Hej Troells, välkommen till denna tråd – och visst skall du konkurrera med stig- hittande! Allt är välkommet!
Jag tycker att hela norden är intressant – men jag tror också att vi måste skilja länder och dåtida gränser åt. Detta beroende på, kanske framför allt, hur naturen ser ut i de tre olika länderna, Danmark är platt med mycket våtmarker, Norge är onekligen bergigt så det förslår (som Norrmannen sa ”om vi plattar ut Norge så skulle vi bli värdens största land”) och Sverige bestod av berg och skog, mycket skog och stora skogar – samt avstånd + mycket vatten i form av sjöar och åar. Tre helt olika typer av geografi. Dessutom måste vi se till behovet av vägar. Danmark hade en betydligt större befolkning än Sverige, dessutom på en mindre yta än Sverige + de hade naturlig kontakt med övriga Europa på ett annat sätt än både Sverige och Norge.
Norge å sin sida var bebott längs stränderna i första hand och egentligen, oavsett var man bodde, var det inte långt till närmsta vatten. Vägar i Norge kom alltså mycket senare än i Sverige – skulle jag tro. Kanske fanns de första riktiga vägarna i Oslotrakten? Det skulle inte förvåna mig alls. Där behov uppstod byggde man väg.
Sverige skiljer sig alltså åt rejält från Danmark på ett sätt - och skiljer sig lika mycket från Norge men på ett helt annat sätt + att vi hade en mycket liten befolkning. Tre helt olika förutsättningar och tre helt olika krav på vägförbindelser.
Alla tre länderna är lika intressanta men bör alltså behandlas var för sig till att börja med – för att sedan jämföras och länkas ihop.
Yngves förslag om att söka uppgifter om broar och sedan försöka länka samman broarna till en vägförbindelse tycker jag är intressant. Det låter som en framkomlig, hmm, väg.
Troell, vägar följde de torraste sträckorna av många olika skäl, man sökte alltså höjd. Man förlade även gravhögar längs med åsar, uppe på kullar osv för att dom skulle synas bra. Två olika intressen sammanföll alltså. Möjligheten finns också naturligtvis att man lade gravhögen intill vägen enbart för att vägen fanns där – eller tvärtom. Det skulle vara en intressant uppgift om man längs Danska vägar kan hitta att man schaktat bort en gravhög när man byggde väg? Det skulle berätta lite om tidsföljden grav/väg eller väg/grav.
Vitsar om Svenskar? Finns sådana? Inte bara fakta alltså?
Jag vet att hela jordens befolkning fortfarande får plats på Gotland, det ränkade min far ut när jag var underbarn (alltså under 1 meter). Då fick varje människa 2 kvm = plats med en säng. Numera tror jag det är 6 människor per kvadratmeter = samma som i tunnelbanan alltså.
Jag vet vad som händer med Danmark om alla pinkar samtidigt…

Thomas