-Och i medeltidens Japan kände man till hjulet, men det fick endast användas till leksaker av politiska skäl. Ville man resa i Japan var man tvingad att rida (eller gå).
Dock -
-I Danmark (och dess föregångare) består av en massa öar, - med utmärkta vatten att segla på. Alltid land i sikte - relativt korta avstånd - ingen ägde vattenvägarna - färre konflikter vid transporter.
Trots det så finns en hel del fynd av vägar och fordon.
I den danska tidskriften SKALK som är ett verkligt gott föredöme finns ett flertal exempel:
1957 nr 1 sidan 15 Stenbygget vej. Broskov
1957,4,5 Plankevej Sjellebro
1972,2,3 Vejanläg
1972,6,12 Stenvej Träbro
1972,2,3 Färdsel över vadesteder
1963,3,8 Stenlagd landsbygade Vestervig
1973,6,12 Stenvej
1978,4,9 Vognfadinger Fyrkat (Vet ej vad vognfadinger är)
1988,3,18 Varägervejen
1977,1,3 Färdsel över Ådal
1978,4,9 Vogntransport
1978,4,16 Vejlinjer på Hobroegnen
1983,2,12 Vognkonstruktion
1983,6,9 Stenvej ved kälder. Hammerslev
1984,4,12 Stenlagd vej. Tibirke
1990,4,18 Stenlagd vej Broskov
Detta är ett urval ur SKALKs register mellan 1957 - 1990. Alla exempel är vikingatida eller äldre. Jag har inte letat upp (och läst) alla artiklar på nytt. Ett antal nya artiklar bör ha kommit till EFTER 1990.
Eftersom jag är amatör har jag inte fördjupat mej i varje fynd utan nöjt mej med en överblick.
Även om en del av dessa artiklar skulle falla bort vid en närmare granskning
(och andra skulle saknas för att min danska inte är perfekt?!) så tycker jag att artiklarna
indikerar att man var väl förtrogen med vägar och vad dessa kunde användas till.
Övriga norden var med stor sannolikhet glesare befolkat, men jag tror att man hade lika stor eller större nytta av vägar.
Jag tror att det fanns ett sammanbundet vägnät av "varierande" kvalitet när munkarna anlade de första klostren i norden, tex Alvastra och Nydala.
Tidskriften SKALK finns att fjärrlåna från bibliotek, jag lånade från Kristianstad. Vet ej om dom har gamla nummer kvar.