Författare Ämne: Runor, datorer och internet  (läst 6143 gånger)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
Runor, datorer och internet
« skrivet: januari 23, 2009, 23:18 »
Kan någon sammanfatta lite vad det finns för möjligheter att använda runskrift i datorer och på internet? Vilka runrader finns det typsnitt för och var vågar man ladda ner dem och hur gör man? Någon nämnde här att han gjort ett eget runtypsnitt. Hur gör man det? Då måste man väl vara lite mer datanörd än jag?

Idag har jag i alla fall startat en blogg, där jag tänkt blogga med runor. Finns det många som har gjort det och måste man ha en dator som känner igen sådana typsnitt för att det inte bara ska bli en massa konstiga symboler på skärmen? Än så länge skapar jag i alla fall inläggen som bildfiler och laddar upp. Finns det något annat sätt att blogga med runor i våra dagar?

Jag använder dalrunor med lätt modifierade varianter av i- och u-runorna för j respektive v. Om man vill öva sig på att läsa sådana är adressen  http://minavisdomar.bloggagratis.se/ (Än så länge bara ett inlägg). 

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Runor, datorer och internet
« Svar #1 skrivet: januari 24, 2009, 00:25 »
Jag använder "Gullskoen" som finns att ladda ner som Freeware på flera håll (t ex här: http://helmer.aksis.uib.no/Runefonter/Gullskoen.html). Den täcker de yngre runalfabeten. Det har fungerat problemfritt för mig.
Det finns ett motsvarande typsnitt "Gullhornet" för den äldre runraden samt angelsaxiska och frisiska runor, men det har jag inte provat.

Det finns också flera andra runtypsnitt.

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Runor, datorer och internet
« Svar #2 skrivet: februari 05, 2009, 15:31 »
Att använda egna typsnitt på webbsidor är tyvärr förenat med en hel del krångel, det finns nämligen inget standardiserat sätt att göra det på. Internet Explorer har en lösning medan Netscape/Firefox har en helt annan. Det finns dessutom ett motstånd från de företag som livnär sig på att designa och sälja typsnitt, de vill inte se sina alster ligga nedladdningsbara på webben. Dock verkar en standard vara på gång, men det kommer dröja innan alla gamla webbläsare där ute har uppdaterats så standarden kan användas fullt ut. :(

Tomtes lösning att ha runorna i en bild är nog den både enklaste och bästa lösningen för tillfället.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Runor, datorer och internet
« Svar #3 skrivet: februari 05, 2009, 17:40 »
Till den gamla Amigan (salig i åminnelse)  så fanns det ett program som hette "Typesmith"  där man kunde tillverka egna alfabet, bokstäver  och annat intressant, - visst borde det finnas ett shareware-program med liknande möjligheter till PC-världen.  Jag tillverkade en  futhark efter eget huvud och hade funderingar på att skriva alla Sveriges runinskrifter, men sen fick jag höra att man funderade på en rundatabas!  så jag lade mitt projekt på hyllan.  Men som sagt det borde finnas ett program där man kan tillverka sitt eget typsnitt, någonstans på nätet.

Utloggad Johan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 62
SV: Runor, datorer och internet
« Svar #4 skrivet: februari 05, 2009, 23:14 »
Men som sagt det borde finnas ett program där man kan tillverka sitt eget typsnitt, någonstans på nätet.

Om du letar så kommer du upptäcka att det finns det också ;)

/ Johan

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Runor, datorer och internet
« Svar #5 skrivet: februari 16, 2009, 13:40 »
Om du vill använda runor i bloggen, så rekommenderar jag att du gör bilder av din text. Annars, kommer texten bara att se ut som en massa fyrkanter för de som inte själva har typsnittet. (Och att ladda ner typsnitt från en slumpmässig hemsida är förknippat med livsfara så här i datavirusåldern).

Edit: Men jag stöder iden så klart, tycker det är synd att vi har en sån fantastisk skrift utvecklad för och anpassad till språket (utan krångliga c, x och z som inte ens används i svenskan, hur många uttalar till exempel zebra eller zoo med z istället för s?), och inte använder den. Mer runor i offentlig text säger jag! :)