Författare Ämne: Levande försvarsanläggningsmuseeum i Kungälv?  (läst 9203 gånger)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
Levande försvarsanläggningsmuseeum i Kungälv?
« skrivet: december 28, 2008, 00:16 »
Jag skulle vilja se en befäst vikingagård i Kungälsvområdet bli byggd…

För många år sedan försökte jag få Kungälvs Kommun intresserade av detta - men de var inte intresserade.

I området finns som alla vet Bohus Fästning, som tidigare var ett renässansslott – som tidigare var en riddarborg. Bohus ruin täcker åren 1308 –1784 – och tre stora epoker i borgbyggande och försvarsteknik. Bohus är ett strålande exempel på just försvarstekniskt byggande.

En bit bort finns Ragnhildsholmens slott, Nycklaborg kallad, som täcker åren 1250 – 1350 (jag tror personligen att Nycklaborg var i drift en bit in på 1500 talet).

I närområdet finns även flera fornborgar från folkvandringstid.

Det finns alltså ett glapp här som kan fyllas med en befäst vikingagård. Då får vi faktiskt en kontinuitet i borgbyggande från folkvandringstiden till 1784, alltså hela spannet av borgar och borgars utveckling. Allt i original (utom vikingagården) och allt av detta är relativt lättillgängligt.

Jag vet ingen annan plats i landet som har denna unika möjlighet att uppnå en kontinuitet av borgar och försvarsanläggningar – där 90% är original och som täcker en så lång tidsrymd.

Läget är utmärkt bra. 2 mil norr om Göteborg. Platsen passeras av massor med turister sommartid. De ekonomiska möjligheterna är alltså positiva och jag tror att man kan räkna med många besökare.
Projektet som sådant tror jag skulle bli rejält uppmärksammat i massmedia, både inom landet som internationellt.
Till och med EU-stöd är en möjlighet enligt min uppfattning.

Det fina i kråksången är att allt i princip redan finns i området. Det bara ligger där och väntar. Vad som behövs är att locka in folk att besöka en befäst vikingagård…samt att marknadsföra borgen som företeelse – samt sedan kunna visa upp fornborgar, vikingagården, Nycklaborg och Bohus.

Det skulle gå att kunna göra väldigt mycket av detta projekt…

Vad tycker ni andra?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Levande försvarsanläggningsmuseeum i Kungälv?
« Svar #1 skrivet: december 28, 2008, 00:29 »
Bara undrar, - är Orrekullen något av dessa fornborgar?  Eller vad är det?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Levande försvarsanläggningsmuseeum i Kungälv?
« Svar #2 skrivet: december 28, 2008, 10:00 »
Thomas, du verkar vara väl insatt i förhållandena i området. För fem år sedan skulle jag på hösten plåta Ragnhildsholmen och vände mig då till Turistbyrån invid Bohus fästning. De hade då ingen aning om var den var. På kommunens karta som jag fick var den inte heller medtagen. Fick ge mig ut och söka på egen hand. Tvärnitade invid en busshållplats med namn  "Ragnhildsholmen" och tog mig ut i terrängen där jag hittade den ståtliga ruinen.


Foto: Sven Rosborn

Först på plats vid ruinen stod ett flertal informationsskyltar (vad Hjalmar Branting på busskylten har att göra med platsen är dock fortfarande en gåta för mig). Inga sevärdhetsskyltar - otroligt att man måste gå efter bussplatsernas namn för att hitta t.o.m. vår rikshistoria.

Har sedan dess bott på hotellet nedanför Bohus fästning och gått runt denna borg men inte kommit in. Min fråga är nu hur man marknadsför dessa unika borglämningar? Jag var inne på fästningen för mycket länge sedan men kan inte påminna mig att man då hade något ordentligt platsmuseum här. Är situationen fortfarande lika dyster? Om så är fallet borde ett historiskt informationscentra värdigt platsens nordiska betydelse vara angeläget. Sedan kan man alltid diskutera hur detta ska se ut. Kunde vara kul att höra ideer om en sådan utformning från forumet. Det är kanske så att din idé Thomas är bra men låt oss spåna med fria tyglar.
   

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Levande försvarsanläggningsmuseeum i Kungälv?
« Svar #3 skrivet: december 28, 2008, 10:42 »
Litet OT, men jag kan rekommendera:

Svenska borgar och fästningar: en militärhistorisk reseguide av Törnquist , Leif, Gezelius, Malin, Ericson Wolke, Lars (2007)

Den behandlar bl a Bohus och Ragnhildsholmen.

Utloggad anders

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
    • http://www.gidenstam.org
SV: Levande försvarsanläggningsmuseeum i Kungälv?
« Svar #4 skrivet: december 28, 2008, 13:52 »
(vad Hjalmar Branting på busskylten har att göra med platsen är dock fortfarande en gåta för mig). Inga sevärdhetsskyltar - otroligt att man måste gå efter bussplatsernas namn för att hitta t.o.m. vår rikshistoria.

Hjalmar Brantingsplatsen är ändhållplats för busslinjen ifråga :)
Håller med om att det är riktigt dåligt att det inte finns någon sevärdhetsskylt.

När det gäller befästa vikingagårdar undrar jag vad det finns för belägg för sådana i området och regionen? Däremot så finns(?) ju också den tidigmedeltida "jordborg" som Sigurd Jorsalafarare enligt Snorre anlade i Kungahälla (tvärs över Älven från Ragnhildsholmen).

Mvh,

Anders

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Levande försvarsanläggningsmuseeum i Kungälv?
« Svar #5 skrivet: december 28, 2008, 20:52 »
Kungälvs Kommun marknadsför sig ganska hyggligt på nätet tycker jag – men i övrigt syns i dom inte så mycket. Dom har med Bohus på ett hörn i all sin marknadsföring.

Jag är intresserad av Bohus och har studerat Bohus under väldigt många år. Intresse finns även för området ifråga eftersom det är inblandat i just Bohus. Nycklaborg var föregångaren till Bohus så Nycklaborg fick hänga med på ett hörn i mitt intresse också, det hela växte med andra ord.

Skyltningen är urusel men vid själva ruinerna har man gjort ett försök i alla fall.

Något egentligt museum finns inte, men ett hus fanns mitt emot kiosken vid Bohus där man visade upp en del fynd och fakta om Bohus.

Bohus var ju ganska unik som borg med sitt läge ute på holmen. Murbräckorna orkade inte fram med sina lod för att bräcka murar. Man försökte mer mörsare och bomber samt med att spränga murarna med minor istället. Bohus blev aldrig intagen i strid trots 14 försök. Sista gången 1678 var det väl på håret – men dom fick hjälp i sista minuten, Bohus var då, sedan 1658, en svensk borg.

Det har hänt mycket saker i detta område vilket gör området intressant. Kongahella med kloster och ”Jorsalaborgen” inte minst. Bohus och Nycklaborg, fornborgarna samt själva gränsläget mellan Norge, Danmark och Sverige.

Ett historiskt informationscenter vore absolut på sin plats och det är väl dit jag strävar med mitt förslag om ett sammanhängande försvarsanläggningsmuseum i området – som naturligtvis även skall ha en överblick på hela området och dess historia.

Jorsalaborgen, eller Kastellet som det kallas, låg ju i gamla Kongahella mitt emot Nycklaborg. Det ”vet” vi från olika beskrivningar och man tror man vet var det låg också. Det var ju en vikingatida försvarsanläggning. Det har säkert funnits andra i området – men det ser jag som ganska oviktigt i samband med den fråga jag ställt. En vikingatida borg, eller gård, gör det hela komplett när det gäller försvarsanläggningarnas utveckling från Fornborgar till Fästningar, hela kedjan finns på en ganska liten yta – och allt är original, förutom vikingaborgen – om man inte bygger upp kastellet i gamla Kongahella förståss…då blir det en rekonstruktion som står på rätt plats dessutom.

Gamla landsvägsbron till Kungälv (från Göteborg) passerade fästningsholmen, bron finns fortfarande kvar. Bron är byggd på en bergsklack som går under älven. På bergsklacken finns fortfarande en del lösa större stenar kvar. Denna bergsklack hette Bagrstraumr (de hindrande strömmarna) förr i tiden och finns omnämnd i flera gamla sagor. Nuvarande fästningsholmen hette följaktligen Bagrholmir, den hindrande holmen (namnen har varierat lite). När man byggde borgen på fästningsholmen döptes denna till Bagrhus, ”den hindrande borgen”. Namnet har varierat en hel del under seklernas gång men alltid varit en variation på temat Bagr.
Nåväl, Bagrhus behövde ett markområde som försörjde borgen och det blev gamla Älvsyssel, alltså södra Bohuslän – som då byte namn till just Bohuslän. Norra delen ingick fortfarande i det Norska landskapet Viken. Så, en bergsklack under vattnet som man byggde en bro på, är ursprunget till namnet Bohuslän.

Sven-Åke, jag vet faktiskt inte vad Orrekulla är för något – så nu är vi två…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Levande försvarsanläggningsmuseeum i Kungälv?
« Svar #6 skrivet: december 28, 2008, 22:05 »


Om någon inte vet hur Nycklaborg såg ut – så ser ni en ritning till höger och ett försök till rekonstruktion till vänster.

Man säger att Nycklaborg bara existerade i ca 70 år och att borgen övergavs ca 1319. Jag har en annan uppfattning i denna fråga eftersom jag anser att Nycklaborg är ombyggd för att stå emot tidigt artilleri. Alltså 1400-tals artilleri.
Jag öppnar gärna en ny tråd för att diskutera detta.

Bilden är gjord i ett program som heter Sketchup och som finns att hämta gratis på Goggle. Det är ett mycket enklet men bra 3D program. Det vill säga att man kan vrida och vända på det man gjort och studera det från alla sidor, även, om man så vill, gå in i rum osv. Lätt att lära genom ap-metoden = lyckas genom att misslyckas. Jag kan rekommendera programmet, det är mycket användbart.

Med hjälp av detta program skulle vi på detta forum kunna rita upp någonting vi diskuterar och skicka filer till varandra i 3D så att vi kan studera det vi pratar om. Vända och vrida på saker och ting är vi ju vana vid redan… ;D

Thomas
« Senast ändrad: december 29, 2008, 11:44 av Gorm »
Historia är färskvara.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Levande försvarsanläggningsmuseeum i Kungälv?
« Svar #7 skrivet: december 29, 2008, 00:06 »
Beklagligt att vägvisning till så intressanta platser tydligen fortfarande är urusel. Det är inte tal om annat än att området har en så spännande historia och ligger så väl i förhållande till en stor turistled att den kan bli en betydelsefull attraktion. Jag är dock mycket frågande inför varför en befäst vikingagård skulle vara betydelsefullt att visa upp i full skala i ett sådant historiskt center. Detta bör väl vara "neutralt" i förhållande till den väldiga tidsrymd som fornlämningarna i området täcker. Och dessutom finns det väl inga arkeologiska fynd av sådana befästa gårdar, åtminstone inte i den kalibern att det hela kan bli trovärdigt vid en rekonstruktion.

Tycker också att man inte ska glömma bort staden Kungahälla på norra stranden av Nordre älv, mitt emot Ragnhildsholmen. Detta var ju en av våra äldsta städer och vad kan man uppleva av detta i dag - absolut ingenting! Det är fullständigt vansinnigt. Jag körde själv runt med husbil för att hitta lämplig väg att komma ner till platsen men fick ge upp. Denna plats har ju också en senare historia som också är värd att berättas. Här tillbringade ju Selma Lagerlöf några somrar på 1890-talet och skrev här boken "Drottningarnas Kungahälla" vilken kom ut 1899.

Jag tycker således att man ska verka för att bygga upp ett museum av typen Platsmuseum (Site Museum) som berättar om bygden som en tidig, politisk maktkoncentration. Viktigt om man ska kunna få kommunen intresserad är att hitta en profil på anläggningen som inte konkurerar med den fina Ale vikingagård som ligger på andra sidan Göta älv några mil längre norrut. Gör man det rätt kan emellertid denna gård också bli en viktig del i en besöksslinga som ger en spännande bild av bygden runt Nordre älv från 700-talet fram till 1600-talet (med Selma faktiskt fram till 1800-talet).

Herregud, det är ju bara att sätta igång. Gör som vi gjorde på Foteviken. Ta reda på vilka marker kommunen äger som ligger i ett "historiskt rätt" sammanhang för en anläggning. Få med någon eller några från näringslivet och banka på kommunhusets dörr.


Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Levande försvarsanläggningsmuseeum i Kungälv?
« Svar #8 skrivet: december 29, 2008, 19:05 »
Orrekulla skans var en befästning som skulle skydda Nyebro, en bron över Göta Älv vid Kärra (1695 - 1820). Skansen byggdes efter att danskarna hade anfallit Nya Älvsborg 1719. Den blev dock inte indragen i några krigshandlingar och förföll efterhand.  Jag var där för knappt tio år sedan, men det är faktiskt inte mycket till utflyktsmål.

Källa: Bengt Elling: Säve, Rödbo, Kärra (1978)

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?pointX=1273965&pointY=6413118&cx=1273965&cy=6413118&z=4&name=Orrekulla skans

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Levande försvarsanläggningsmuseeum i Kungälv?
« Svar #9 skrivet: december 29, 2008, 19:13 »
Thomas,

Väldigt intressant rekonstruktion av Nycklaborg. Var är norr?

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Levande försvarsanläggningsmuseeum i Kungälv?
« Svar #10 skrivet: december 29, 2008, 19:39 »
Ang  Orrekulla:  fanns det någon fornborg eller liknande före befästningen? Tecken till bevakningssystem?

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Levande försvarsanläggningsmuseeum i Kungälv?
« Svar #11 skrivet: december 29, 2008, 21:40 »
Thomas, du verkar vara väl insatt i förhållandena i området. För fem år sedan skulle jag på hösten plåta Ragnhildsholmen och vände mig då till Turistbyrån invid Bohus fästning. De hade då ingen aning om var den var. På kommunens karta som jag fick var den inte heller medtagen.

Från min höga akademiska häst vill jag meddela att detta kan bero på att Ragnhildsholmen ligger i Göteborgs kommun och inte i Kungälvs...

Gott nytt år!

/C
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Levande försvarsanläggningsmuseeum i Kungälv?
« Svar #12 skrivet: december 29, 2008, 22:26 »
Ibland är höga hästar svåra att komma på och av. ;D Du har faktiskt rätt i att Ragnhildsholmen ligger i Göteborgs kommun men likväl endast dryga tre km från den inte vetande turistbyråpersonalen. Och kartan jag bad om att få skulle vara en karta över lämpliga sevärdheter i omgivningarna! Dock är det nog inte en nackdel att dessa fantastiskt spännande borg-, stads- och Selmaattraktioner ligger på ömse sidor om en kommungräns. Då kan man ju liksom banka på två kommundörrar och dessutom spela ut dom mot varandra.

Gott nytt år på dig själv och andra.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Levande försvarsanläggningsmuseeum i Kungälv?
« Svar #13 skrivet: december 29, 2008, 22:32 »
Ahh, jag visste inte att denna skans hette Orrekulla!  Ett besökscenter skulle ha denna skans med eftersom den har vallar av jord, alltså en utveckling från murar av sten. Loden bara försvann in i jordvallarna utan att skada själva konstruktionen.

Sven-Åke, nej, vad jag vet finns inga sådant på denna plats. Mitt emot, på andra sidan älven ligger Steken. Här emellan gick en färja för inte så länge sedan, delar av anläggningen fanns kvar för några år sedan. Detta var också en väg in i Västergötland, här fanns bryggor för lastning / lossning av gods redan på vikingatiden. En Norsk vikingastyrka smög sig iland här enligt sagorna och tog sig uppåt i dalgången längs vägen du ser på kartan, eller rättare sagt just söder om vägen – vad dom inte visste var att det var känt att de skulle komma så en svensk här låg i bakhåll för dom och nedgjorde dem till sista man. Så på östra sidan av älven fanns bryggor osv. Kanske fanns det även invid skansen?

Kepler, norr är diagonalt till höger, alltså det stora tornet ligger längs östra muren, det långa huset ligger norr/söder.
Ladda hem programmet jag pratar om ovan samt sänd mig ett email så skickar jag filen till dig, du kan då vända och vrida som du vill på Nycklaborg, till och med gå in på borggården.
Denna rekonstruktion är en bland flera andra skall jag väl tillägga. Problemen är de tre husen längs västra muren samt tornet, om det nu var ett torn, i hörnet på samma mur (mot norr). Jag försöker lista ut hur detta såg ut.
Ritningen i förgrunden är från utgrävningen. Man kan, som här, lägga in en ritning och ”bygga” på denna ritning för att få exakta mått – och sedan flytta det man ritat till annan plats, precis som jag gjort här alltså.

Claes, hur hög är en akademisk häst? Skiljer den sig från en vanlig bonnahäst? Jag förmodar att det är kallblod vi pratar om…?  8)

Gott Nytt År på er alla!

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
SV: Levande försvarsanläggningsmuseeum i Kungälv?
« Svar #14 skrivet: mars 25, 2009, 23:16 »
tack Sven och alla som levandegör och upprättar "bortgömd" historia

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Levande försvarsanläggningsmuseeum i Kungälv?
« Svar #15 skrivet: mars 26, 2009, 07:26 »
Jag skulle vilja se en befäst vikingagård i Kungälsvområdet bli byggd…

-----

Vad tycker ni andra?

Kul idé men ett turistiskt självmord....

Det är allt för nära till Ale vikingagård. Två så speciella, men liknande besöksmål, skulle konkurrera ut varandra och snabbt dräneras på resurser samt intresse från politiker. Snarare tror jag på kommunal turistisk samverkan, att man samarbetar om att verkligen sälja in en trakt, t.ex. den kring göta älv/nordre älv. Då skulle Sven lätt ha hittat ut till Ragnhildsholmen från Kungälv, och den vikingaintresserade hade hittat till såväl gravfält i trakten som Ale vikingagård.

Men kommunpolitiker tänker sällan utanför kommungränsen. Vilket man iofs kan förstå om de har i åtanke att bli omvalda....

Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Levande försvarsanläggningsmuseeum i Kungälv?
« Svar #16 skrivet: mars 26, 2009, 22:22 »
Kungälv är ju lite unikt när det gäller borgar, de har hela kedjan – men vikingatiden saknas. Det var min poäng. Om Ale vikingagård kunde vara en del av ett ”borgmuseum” så inte mig emot, tvärtom. Anläggningarna finns ju där redan. Allt från fornborgar, medeltidsborgar, till lite ”modernare” fästningar, skansar, batteriplatser på Fontinsberget + Ale Vikingagård. Det måste vara helt unikt, allt inom några få mils avstånd från varandra, och det täcker ca 1000 års borgbyggande!

Lite trycksaker, lite markandsföring + lite annat till ganska måttliga kostnader – och sim salabim har vi kanske någonting som intresserar så många människor att det blir till och med intäkter på det hela…om det sköts rätt.

Jag kan tänka mig att ett sådant projekt kan få EU bidrag. Jag kan till och med tänka mig att det finns möjlighet till att bli förklarat världsarv. Jag inte känner till någon annan plats i Europa som kan visa upp en sådan kedja av borgar – så väl bevarade. Jag tycker att man borde göra någonting av denna möjlighet.

Thomas
Historia är färskvara.