Författare Ämne: Funderingar kring underhåll, utsatthet och tillgänglighet  (läst 4225 gånger)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
Funderingar kring underhåll, utsatthet och tillgänglighet
« skrivet: februari 02, 2009, 13:56 »
Finns det någon regel för hur runstenarna ska vårdas? Hur ofta det ska målas i osv. Det kunde jag kanske lika gärna fråga RAÄ, men gör det här i alla fall, för jag undrar också hur noga det efterlevs. Jag var och tittade på en sorgligt mossbevuxen Ög 110 i helgen (Tog denna bild: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Ostergotland110.JPG), vilket fick mig att undra.

En annan sak jag undrar, av mer allmän karaktär, är om ristningsytans väderstrecksorientering etc. får konsekvenser för slitage på skrift och på imålad färg. Jag kan föreställa mig att de som är vända mot norr råkar ut för mer lavar, men vet inte säkert. Ristningsytor som inte är lodräta kan ju tänkas slitas mer av regn genom seklerna. Slutligen kan ju tänkas att berarten/stentypen har betydelse.

En sista sak: är det inte tillbörligt att runstenar och liknande fornminnen ska vara placerade på platser dit allmänheten har tillträde? Jag trodde man flyttade ut dem om de låg på privattomt. Ög 110 låg i Lagerlunda herresätes trädgård. Jag träffade emellertid ägaren som lät mig gå in där och som visade mig var den fanns, för den var inte helt lätt att hitta.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Funderingar kring underhåll, utsatthet och tillgänglighet
« Svar #1 skrivet: februari 02, 2009, 15:36 »
Här kan du läsa vad RAÄ skriver. Jag tycker gott att du kan skicka ett mail till RAÄ såväl som länsstyrelsen så att de kan se behovet i det aktuella fallet. Ett problem som gäller många fornlämningar är just tillsynen av desamma idags läget finns mycket små resurser tillgängliga, Därför är det viktigt att man hör av sig om ser lämningar i behov av insatser. Vad gäller runstenar kan man bli fadder och på så sätt hjälpa till, se här.

Magnus Reuterdahl

Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Funderingar kring underhåll, utsatthet och tillgänglighet
« Svar #2 skrivet: februari 02, 2009, 16:43 »
En sista sak: är det inte tillbörligt att runstenar och liknande fornminnen ska vara placerade på platser dit allmänheten har tillträde? Jag trodde man flyttade ut dem om de låg på privattomt.

Man undviker nog i det längsta att flytta fornlämningar, det finns ju en viktig information i själva placeringen. Kanske vill man en dag undersöka just fundamentet t.ex. under en runsten. Men jag håller med om att de ibland har hamnat absurt inne på privata tomter. Se t.ex. tråden
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,2363.0.html

/Mats

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Funderingar kring underhåll, utsatthet och tillgänglighet
« Svar #3 skrivet: februari 02, 2009, 18:46 »
Hur ofta stenar ska fyllas i beror på flera saker, t ex material (granit och sandsten tar upp färg olika mycket), typ av ristning (en ristning på häll behöver t ex fyllas i oftare) och placering i landskapet. Jag har för mig att jag hört en siffra på 20 år som intervall mellan ifyllningstillfällena. Vidare vet vi inte riktigt vad täta vårdinsatser kan innebära. Man har t ex observerat att konservering ökar lavtillväxten vilket ökar risken för frostsprängning.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Funderingar kring underhåll, utsatthet och tillgänglighet
« Svar #4 skrivet: februari 04, 2009, 17:01 »
Jag skickade ett mejl om Ög 110 till RAÄ och fick i alla fall följande svar från Thorgunn Snædal på Runverket:

"...tack för din insats, Runstenen Ög 110 rengjordes och uppmålades så sent som 2001. Tyvärr gör det varmare och fuktigare klimatet att alger och sedan lavar snabbt återväxer på en nyrengjord runstensyta, att ständigt rengöra den igen hjälper bara ett par år. Varje rengöring ruggar dessutom upp ytan och kan påskynda nedbrytningen av stenen. Vår stenkonservator och undertecknad har nu inlett ett samarbete med expert på rengöring av hällristningar för att hitta metoder som kan förhindra denna snabba återväxt. Jag håller på med upprustning av runstenarna i dessa trakter i Östergötland och när jag kommer dit till våren ska jag titta på de båda stenarna vid Lagerlunda, därefter kommer jag att ta ställning till om Ög 109 och Ög 110 ska ha en fadder och om och hur Ög 110 ska rengöras igen."

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Funderingar kring underhåll, utsatthet och tillgänglighet
« Svar #5 skrivet: februari 05, 2009, 15:07 »
När jag besökte runristningen U 265 i Upplands-Väsby (Fresta 55:1) i september 2007 såg det tråkigt ut på platsen. Skogen runt om var gallrad/avverkad och rötterna till ett träd alldeles intill ristningen hade ryckt loss stora stycken ur berget. Informationsskylten hade också fått en snyting, men det är väl ett mindre problem i sammanhanget.

Bilder finns här: bild 1 - bild 2 - bild 3 - bild 4

(Jag mejlade RAÄ om det, men fick aldrig något svar.)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Funderingar kring underhåll, utsatthet och tillgänglighet
« Svar #6 skrivet: februari 05, 2009, 15:49 »
Usch, jag ryser.  :-[
Du kanske skulle försöka anmäla till länsantikvarien istället, det är väl länsstyrelsen som har (tillsyns-)ansvaret vid sådana här skador, om jag inte missuppfattat det.

/Mats

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Funderingar kring underhåll, utsatthet och tillgänglighet
« Svar #7 skrivet: februari 05, 2009, 15:56 »
Usch, jag ryser.  :-[
Du kanske skulle försöka anmäla till länsantikvarien istället, det är väl länsstyrelsen som har (tillsyns-)ansvaret vid sådana här skador, om jag inte missuppfattat det.

/Mats


Japp!

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Funderingar kring underhåll, utsatthet och tillgänglighet
« Svar #8 skrivet: februari 05, 2009, 17:02 »
För säkerhets skull inledde jag mitt mail med "Jag har ingen aning om vart jag ska vända mig med det här, så om jag har kommit helt fel hoppas jag att någon kan peka mig i rätt riktning", men det kanske ramlade mellan stolarna ändå. Nåväl, jag tänkte försöka återvända till platsen under våren, och om det inte har hänt något tänkte jag försöka vända mig till länsstyrelsen och kommunen istället. Jag tackar för tipset om länsantikvarien.