Författare Ämne: Ny version av Samnordisk runtextdatabas  (läst 9879 gånger)

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
Ny version av Samnordisk runtextdatabas
« skrivet: december 03, 2008, 18:23 »
Från och med idag finns en ny version av Samnordisk runtextdatabas - version 2008 - att ladda ner från http://www.nordiska.uu.se/forskn/samnord.htm

Där finns det senaste windowsprogrammet, version 2.5, med flera nyheter och så då själva databasen med ca 160 nya inskrifter och ett mycket stort antal rättelser, ändringar och kompletteringar.

Jag tyckte denna information kunde bli lämplig som mitt hundrade inlägg på Arkeologiforum.

/Jan

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Ny version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #1 skrivet: december 03, 2008, 19:11 »
Hurra!  :D :D :D

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Ny version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #2 skrivet: december 03, 2008, 22:28 »
Lysande, här skall laddas ned ;D
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Ny version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #3 skrivet: december 04, 2008, 09:46 »
Synd att programmet inte är skrivet i java så att det funkar på GNU/Linux och Mac också.

/Micke

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Ny version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #4 skrivet: januari 06, 2009, 20:04 »
En uppdaterad fil RUNDATA.ENG lades ut igår den 5 januari. Felet var att en inskrift fanns med två gånger vilket kunde leda till att programmet "hamnade snett" och visade fel översättning. Rättelser och ändringar av andra slag - t.ex. att det är fel på koordinaterna för G 362, att runsvenskan i Ög 82 ska ändras, att "$" saknas efter några "signum" m.m. - kommer samlas ihop till nästa uppdatering om kanske fyra år.

För Macanvändare finns filer att hämta. Och tips för Linuxanvändare.
Se vidare
http://www.nordiska.uu.se/forskn/samnord.htm
/Jan

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Ny version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #5 skrivet: april 17, 2009, 22:05 »
Vartefter databasen används påpekas små och större fel, liksom annat som kan bli bättre. Ett större fel gäller flera av inskrifterna från Vreta Kloster i Östergötland.
Enligt loggboken
http://www.nordiska.uu.se/forskning/projekt/rundata/loggbok_2006-2008.pdf
så bytte Ög SKL1;174, Ög SKL3;175, Ög SKL4;175, Ög SKL5;175, Ög SKL6;175
signum till
Ög SvK43L1;174, Ög SvK43L3;175, Ög SvK43L4;175, Ög SvK43L5;175, Ög SvK43L6;175
Detta blev dock av olika skäl endast delvis infört, nämligen enbart i RUNDATA.INF/RUNDATA.XLS. Det gör att man inte kan få fram inskriftsinformationen för dessa fem inskrifter.
Ett sätt att lösa problemet är, för användare som har Excel, att öppna RUNDATA.XLS och själv ändra tillbaka till de gamla signumen. Flytta gärna då också "Ög StLars;30" till efter inskrifterna från Vreta Kloster.
Databasen kommer TIDIGAST ut i en rättad och kompletterad version nästa år. Under tiden kommer uppgifter om kommande rättelser och tillägg att publiceras på runtextdatabasens webbplats, http://www.nordiska.uu.se/forskn/samnord.htm.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: Ny version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #6 skrivet: april 24, 2009, 15:24 »
Glöm inte ta med korrekt GPS för Sö 115 i Kolunda för där om något var det fel.
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Ny version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #7 skrivet: maj 03, 2010, 21:05 »
Jag hoppas det är OK att jag skakar liv i den här tråden, jag har ett par frågor angående en del uppgifter i databasen.

Vi kan börja med U 329 och U 330 i Snottsta i Vallentuna. Enligt kartkoordinaterna i databasen står U 329 norr om U 330, men den text som anges för U 329 stämmer med den sydligare av stenarna. Har stenarna förväxlats när de nya bättre koordinaterna lades till?

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Ny version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #8 skrivet: maj 04, 2010, 09:41 »
Här är ett par andra ristningar som ger mig huvudbry:  ???

U 145 och U 146 i Hagby, Brohammaren. Databasens koordinater säger att U 145 ligger närmast vägen (mest västerut), men jag vill ha det tvärtom. Har jag förväxlat hällarna?

U 37 och U 38 i Säby, Galgbacken. Jag vill ha U 37 som den västligare av dem, databasen vill tvärtom.

U 180 och U 181 vid Össeby-Garns kyrka, jag vill ha U 180 som den västligare.

U 207 och U 208 i Råcksta, jag vill ha U 207 som den västligare.

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Ny version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #9 skrivet: maj 04, 2010, 19:30 »
Jag mejlade en felrapport på detta igår, men i alla fall. Ög 173 M är inte analyserad likadant som i Östergötlands runinskrifter, men saknar trots detta dollartecken i signumet (för visst borde det då finnas ett sådant?). Brate delar in det i A, B, C och D; Samnordisk runtextdatabas i endast A och B. Runtextdatabasens A motsvarar Brates A och B tillsammans; runtextdatabasens B motsvarar Brates C; Brates D saknas i Samnordisk runtextdatabas. Databasen skiljer sig också från Östergötlands runinskrifter i tolkningen av hur den runföljd skall läsas som Brate kallar B.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Ny version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #10 skrivet: maj 04, 2010, 21:44 »
Jag hoppas det är OK att jag skakar liv i den här tråden, jag har ett par frågor angående en del uppgifter i databasen.
Vi kan börja med U 329 och U 330 i Snottsta i Vallentuna. Enligt kartkoordinaterna i databasen står U 329 norr om U 330, men den text som anges för U 329 stämmer med den sydligare av stenarna. Har stenarna förväxlats när de nya bättre koordinaterna lades till?
Skaka gärna liv i tråden. Det kommer förhoppningsvis mer nyheter i slutet av sommaren (dock ingen ny version än på ett tag).
Felet med Raä-nr för U 329 & U 330 (och därmed koordinaterna efter senaste uppdateringen) har funnits i åtm. 20 år i databasen, så det är på tiden att det blir rättat.
/Jan

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Ny version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #11 skrivet: maj 04, 2010, 21:56 »
U 145 och U 146 i Hagby, Brohammaren. Databasens koordinater säger att U 145 ligger närmast vägen (mest västerut), men jag vill ha det tvärtom. Har jag förväxlat hällarna?
Nej ingen förväxling av dig, utan istället ett fall av förväxlade Raä-nr i databasen.
Citera
U 37 och U 38 i Säby, Galgbacken. Jag vill ha U 37 som den västligare av dem, databasen vill tvärtom.
U 180 och U 181 vid Össeby-Garns kyrka, jag vill ha U 180 som den västligare.
U 207 och U 208 i Råcksta, jag vill ha U 207 som den västligare.
Ytterligare fall av förväxlade Raä-nr i databasen.
/Jan

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Ny version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #12 skrivet: maj 05, 2010, 10:17 »
Bra, då slipper jag klia mig i huvudet. Och så känns det kul att kunna hjälpa till, jag har haft stor nytta av databasen och "betalar" gärna tillbaka genom att hjälpa till att rätta de småfel jag har stött på.  :)

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Ny version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #13 skrivet: maj 05, 2010, 12:43 »
Här är ett par stenar som inte längre finns vid de angivna koordinaterna:

* Sö 250 i Jursta, enligt RAÄ:s skylt skedde flytten 2001. Nytt ungefärligt läge.

* Sö Fv1948;298 i Ådala, enligt RAÄ:s skylt skedde flytten våren 2002. Nytt ungefärligt läge.

* Sö NOR2003;21 finns vid Grödinge hembygdsgård. Databasens koordinater pekar istället på Grödinge bygdegård, kan det ha skett en förväxling? Nytt ungefärligt läge.

* U 40 i Eneby står vid korsningen Pilvägen-Söderbergavägen. Nytt ungefärligt läge.

* U135, 136 och 137 i Broby står tillsammans på behörigt avstånd från Frestavägen, enligt RAÄ skedde flytten 1990. (Synd att de inte flyttade övriga stenar på samma gång.)  Nytt ungefärligt läge.

* U 340 i Orkesta står uppställd på en sten nära kyrkan. Nytt ungefärligt läge.

* U 342 i Söderby står på gårdsplanen till gården Söderby, cirka 40 meter från U 341. Nytt ungefärligt läge.

* U 1077 vid Bälinge kyrka står uppställd strax norr om vapenhuset. Nytt ungefärligt läge.

* U Fv1993;233 vid Hammarby kyrka står numera i kyrkogårdens östra del. Nytt ungefärligt läge.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Ny version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #14 skrivet: maj 06, 2010, 19:22 »
Här är ett par stenar som inte längre finns vid de angivna koordinaterna:
* Sö 250 i Jursta, enligt RAÄ:s skylt skedde flytten 2001.
Samma koordinater i FMIS som i databasen => Ingen ändring i runtextdatabasen.
Citera
* Sö Fv1948;298 i Ådala, enligt RAÄ:s skylt skedde flytten våren 2002.
Samma koordinater i FMIS som i databasen => Ingen ändring i runtextdatabasen.
Citera
* Sö NOR2003;21 finns vid Grödinge hembygdsgård. Databasens koordinater pekar istället på Grödinge bygdegård, kan det ha skett en förväxling?
Ja, platserna (Vasastugan? och Grödinge bygdegård) har förväxlats.
Citera
* U 40 i Eneby står vid korsningen Pilvägen-Söderbergavägen. 
Än så länge endast aktuellt att göra ändringen:
6579050 ; 1610497 => 6579050 ; 1610496 i enlighet med koordinaterna i FMIS.
Citera
* U135, 136 och 137 i Broby står tillsammans på behörigt avstånd från Frestavägen, enligt RAÄ skedde flytten 1990. (Synd att de inte flyttade övriga stenar på samma gång.) 
Ja, det är väldigt förvånande att FMIS inte har uppdaterats eftersom detta är stenar som både är välbesökta och om inte annat ofta förbiåkta.
Citera
* U 340 i Orkesta står uppställd på en sten nära kyrkan.
Än så länge endast aktuellt att ändra koordinaterna 6611795 ; 1630466 => 6611794 ; 1630466 i enlighet med koordinaterna i FMIS.
Citera
* U 342 i Söderby står på gårdsplanen till gården Söderby, cirka 40 meter från U 341.
Samma koordinater i FMIS som i databasen => Ingen ändring i runtextdatabasen.
Citera
* U 1077 vid Bälinge kyrka står uppställd strax norr om vapenhuset.
Än så länge endast aktuellt att göra ändringen:
6648673 ; 1596312 => 6648674 ; 1596312  i enlighet med koordinaterna i FMIS.
Citera
* U Fv1993;233 vid Hammarby kyrka står numera i kyrkogårdens östra del.
Ja, här är felet mitt. Koordinaterna är de som jag rapporterade in till FMIS hösten 2007 och de hade jag mätt på min topografiska karta. Runstenen hade nämligen inget Raä-nr innan dess.
Men eftersom du nu har skickat in dina upplysningar till Fornsök (fornsok@raa.se) - eller hur? - så finns det hopp om att en del uppgifter - efter kontroll mot Runverket m.m. kan komma att rättas.
(Det förutsätter också att Samnordisk runtextdatabas sedan kan få ett lämpligt uttag ur FMIS.)
/Jan

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Ny version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #15 skrivet: maj 06, 2010, 21:55 »
Men eftersom du nu har skickat in dina upplysningar till Fornsök (fornsok@raa.se) - eller hur? - så finns det hopp om att en del uppgifter - efter kontroll mot Runverket m.m. kan komma att rättas.

Jag har mailat adressen ovan och frågat om de är intresserade av såna här ändringar, och som exempel nämnde jag att Sö Fv1948;298 flyttades två hundra meter söderut år 2002. De svarade att de naturligtvis är intresserade och att "den vanliga tågordningen är att en anmälan inkommer efter besiktning från länsstyrelse eller länsmuseet i det aktuella länet". De skickade även vidare mitt mail till en namngiven arkeolog på Länsmuseeet. Det var två år sedan och någon ändring är inte gjord än...

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Ny version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #16 skrivet: maj 06, 2010, 22:11 »
Ett par saker jag har snubblat över:

* På Sö 18, 19 och 20 står det Daga härad, jag antar att det ska vara Hölebo härad.

* På Sö 23B står det Hölö härad, det ska säkert vara Hölebo härad där också.

* Platsen för Sö 86 anges som "S. Åby ägor" medan Södermanlands runinskrifter säger "N. Åby ägor". Skrivfel i någondera, eller flyttade gränser?  :)

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Ny version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #17 skrivet: maj 07, 2010, 07:03 »
Hölebo härad är korrekt.
Sö 86 finns "på S. Åby ägor i Öja sn" (se sidan 384).
När det gäller Södermanlands runinskrifter så får man inte missa att kontrollera uppgifterna i tillägget. Där finns väldigt mycket värdefull information.
/Jan

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Ny version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #18 skrivet: maj 07, 2010, 07:11 »
Jag har mailat adressen ovan och frågat om de är intresserade av såna här ändringar, och som exempel nämnde jag att Sö Fv1948;298 flyttades två hundra meter söderut år 2002. De svarade att de naturligtvis är intresserade och att "den vanliga tågordningen är att en anmälan inkommer efter besiktning från länsstyrelse eller länsmuseet i det aktuella länet". De skickade även vidare mitt mail till en namngiven arkeolog på Länsmuseeet. Det var två år sedan och någon ändring är inte gjord än...
Tyvärr är väl detta (ännu) ett exempel på att decentraliseringen från Raä inte alltid är lyckad. Men eftersom Raä själva har varit inblandade i flyttningar och dessa flyttningar dessutom finns beskrivna i interna rapporter så beror gissningsvis en del av missarna på att inte rätt handläggare har fått ta del av dessa rapporter. Jag har som sagt själv rapporterat in uppgifter om flera runstenar som saknats i Fornlämningsregistret, trots att de har varit kända och t.ex. beskrivna i Fornvännen.
/Jan

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Ny version av Samnordisk runtextdatabas
« Svar #19 skrivet: maj 07, 2010, 08:19 »
Hölebo härad är korrekt.
Sö 86 finns "på S. Åby ägor i Öja sn" (se sidan 384).
När det gäller Södermanlands runinskrifter så får man inte missa att kontrollera uppgifterna i tillägget. Där finns väldigt mycket värdefull information.
/Jan

Jag brukar kolla där, så jag måste ha läst slarvigt den här gången. :-[

Men jag förstår ändå inte riktigt. Borde det inte stå Öja socken i databasen då, istället för Västermo? (Och nu är jag bara nyfiken, jag hoppas att jag inte framstår som en petimäter.)