Författare Ämne: Kräver civilisation skrift?  (läst 5445 gånger)

Utloggad minishcap

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Kräver civilisation skrift?
« skrivet: mars 02, 2009, 15:51 »
Hej! Jag och en kompis diskuterade igår angående om en civilisation måste ha en form av skrift för att kunna uppstå/fortleva.

Vad säger arkeologerna? Krävs det en skrift för att kunna skapa en civilisation och att få den att fortleva? Eller är skrift något som egentligen inte behövs men som naturligt växer ut ur en civilisation pga behovet?

Tacksam för svar!

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kräver civilisation skrift?
« Svar #1 skrivet: mars 02, 2009, 16:06 »
För att klara bokförning måste man ha någon form av räkenskaper. Det är svårt att memorera många stora summor i huvudet, och ett handelssystem behöver någon form av kvittering på utbretaklade summor.
Fenicierna försökte först att avbilda föremålen, exempelvis 10 säckar spannmål, men det blev ohandterligt när man kom upp i större summor.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kräver civilisation skrift?
« Svar #2 skrivet: mars 02, 2009, 16:46 »
Det enkla svaret är nog att ja, det behövs skrift och siffersystem för en civilisation. Men ordet civilisation är inte helt enkelt, jag undviker det helst och jag tror inte att arkeologer alltid är så bekväma med det heller. Jag upplever att ordet innehåller så mycket av värdering av en typ av samhälle i förhållande till andra samhällen. Många avancerade samhällsbildningar har helt säkert funnits som haft jordbruk, bofasthet, ekonomi, religion, försvar, teknologi men som kanske saknat skriftspråk och där man inte bott i städer (men väl byar).

Kolla på http://sv.wikipedia.org/wiki/Civilisation så ser du att man har vissa problem att definiera ordet där också. Man räknar upp en lista på åtta punkter för att man ska kunna kalla det en civilisation. Och skrift/siffror är en av dem. Jag tror att det som är centralt är stads-bildningen, ordet kommer ju från latinets civitas. Man skulle nog teoretiskt kunna tänka sig städer som har funnits men saknat skriftspråk, men jag vet inte om världshistorien kan uppvisa några sådana exempel, inte vad jag känner till. Kanske andra vet? Hur var det med La Tène's (kelternas) oppida, som t.ex. Manching, hade de ett skriftspråk där egentligen?

/Mats


Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Kräver civilisation skrift?
« Svar #3 skrivet: mars 02, 2009, 20:03 »
La Tène-kulturen hade, såvitt vi vet inte något skriftspråk. Annars har i princip alla urbaniserade samhällen haft skriftspråk. Det enda tydliga undantaget är väl den andinska civilisationen i Sydamerika (om man bortser från qipu-systemet).

Däremot finns det faktiskt ett antal exempel på icke-urbana samhällen som utvecklat och använt skriftspråk. De exempel jag kommer på sådär på rak arm inkluderar germanerna (runor), gaelerna (ogam), turkarna (de turkiska runorna) och tuaregerna (tifinagh). I samtliga fall verkar det dock som om inspirationen till dessa skriftsystem kom från angränsande urbaniserade samhällen.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Kräver civilisation skrift?
« Svar #4 skrivet: mars 03, 2009, 19:26 »
Jeriko har ju ca 11 000 år på nacken och det är väl den första "civilistationen" som möter någon definition. Skriftspråket har väl ca 5000 år på nacken, så svaret måste väl vara att civilisation per definition inte kräver skrift även om i princip alla "civilistationer" används sig av skrift så snart det uppkommit.

/Micke

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kräver civilisation skrift?
« Svar #5 skrivet: mars 12, 2012, 08:02 »
Hade man skrivtäcken - och eventuellt ett skriftssystem - redan under paleolitikum?

Citera

Did Stone Age cavemen talk to each other in symbols?

Previously overlooked patterns in the cave art of southern France and Spain suggest that man might have learned written communication 25,000 years earlier than we thought...


http://www.guardian.co.uk/science/2012/mar/11/cave-painting-symbols-language-evolution
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kräver civilisation skrift?
« Svar #6 skrivet: juli 27, 2012, 20:59 »
7.300 år gammal bräda med fonetisk skrift upptäckt i Hellas: 

Citera

According to the Professor of Prehistoric Archaeology at the Aristotle University of Thessaloniki, the markings suggested that the current theory proposing that the ancient Greeks received their alphabet from the ancient civilizations of the Middle East (Babylonians, Sumerians and Phoenicians etc) fails to close the historic gap of some 4,000 years. This gap translates into the following facts:  while ancient eastern civilizations would use ideograms to express themselves, the ancient Greeks were using syllables in a similar manner like we use today.

[...]

The currently accepted historic theory taught around the world suggests that the ancient Greeks learned to write around 800 BC from the Phoenicians. However, a question emerges among scholars: how is it possible for the Greek language to have 800,000 word entries, ranking first among all known languages in the world, while the second next has only 250,000 word entries? How is it possible for the Homeric Poems to have been produced at about 800 BC, which is just when the ancient Greeks learned to write? It would be impossible for the ancient Greeks to write these poetic works without having had a history of writing of at least 10,000 years back, according to a US linguistic research.

The tablet is 2,000 years older than the written findings from the Sumerian era and 4,000 years older than the Cretan-Mycenean linear types of writing.


http://archaeologynewsnetwork.blogspot.de/2012/07/prehistorc-tablet-calls-into-question.html#.UBLjVWE5J_B

Etrusiska och feniciska fonemer:
http://glottophilia.blogspot.no/2012/05/pyrgi-lamellae.html?spref=fb
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Kräver civilisation skrift?
« Svar #8 skrivet: november 27, 2012, 14:12 »
Inka hade inget skriftspråk, såvitt jag kan minnas.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Kräver civilisation skrift?
« Svar #9 skrivet: november 28, 2012, 13:31 »
Adils!
De skrev inte, men de hade ett system med många parallella band och vardera med olika mängd knutar på varje band. Systemet var från början ett "bokföringssystem", men blev snabbt även ett "textsystem". Tyvärr har vad jag förstår inte särskillt många sådana "texter" bevarats. Européerna förstod inte vad det var, så de förstörde, eller så förstod de och förstörde just därför (många gånger i religionens namn).

När de olika indiannationerna i NV Sydamerika (som kuvats av Inka) mötte det Europeiska bokstavsbaserade systemet, så övergick de inom några år till detta. De hade dock svårt att få tillgång till tillräckligt med papper och pergament. Hövdingdottern, som gifte sig med Pizzarro, skrev själv många än idag bevarade dokument, utan att närmare skola sig (systemet med text fanns ju redan i princip, det var bara en ny form).
Amatör! Skåning i Norrland!