Författare Ämne: Vad kan detta vara?  (läst 7752 gånger)

Utloggad Vikingen

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
Vad kan detta vara?
« skrivet: januari 14, 2009, 18:16 »
Bifogar bild av objektet och hoppas på hjälp med vad det kan vara, förmodligen nå´t värdelöst  utan någon historia.
Materialet verkar vara järn (min gissning).
Tack på förhand!
/Stefan

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #1 skrivet: januari 14, 2009, 22:30 »
Jag tycker att det ser ut som en låssprint.

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #2 skrivet: januari 15, 2009, 11:03 »
Svårt att säga med bara en bild. Finns det något som tyder på hål i metallen, annars tycker jag det ser ut som en del av ett hemsmitt blocklås till ett härbre eller utlada.

Utloggad Vikingen

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #3 skrivet: januari 15, 2009, 12:39 »
Tack för att ni försöker hjälpa mig.
Eftersom man bara kan bifoga en bild i taget (om det ska bli nå´n storlek på dem) så kommer här en bild till.
Jag tycker också att det känns lite som en handsmidd "spik" eller liknande som är driven genom den mer ovala delen.
Hur gammal skulle den kunna vara? 1800-tal eller t o m äldre?
/Stefan

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #4 skrivet: januari 15, 2009, 13:32 »
Tar på mig administratörshatten; Det går att ladda upp fyra bilder åt gången som får vara sammanlagt 192 kb stora. På 48 kb får man med ganska mycket (upp till kanske 800 px bredd) om man komprimerar bilden i något bildbehandligsprogram t ex GIMP (www.gimp.org). Anledningen till att vi begränsat storleken på bilderna är att utrymme kostar pengar och vi driver detta forum ideellt. I annat fall kan man ju alltid ladda upp bilderna till t ex www.flickr.com och sedan bifoga en länk eller klistra in bilderna direkt i inlägget med img-taggen (läs mer här).

Åter till ämnet nu, har du några mått på föremålet? Svårt att bilda sin en uppfattning om storleken utifrån fotona.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #5 skrivet: januari 15, 2009, 15:56 »
Dubbelpostar:

Får man fråga hur mycket det väger jämfört med ett nytt järnföremål? Det kan ge en indikation på hur gammal föremålet är. Hur mycket metall som finns kvar i föremålet, och hur mycket det består av korrosion. Då är det också viktigt att veta vad du har för jord i området, är det salt eller sur jord? Är det nära kusten? Vad för slags skog (löv eller barrskog) har stått i närheten.

Om hela föremålet är i järn, så tycker jag det ser ut som en del av en äldre våg, en s.k. besman (http://sv.wikipedia.org/wiki/Besman), men det är bara min spontana reaktion, och absolut inget jag kan säga jag är säker på.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #6 skrivet: januari 15, 2009, 17:32 »
Jag var också inne på Bessman-vågen....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Vikingen

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #7 skrivet: januari 15, 2009, 18:27 »
Föremålet väger 54 gram.
Den s.k smidda spiken är bra precis 70 mm lång, medan den mer ovala delen är ca. 45 mm lång.
Bifogar ytterligare en bild.
/Stefan

Utloggad Vikingen

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #8 skrivet: januari 15, 2009, 18:38 »
Om vi antar att det skulle vara en bit av en besman, hur gammal skulle den kunna vara då?
När började man använda sådana i Sverige?
Den är hittad i barrskogsmiljö, det är ca 5 km ner till Mälaren, men den har gått ända upp hit en gång i tiden.
Om det skulle vara en del av en besman, är det då alltså slutändan av stången vi ser samt den del man hänger det som ska vägas i?
Mvh
/Stefan
Jag bifogar sista bilden

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #9 skrivet: januari 15, 2009, 19:39 »
Det är en del metall i den ändå då.
Besman har man använt sedan romersk tid, jag har för mig att sådana vågtyper varit funna vid vikingatida handelsplatser, men jag kan inte ge dig någon länk tyvärr.
Att den är så liten talar emot att föremålet skulle vara en besman, om den inte var någon sorts resevariant.
Om det nu skulle vara en besman, så skulle "spiken" som du säger vara själva skalan och hävstången, som ligger lodrätt på ett sådant föremål, och den ovala delen vara en länk, som antingen sitter i, eller runt hävstången. Korrosion har en tendens att deformera ett föremål, du får så kallade korrosionsblåsor på sina ställen. Om du vill vara säker på hur originalytan ser ut, så kan man röntga den, eller be en konservator ta en titt på den.
Bevarandeförhållanden i Dalarna är relativt goda, så föremålet kan vara ganska gammalt, men med tanke på hur mycket den väger och hur liten den är (det senare enbart om det är en besman), så skulle jag utgå från att den är från industriell tid, eller bara något hundra år tidigare.
Nu är jag ingen expert på föremål från Dalarna, (har bara handskats med ett eldstål från vikingatiden, hittat utanför Leksand) och till skillnad från föremål från Rogaland, där klimatet är ett helt annat, kan man förvänta sig att man finner högre halt av järn i föremål som har samma ålder i Dalarna.
Mitt tips är att lämna det till ett arkeologiskt/historiskt museum, så får de som är experter på föremål från området bedöma det.

Utloggad Vikingen

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #10 skrivet: januari 15, 2009, 19:55 »
Hej Sindre!
Tack för dina intressanta teorier!
Platsen är alltså i Västmanland, inte Dalarna, utanför Västerås för att vara exakt, vid en gammal tingsplats från vikingatid.
Mvh
/Stefan

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #11 skrivet: januari 15, 2009, 19:57 »
Ah, sorry. Blandade ihop Mälaren och Siljan. *idioti*

Nu är inte bevaringsförhållandena i Västmanland helt olika de i Dalarna, men att fyndet har en vikingatida kontext kan vända upp och ner på den teorin.
Mitt råd är fortfarande detsamma dock: Visa det för de som har lokal kännedom om både tidigare fyndsorter och fyndomständigheter.

Utloggad Vikingen

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #12 skrivet: januari 15, 2009, 21:38 »
Jag avvaktar lite och ser om jag kan få nå fler tips här på forumet, annars får jag väl kontakta länsmuseet i Västerås.
Mvh
/Stefan

Utloggad Flizzaff

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #13 skrivet: oktober 14, 2009, 04:45 »
Det första jag kom att tänka på vid ditt järnföremål är ett vanligt gammalt gångjärn till logdörrar och ladugårds dörrar. Jag försöker bifoga en bild, en teckning jag gjort som beskriver den del av gångjärnet som satt förankrat i själva väggen. Sett från sidan. Ni som haft ögonen med er ute på bondvischan vet direkt vad jag menar. Gamla gångjärn av mycket god kvalité som förekommer ofta än i dag och det är förmodligen det utdöende bondesamhället som räddat gångjärnen.
Jag förutsätter att en del rostat bort från ditt gamla gångjärn.

Utloggad Flizzaff

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #14 skrivet: oktober 14, 2009, 04:55 »
Kan ditt föremål ha platt järn som aldrig varit runt ?

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #15 skrivet: oktober 14, 2009, 20:54 »
Tycker det ser ut som ett svärdsfäste, där själva svärdsklingan vittrat bort. Men det är säkert fel  ::)
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Flizzaff

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #16 skrivet: oktober 14, 2009, 22:09 »
Ja kanske där handtaget på svärdet satt.

Vi gissar vidare i djungeln.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #17 skrivet: oktober 14, 2009, 22:59 »
Är det möjligt att ta röntgenbilder?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #18 skrivet: december 21, 2009, 18:55 »
Avbruten bit av en kniv med parerskydd? Nyckel?