Sammanfattning av hur jag uppfattat det hela så här långt:

*Ög 247 = Vreta kloster 50:5 = gravhäll, kalksten (sprucken)
Inskrift: ...þ : ...(i)l : u...

*Ög N262A = Vreta kloster 50:4? = Ög SKL1;174? = fragment av gravhäll (lockhäll), kalksten
Inskrift: ...(u)is... eller ...(r)is...

*Ög N262B = Vreta kloster 50:4? = Ög SKL1;174? = fragment av gravhäll, kalksten
Inskrift: :a...
Undran: Denna kallas "gavelhäll". Vad kännetecknar en sådan?

*Ög N262C = inget RAÄ-nr? = 10-tal fragment av gravhällar, kalksten
Endast ornament

*Ög N263 = inget RAÄ-nr? = fragment av runsten, kalksten
Inskrift: ...n : mak : k...

*Ög SKL3;175 ska ha inskriften ...ui- : -nu... ...a-... , men var den finns och vad den är för sorts objekt är alltså en gåta.

Tacksam även för svar som bara gäller något enstaka av mina frågetecken!

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: En annan östgötsk nummersoppa
« Svar #1 skrivet: april 17, 2009, 14:50 »
Ej expert på detta men har en länk till en fil som kanske kan vara till hjälp:

www.rattsatt.com/rundata/rundata.xls

Trevlig utflykt :)
Lex malla, lex nulla

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: En annan östgötsk nummersoppa
« Svar #2 skrivet: april 17, 2009, 16:42 »
Ej expert på detta men har en länk till en fil som kanske kan vara till hjälp:

www.rattsatt.com/rundata/rundata.xls

Trevlig utflykt :)

Tack, buta kuþan. Inte ditt fel, men förvirringen blev nog emellertid ännu större. Den webbsidan listar hela 10 runinskrifter där! Förutom de signum jag nämnt även Ög SKL4;175, Ög SKL5;175 och Ög SKL6;175. Hoppfullt nog så sägs ju den mystiska Ög SKL3;175 och de "nya" finnas i Vreta klosters kyrka, men till skillnad från i runtextdatabasen står det bara "Vreta kloster" som placering för Ög N263. Det blir en intressant utflykt! :) Hoppas vaktmästaren har gott om tid och gärna är kunnig om vad som finns var. 

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: En annan östgötsk nummersoppa
« Svar #3 skrivet: april 17, 2009, 22:33 »
Först så vill jag påpeka att filen
www.rattsatt.com/rundata/rundata.xls
är från den förra runtextdatabasen (2004 års version).
Vidare så finns det fel i den senaste versionen just rörande inskrifterna från Vreta Kloster, jag fick reda på det i söndags och har nyss skrivit om det det i en annan tråd.
(http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,2548.msg21590/topicseen.html#msg21590)

Följande runristningar från Vreta Klosters kyrka finns med i Samnordisk runtextdatabas:
Ög 247 $ (=Raä 50:5)
Ög N262A 
Ög N262B 
Ög N262C  (10-tal runlösa fragment)
Ög N263 
Ög SKL1;174  (=Raä 50:4)
Ög SKL3;175 
Ög SKL4;175 $
Ög SKL5;175 
Ög SKL6;175 

De fem senare inskrifterna har i RUNDATA.INF/RUNDATA.XLS fått de nya signumen
Ög SvK43L1;174 - Ög SvK43L6;175.

Enligt en inventering av gravmonument (ej publicerad) skulle det finnas totalt 21 kalkstensfragment från Vreta Klosters kyrka, varav 3 resp. 2 hör ihop, dvs totalt 18 olika ristningar. Av dessa skulle sju vara runristade. Men enligt Samnordisk runtextdatabas så är av de där tio medtagna ristningarna hela nio runristade. Bland de tio finns då också Ög N262C vilket enligt databasen består av ett tiotal runlösa fragment. Så totalantalet 21 fragment kan vara korrekt.
Men en samkörning av olika inventeringar skulle ändå behövas för att få ordning på fragmenten.

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: En annan östgötsk nummersoppa
« Svar #4 skrivet: april 20, 2009, 01:13 »
Tack för all info, Jan Owe! När jag alltså hemkommen från Vreta kloster. Besöket gjorde lite ont i mitt runälskarhjärta för flera inskrifter saknades, alternativt förvarades på okänd plats, av Ög 247 saknades också tre fragment (Det fanns bara 11), Ög SKL4;175 har uppenbarligen gått sönder och delar saknas, och själva fragmentsamlingen kändes lite slarvigt förvarad. Detta väcker förstås frågan vad man kräva av dem (kyrkor, museer m.fl.) som förvaltar sådana här objekt. Hur ofta kollar RAÄ hur det sköts?

Ög SKL6;175 var den inskrift som definitivt inte sågs till. En annan "lustig" grej var att det fanns en inskrift som inte stämde in på någon av dem som Jan Owe listade: ett gravhällsfragment med endast en r-runa i behåll.
 
I morgon ska jag försöka lägga ut någa bilder på fragment med önskan om att få höra huruvida ni gör samma bedömning som jag eller ej om vilket inskriftsfragment det torde vara i respektive fall.

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: En annan östgötsk nummersoppa
« Svar #5 skrivet: april 20, 2009, 22:33 »
Tror ni mina antaganden är riktiga i följande fall?

Detta fragment antar jag vara Ög N262A, som ska ha texten "...(u)is... / ...(r)is...":


Om det här förmodar jag att det är Ög SKL4;175 som har gått sönder, varpå de bortfallna bitarna förhoppningsvis tagits väl om hand. "...ftan : þ..." ska inskriften där nämligen lyda.


Men vad sjutton skulle det här kunna vara? Ög SKL3;175 (..ui- : -nu... ...a-...)? Det känns som att de kommer i fel ordning. Eller kanske Ög SKL5;175 (...-a-...), om det bara är runan i högerkanten de räknat med, men den ser ju snarare ut som n.

(http://commons.wikimedia.org/wiki/File:OstergotlandVretaklosterRunes.JPG för den som vill se den större)

Till råga på allt alltså ett fragment som inte passar in alls på någon förvägsbeskrivning. Undrar vad det ska heta.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: En annan östgötsk nummersoppa
« Svar #6 skrivet: april 22, 2009, 22:38 »
Det första fragmentet är säkerligen Ög N262A (ska enligt Nordén mäta 25 x 10 cm).
Det andra fragmentet är i Sveriges kyrkor nr 43 betecknat som lockhäll nr 4 (L4). Nordén anser (i beskrivningen till Ög N262) dock inte stenen vara en del av en lockhäll utan mer troligt en gavelhäll eller en rest sten. Av teckningen i Sveriges kyrkor syns att fragmentet då var skadat mitt i t-runan.
Det tredje fragmentet är en del av lockhäll nr 3 (L3). Vilket fragment som finns till vänster har jag ingen uppfattning om. n-runan du ser är korrekt uppfattad, därefter ska följa en u-runa och sen på ett annat (förlorat?) fragment två runor till.
Den fjärde stenen är säkerligen den sten som Nordén beskriver under "Ög N261" (= lockhäll nr 3) på följande sätt: "Sannolikt hör till samma lockhäll [L3 = Ög SKL3;175 = Ög SvK43L3;175] ännu ett brottstycke, starkt förvittrat, av måtten 0,57 x 0,32 m., tj. 0,09 m. Den ursprungliga ytan på detta är bortfallen sånär som på ett par fläckar i mitten [...] och i ena hörnet. På den bevarade ytan i hörnet på denna senare häll läses runan r [...]".
Denna r-runa saknas i Samnordisk runtextdatabas, inskriften kommer $-kompletteras i nästa version (Ög N261 under Referens ändras till $=Ög N261).

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: En annan östgötsk nummersoppa
« Svar #7 skrivet: april 23, 2009, 02:37 »
Nu har jag fått mig en titt i Sveriges kyrkor och mycket klarnade! Det borde jag kanske ha gjort redan före mitt Vreta kloster-besök. Jag ska nog kika i Nordén också. Så det är alltså hans namn som "N" står för på denna plats i runinskriftssignum? Vad heter hans verk som jag ska leta upp?

Detta är ett av tre fragment av Ög SKL3;175. Låt oss kalla det fragment a (...ui- : -nu...). Det har bara "gränsat" spets-mot-spets mot det runlösa fragment b, som jag inte tror att jag såg där i magasinet och som i alla fall inte kom med på bild.


Fragment b hade gränsat med en lång sida mot fragment c, som innehåller den sista delen av SKL3-inskriften (...a-...) , och som visade sig vara vad denna bild hade fångat (oifylld bistav):


Jag tycker för övrigt att det är ganska tydligt att det i a-fragmentets "nordöst" finns en s-runa (Syns bättre på en bild som togs med blixt), och det tycker sig även den som avbildat fragmentet i Sveriges kyrkor se. Undrar varför inte Samnordisk runtextdatabas är inne på det ens med parentes omkring.

Ög SKL5;175 (...-a-...) hade jag också fått med på bild utan att veta om det (oifylld huvudstav):


Identiteten för stenen som på första bilden i inlägget ligger med ett hörn mot SKL3;175 a förblir ett mysterium. Likaså en annan stenbit med spår av runa som inte syns till i SKL samt frågan var SKL6;175 skulle ha hållit hus.

Två frågor:
1. Är alltså Ög N261 rätt signum att använda om r-fragmentet? Har jag förstått det rätt då? Det är vad det kommer att heta om runtextdatabasen tar upp det?

2. Ska runlösa Vreta kloster-fragment som tas upp i Sveriges kyrkor föras till Ög N262C eller får de i runinskriftssammanhang signum enligt samma system som de runristade, t.ex. Ög SKL7;175 (Ög SvK 43...)? Det kanske klarnar vilka som ingår i N262C när jag fått läsa Nordén. (Men vad hette verket, som sagt?) 

Avslutningsvis: Tack än en gång, Jan Owe.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: En annan östgötsk nummersoppa
« Svar #8 skrivet: april 23, 2009, 22:56 »
Som jag skrev bör stenen med r-runan knytas till stenen med (kommande) signum Ög SvK43L3;175, dvs med $=Ög N261 under Referens. Detta eftersom Nordén anser stenarna höra till samma lockhäll.
Samnordisk runtextdatabas är - som framgår av namnet - en textdatabas. Runlösa "runinskrifter" tas dock med där om de har publicerats i Sveriges runinskrifter (eller motsv. publikationer) - och om det fragment (som det ofta är frågan om) kan antas ha varit en del av en runristad sten (eller ett monument bestående av flera stenar).
I Nordéns manus till Östergötlands runinskrifter (supplement till Brates verk) har runlösa men ristade "gavelhällar" och "sidohällar" beskrivits men inte förts upp under egna nummer. Eftersom de i manuset beskrivs mellan runristade fragment som har förts upp under nummer 262 så har de i Samnordisk runtextdatabas förts ihop till "Ög N262C".
Nordéns manus hör till ATA, men har sedan många år förvarats på Runverket vid Raä. Om det f.n. är möjligt att läsa manuset vet jag inte eftersom Runverkets material sedan ett antal månader tillbaka har flyttats.
Skälet till att Samnordisk runtextdatabas inte återger den s-runa som du har läst på lockhäll nr 3 och som syns på avbildningen i Sveriges kyrkor är att i återgivningen av inskriften på sidan 175 så står det "UI-:".