Författare Ämne: Hjälp! [Pratade med någon som envisas med att sälja ett bronsåldersföremål]  (läst 4874 gånger)

Utloggad Medea

• Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
¤&¤/¤/#&"/=#=

Jag vet inte vad jag ska ta mig till... pratade nyss med en kille på ett forum, han berättade att han en gång hittade en bronsyxa och frågade hur mycket den kan vara värd och om det finns någon marknad för den. Och han skämtar inte, han erbjöd sig t.o.m. att skicka en bild på föremålet!

Om han av någon anledning bestämmer sig för att trotsa mina ord har han begått ett grovt brott mot Lag (1988:950) om kulturminnen m.m.

Vad kan / ska jag göra?

Utloggad Ingmar Bergman

• Medlem
  • Antal inlägg: 85
Du kan väl i alla fall be honom skicka en bild på den?
Det kanske inte alls är frågan om ett förhistoriskt föremål.
Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad Medea

• Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
Problemet är att den på hans beskrivning låter som ett föremål grovt daterat till Period III-IV, dock stämmer det att jag måste få se en bild på det först, jag vill inte döma ut någon i förhand. Han sa att han hittade det i jorden på en grannes tomt när han byggde ett nytt hus... hoppas bara att det inte rör sig om ett stort depåfynd och att han inte har hittat de övriga föremålen.

Utloggad Johan

• Medlem
  • Antal inlägg: 62
Det vore väl värdefullt att fråga exakt var han hittade den - så platsen kan registreras som fyndplats och förhoppningsvis undvika att liknande tilltag sker igen. Såvida inte platsen redan är registrerad förstås... men i så fall är det väl markägaren som brustit?

Är det en bronsyxa så är det väl hembudsplikt på den och då får han väl några kronor om han lämnar in den till närmaste museum. Det vore det rätta att göra.

God fortsättning!
/ Johan

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Prata med din länsstyrelse, det är de som ansvarar för dessa frågor i den aktuella regionen.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :