Författare Ämne: Var går gränsen för rensning av diken?  (läst 2546 gånger)

Utloggad Greve Gomer

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
Var går gränsen för rensning av diken?
« skrivet: april 10, 2009, 15:41 »
Är fortfarande novis inom arkeologi - snart klar med A-kursen i Göteborg. Är samtidigt engagerad i föreningslivet kring en fornlämning i Västergötland. Vi försökte få tillstånd att själva genomföra en undersökning med metalldetektor innan diken skulle grävas rena från slam - det fick vi inte. Dikena är gamla vallgravar från den yttre försvarslinjen till Gräfsnäs slott. De har troligen aldrig gjorts några arkeologiska undersökningar av detta område. Troligen är vallgraven från 15-1600-talet.

På kartan är det utmärkt som "Övrig kulturhistorisk lämning" - och därför anses det inte behövas något tillstånd eller samråd med Länsstyrelsen.

Nu har dikesrensningarna börjat och man gräver bort kubikmeter efter kubikmeter och går bra långt ner i marken (inte bara försiktigt rensat kanterna som man sagt). Personligen tycker jag man går alldeles för hårt fram och jag tänkte bara slänga ut frågan här om det verkar korrekt det som görs och vad man skulle kunna göra åt det.

Bland annat har man grävt nya kanaler och grävt tillfälliga kulvertar. Tilläggas kan att man tidigare hittat kanonkulor här och det finns uppgifter om att det ska finnas urholkade trästammar i marken som försörjt olika saker i parken.


Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Var går gränsen för rensning av diken?
« Svar #1 skrivet: april 12, 2009, 15:53 »
Tyvärr tror jag inte att det finns mycket du kan göra. Har Länsstyrelsen sagt Ja till dikesrensningen så kan man inte göra något. Det du kan göra är att ta kontakt med Länsstyrelsen och fråga om de angett några direktiv för hur dikesrensingen ska gå till. Bryter företaget som gör rensningen mot dessa direktiv så kan du anmäla dem till Länsstyrelsen.

Om området anses intressant ur en kulturminnessynpunkt så följs arbetet av en arkeolog som övervakar rensningen.

Hoppas rensningen går bra och att du fått svar på din fråga. Du kan alltid gå till Länsstyrelsen, de kan säkert hjälpa dig.

/Åsa.

Utloggad Sörman

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Var går gränsen för rensning av diken?
« Svar #2 skrivet: april 16, 2009, 10:40 »
Tyvärr är skador på fornlämningar i samband med vägunderhåll, som t ex dikesrensning ett utbrett problem.

Hösten 2008 skrevs en intressant C-uppsats på institutionen för arkeologi i Göteborg som behandlar detta ämne: Annika Björklund Olsson, med en titel i stil med "Åverkansbrott vid vägunderhåll". Den är verkligen värd att beställa fram! I hennes uppsats finns rikligt med bilder på "rensade" diken ex från en väg vid ett gravfält där benpipor och keramikskärvor sticker ut ur jordvallarna i samband med vägunderhåll.

Tack vare att hon belyst problemet verkar det som att detta fenomen också har börjat uppmärksammas på Vägverket, och jag har för mig att hon bjudits in för att föreläsa kring temat vid ett seminarie på VV. Det kanske finns hopp om bättring trots allt  :)