Författare Ämne: Övergångsskrifter, tipsefterlysning  (läst 6640 gånger)

Utloggad Tomte

• Stammis
  • Antal inlägg: 224
Övergångsskrifter, tipsefterlysning
« skrivet: februari 05, 2009, 19:49 »
Hej, fuþarkeologer!

Jag undrar denna gång om någon kan tipsa om vart man kan bege sig om man vill se ristningar med övergångsformer mellan urnordiska och vikingatida runor. Exempel kan vara om en ristare använder något av 24-fuþarkens tecken för ett ljud trots att han i övrigt tycks använda 16-fuþarken. Det kan också vara urnordiska inskrifter där förenklingen börjar visa sig. Särskilt intresserad är jag av eventuella fall i Östergötland eller angränsande områden, men även allmänt. Runtextdatabasen har ju versaler (D, G, O etc) för vissa urnordiska runor i vikingatida skrifter, men när man skriver in dem som ordsökvillkor i texten gör den inte skillnad mellan versaler och gemener.

Det lär finnas en d-runa i Ög 46 i alla fall, något att kika på en ledig dag.

Utloggad Tomte

• Stammis
SV: Övergångsskrifter, tipsefterlysning
« Svar #1 skrivet: februari 05, 2009, 22:31 »
Rättar mig själv: Ög 43 var det.

Utloggad Jan Owe

• Stammis
  • Antal inlägg: 351
« Svar #2 skrivet: februari 05, 2009, 23:43 »
Runtextdatabasen har ju versaler (D, G, O etc) för vissa urnordiska runor i vikingatida skrifter, men när man skriver in dem som ordsökvillkor i texten gör den inte skillnad mellan versaler och gemener.
När man står i en meny i Rundataprogrammet och undrar vad man kan göra där så kan man klicka på F1 (dvs starta hjälpen). Står man i Ordvillkorsmenyn så kommer man till hjälpen för Ordvillkor där man t.ex. kan läsa
Citera
Vid sökning likställer programmet som standard bokstäver med och utan accent, t.ex. é och e, men genom att skriva \ före bokstaven söker programmet på endast den angivna bokstaven; vill man t.ex. se vad det finns för ord som börjar på goð till skillnad från góð ger man sökvillkoret _g\oð, varvid góðr, góðan m.fl. ignoreras.
Dvs skriv \D som ordvillkor och man söker på D och inte även på d.
/Jan

Utloggad Jan Owe

• Stammis
  • Antal inlägg: 351
« Svar #3 skrivet: februari 05, 2009, 23:52 »
Här i Uppland har vi en liten sten som förtjänar att uppmärksammas i diskussionen om övergångsinskriftern (signum i runtextdatabasen: U ATA3916/47). Det är ett litet fragment från Finsta i Skederids socken, nu i kyrkan. Se http://fornvannen.se/pdf/1950talet/1954_001.pdf
Inskriften har två runor från den äldre runraden och har senast behandlats av Magnus Källström i Festskriften till Ingemar Jansson som kom 2007. Uppsatsen heter The rune-stone fragment from Finsta in Skederid. The oldest rune-stone with long-branch runes in the Mälar Valley?
Och festskriften: Cultural interaction between east and west. Archaeology, artefacts and human contacts in northern Europe.
För att hitta uppsatsen behöver jag göra en utgrävning(!) på skrivbordet och det låter sig inte göras just nu.
/Jan

Utloggad Tomte

• Stammis
« Svar #4 skrivet: februari 06, 2009, 00:45 »
Tack för tipset. Annars verkar det vara mycket neråt Danmark, Gotland och Bohuslän man ska bege sig (t.ex. DR EM85;161 och DR 190, G 40, G 268, Bo Peterson1992 och Bo KJ80). Men Rökstenen, som jag faktiskt aldrig varit till, ska alltså bära en del urnordiska o-runor?

Var kan man idag beskåda U ANF1937;163 (smycke från Björkö)?

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
« Svar #5 skrivet: februari 06, 2009, 07:38 »
En hel del stenar finns också att beskåda på nätet. Detta är en sida med ambitioner och som är ganska nyuppdaterad. Ägaren är dessutom medlem här även om jag inte sett honom på ett tag. Jag har ingen aning om några stenar med blandade runor finns på bild, men det finns en hel del att bläddra igenom.

http://www.svenskarunstenar.net/
Qui tacet, consentit

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
« Svar #6 skrivet: januari 04, 2010, 22:59 »
Då den äldre runraden i första hand har använts i rent magiska syften och folk i allmänhet inte varit läs- och skrivkunniga är det väl egentligen i rena "show offs" som detta förekommer. Runa betyder ju hemlighet och hemliga är även budskapen på de tidigaste stenarna.

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
« Svar #7 skrivet: januari 04, 2010, 23:34 »
Då den äldre runraden i första hand har använts i rent magiska syften och folk i allmänhet inte varit läs- och skrivkunniga är det väl egentligen i rena "show offs" som detta förekommer. Runa betyder ju hemlighet och hemliga är även budskapen på de tidigaste stenarna.

ehh.... Kan du utveckla det lite grann? I en ny tråd kanske?

???
Qui tacet, consentit

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
« Svar #8 skrivet: januari 04, 2010, 23:42 »
Kylverstenen från Gotland är, såvitt jag vet, en av de allra äldsta. Den är lagd, med texten nedåt, över en grav, uppenbarligen i syftet att hålla den döde kvar i marken.

Björketorpstenen innehåller en förbannelse som kommer att drabba den som förgriper sig på den. Inskriften verkar antyda att det finns ytterligare runor, dolda under marken.

Jag ber att få återkomma med mer på en ny tråd.

Ragnfast