Brukar alla stenar inom en gravhög vara runda och "slipade"?
Nej, men man har tagit det stenmaterial som fanns till hand i närheten och i många områden är sådana stenar lite slipade av inlandsisen. Om du däremot hittar stenhögar med nästan uteslutande vassa, kantiga stenar så kan det vara sentida sprängsten och är alltså inte gamla.
Betr. dina bilder så skulle jag (tyvärr) säga att åtminstone de tre första är naturliga bildningar. Den första stenen är nog vittrad/avslagen så att det ser ut som en ristning.
Nästa bild - nja, tror att det är några flyttblock som lagt sig så.
Sluttningen med sten - just i sluttningar nedanför bergknallar tenderar morän/stenar att samla sig, det är inlandsisen igen. Ibland har havets vågor och vinterisarna hjälpt till att flytta sten och grus på den tiden då bergknallen precis hade tittat upp ur vattnet (p.g.a. landhöjningen).
Sista bilden - svårt att se. Ligger det verkligen en ring av sten kan det vara en fornlämning (stensättning), men ringen (kallas kantkedja) får inte vara för liten, de flesta synliga sådana gravar brukar ha en kantkedja med minst ett par meters diameter, kan t.o.m. vara rätt stora (6-10 meter) så man ska ofta ha siktet lite "högre inställt". Och man ska helst kunna följa kantkedjan runt hela varvet för att man ska vara säker (man kan peta lite under mossan - en del stenar kan vara övermossade med tiden).
Reservation för att det alltid är svårt att se fornlämningar på bild - och att göra fornlämningar rättvisa. Tro mig - har massor av bilder som jag tagit där man i verkligheten ser fornlämningen hur tydligt som helst men sen när man ser fotot så är det bara "Träd, gräs och stenar" (som namnet på ett gammalt progg-band).
/Mats