Författare Ämne: Någon dateringskälla?  (läst 2487 gånger)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
Någon dateringskälla?
« skrivet: mars 10, 2009, 22:28 »
Hej!
Jag nu igen...
Den här gången undrar jag dels var man kan hitta mer exakta dateringar på runstenarna än i Samnordisk runtextdatabas. Det är östgötska runinskrifter det gäller just i det här fallet och Östergötlands runinskrifter (Brate) säger nästan aldrig något om sådant och det gör inte heller RAÄ:s Forminnessök annat än i speciella fall. Det är nog nästan bara på RAÄ:s informationsskyltar, där sådana finns, som jag tycker mig bruka kunna se datering på sekelnivå. Men jag gissar att forskarvärlden har någon officiell eller allmänt accepterad dateringsuppfattning för de flesta inskrifterna. Var kan man då läsa om dem, så att man kan ange en källa om man i något sammanhang behöver det?

För det andra så undrar jag om det finns någon policy för hur välbevarad en runstensinskrift måste vara för att RAÄ ska göra sig besväret att måla upp den. På Ög 115 finns det 4-5 runor som man är enig om och slingans kanter är synliga längs större delen av sin sträckning men det syntes inte ett spår av färg någonstans. Mycket lavar fanns det däremot. Lyckligtvis var inte ristningssidan den värst utsatta.