Författare Ämne: Gon istället för grader?  (läst 5208 gånger)

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
Gon istället för grader?
« skrivet: december 27, 2008, 23:25 »
när började man mäta i  gon i stället för grader?  90 grader =100 gon
som misslyckad arkitekt hade jag en hel del bry med att förstå vad utgrävarna av den stora Skrävstahallen i Botkyrka menade när de angav husets orientering.

detta är en annan krånglifiering av begriplig svenska   

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Gon istället för grader?
« Svar #1 skrivet: december 29, 2008, 16:31 »
Gon (eller "nygrader") används en hel del inom lantmäteriverksamhet (geodesi), och även inom orienteringssporten. Det är ju ett försök att "decimalisera" det här med vinkelmått. Vet inte när det uppstod men det har väl funnits med ganska länge, gissningsvis 50 år åtminstone. Kalkylatorer brukar numera ha stöd för såväl (gamla hederliga) grader (="deg")som gon (="grad") när man ska beräkna sinus, tangens osv.

Matematiker, ingenjörer, arkitekter m.fl. brukar inte gilla gon. Mest är det nog av samma skäl som jag inte gillar f.v.t./e.v.t., dvs. man bryter med något som är invant och använder en ny term som man måste lära in sig på. Rent matematiskt är det nog inget som säger att det ena eller det andra är naturligare - möjligen att vårt talsystem mer är uppbyggt kring basen 10/100 istället för 15/90. Men vi släpar ändå omkring på andra talsystem för t.ex. dygnets timmar, minuter, sekunder. Det finns förresten också andra sätt att ange vinkel: streck resp. radianer.

Själv föredrar jag fortfarande en kompass med 360 grader, och om jag anmäler en fornlämning skriver jag glatt i grader, även om gon verkar vara mera använt i fornlämningsregistret.

/Mats