Författare Ämne: Stockholm - Visby  (läst 2680 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Stockholm - Visby
« skrivet: februari 27, 2009, 22:50 »
Noterade att du Gorm nu är skriven i gutarnas land. Hoppas att du, sambon och hunden trivs på denna fantastiska ö (fast vintertid upptäckte åtminstone jag att det var lite glest med folk). Har en fråga som kunde vara intressant att få svar på:

Tittar man på RAÄ.s hemsida står följande på en sida:
"Administrativa avdelningen, Förvaltningsavdelningen samt Informationsavdelningen
Besöksadress: Artillerigatan 33, Visby"

och följande på en annan sida:
"Informationsavdelningen har till uppgift att göra informationen om vår kulturmiljö användbar och tillgänglig för alla. Avdelningen ansvarar för utveckling och förvaltning av de digitala informationssystem. Arkiv, bibliotek, digitala sökjänster och besöksservice finns på plats på informationstorget i Östra stallet i Stockholm."

Hur har man lyckats med denna delning av samma verksamhet?
(Samtidigt är jag glad att ATA uppenbart är kvar i Stockholm. Det kostar ju så vansinnigt mycket mer att åkat till Visby - tyvärr eftersom jag är en stor Gotlandsvän).

 


Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Stockholm - Visby
« Svar #1 skrivet: februari 28, 2009, 11:07 »
Jag är en annan som gutifierat mig som följd halva informationsavdelningens flytt. Den geografiska delningen av de som bedriver verksamheten (själva verksamheten är inte delad) har fungerat bra. Men i egentligen borde andra svara på den frågan, nämligen våra "kunder": Har ni märkt någon skillnad mot tidigare att verksamheten bedrivs på två platser? Har Fornsök blivit ulligare eller´har Bebyggelseregistrets språk börjat fyllas av diftonger? :-) Undrar en anställd på Rauksantikvarieämbetet.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Stockholm - Visby
« Svar #2 skrivet: februari 28, 2009, 11:19 »
Ja, det är lite som natt och dag att befinna sig i Visby på sommar- respektive vintertid och jag tycker absolut att det finns kvaliteer i båda varianterna (annars hade vi nog inte flyttat).

Samtidigt som vi geografiskt har hamnat längre ifrån bibl/arkiv så har vi istället hamnat närmare IT (vi sitter i samma korridor) som har stor koppling till vår verksamhet vilket gett trevliga synergieffekter.

Personligen tycker jag att det har fungerat bra med en delad avdelning även om det på det sociala planet är tråkigt att inte ha den dagliga kontakten med kollegorna i Stockholm men med videokonferens och andra tekniska lösninger kommer man en bit på vägen även om man inte kommer ända fram.

Lars kom med en intressant fråga. Hur märks det på verksamheten i stort (inte bara Informationsavdelningen) att halva myndigheten befinner sig på rosornas ö?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :