Författare Ämne: Vikingatida hjälmar  (läst 35951 gånger)

Utloggad miklagard

• Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
Vikingatida hjälmar
« skrivet: oktober 01, 2008, 12:42 »
Varför har man bara hittat en enda hjälm i Skandinavien, den berömda Gjermunbohjälmen från Norge ?  Varför lade man inte ner hjälmen i de många rika vapengravarna ?  Alla vapen inkl. många gånger hästen ingick ....men inte hjälmen.......varför ?

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Vikingatida hjälmar
« Svar #1 skrivet: oktober 02, 2008, 08:34 »
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1793.0.html

Det finns många spekulationer.
* Jærnet återanvændes
* De hade inga hjælmar (vilket motbevisas av bayeuxtapeten)
* Man anvænde till høg grad hjælmar av læder

Sen har ju jærn i många delar av norden en vældigt låg chans att øverleva. Dær jag ær nu, i Rogaland, ja hela Sveriges och Norges væstkust egentligen førsvinner jærn oerhørt snabbt bl.a. p.g.a. høg salthalt och sur jord.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #2 skrivet: oktober 02, 2008, 19:21 »
Vendel och Valsgärdehjälmar finns ju bevarade och dom är ju äldre än eventuella vikingatida hjälmar. Riddarhjälmar från medeltiden finns bevarade.

Från vikingatiden har vi inte ett enda fynd av hjälmar.
Slutledningen borde ju bli att vikingarna faktiskt inte bar hjälm – eller att deras hjälmar var av läder - men vi har ju inte hittat några läderhjälmar heller.

Hur många mansgravar från vikingatiden har vi grävt ut? Hur många var begravda med vapen? Hur stor är sannolikheten att det i dessa gravar har funnits en hjälm som rostat bort – och vad för föremål mer i graven av järn – som alltså inte rostat bort?

Det borde ju ge oss en bild av hjälm eller inte hjälm under vikingatiden…

Är det en myt att vikingarna bar hjälm?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sindre

• Gode
« Svar #3 skrivet: oktober 02, 2008, 21:35 »
Som sagt, om man ser på bayeuxtapeten så har krigare från båda sidor hjälm.

Vendelhjälmarna kommer från östkusten och har alltså annorlunda bevaringsmöjligheter än på västkusten. I Birka grävde man ut många krigargravar, samt en befäst del av byn. dock fanns där inga hjälmar. Bevaringsmöjligheterna i Birka och Vendel är mer lika, men ändå inte samma, trots det fann man många järnföremål i Birka.

Det är ett mysterium, men troligtvis kommer man att htta fler än den enda som hittats i norden. Det vill säga om inte det sura regnet tar dem först..

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #4 skrivet: oktober 03, 2008, 00:00 »
Bayeuxtapeten beskriver en händelse som skedde efter vikingatiden - samt i ett annat land / länder. Jag ser ingen koppling till vikingatida hjälmar i denna väv.
Normandernas arv efter sina vikingatida förfäder var nog vid denna tid mycket liten, de hade tagit till sig den Franska kulturen – och deras hjälmar.

Bevarandegraden är olika i olika delar av landet – men i tre olika länder, Danmark Norge och Sverige, har bara en enda hjälm hittats som tillhör vikingatiden. Vi hittar järnföremål i gravar från vikingatid, en del av dem tunnare än vad delarna i en hjälm är. Det verkar lite märkligt om just 100% av hjälmarna rostar bort men knivbladen, bältesprydnader osv finns kvar?

En möjlighet är naturligtvis att hjälmarna vandrade i generationerna och alltså inte begravdes med de döda. När de senare blev ”omoderna” skrotades de – eller ”moderniserades” till medeltida nivå? Men – varför då enbart hjälmarna? Allt annat hittar vi ju i gravar från vikingatiden – men inte just hjälmar.

Förhoppningsvis hittar vi hjälmar så småningom. Men även om antalet hjälmar ökar med 100% så säger det ju ingenting det heller…

Vi kanske skall överväga, med den erfarenhet vi idag har av vikingatida gravar och dess gravfynd, bar de verkligen hjälmar?
Alltså, se på de fakta vi har - och dra en försiktig konsekvens av bristen på fynd.

Eller, är det så att vi alla (även jag) tror att de bar hjälm och därmed vill att de bar hjälm – så vi har svårt för att dra konsekvenserna av att vi inte hittar just hjälmar?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sindre

• Gode
« Svar #5 skrivet: oktober 03, 2008, 00:44 »
Du har ju dessutom huvudet från Sigtuna (otroligt vad de breder på på den sidan..)
http://www.sigtunamuseum.se/index.pl/freml_p_vr_linjal

Diverse bildstenar (en bit ned på sidan är en)
http://www.aspects.net/~janus/Viking%20stones.jpg

på samma sida finns även chackpjäser, dock dessa från tiden efter vikingatiden.
(hmm, den länken var det: http://www.aspects.net/~janus/vikings.htm )
Bayeuxtapeten är dock från 1066, alltså precis vikingatidens slut.

Ingen av sidorna är mina, så jag hoppas at det inte står något felaktigt på dem.

Utloggad miklagard

• Avslutat konto
  • Stammis
« Svar #6 skrivet: oktober 03, 2008, 07:24 »
Att de flesta vikingar hade stålhjälm är jag helt övertygad om. Krigare från som senast den grekiska kulturen flera hundra år f. kr. och därefter använde hjälmar. Från perioderna närmast före och efter vikingatiden har man funnit många hjälmar i skandinavien. Likaså har mängder av fynd gjorts i länderna söder och öster om skandinavien under vikingatiden. Kostnadsskäl kan väl ha tvingat några att använda läderhjälmar, men den som har prövat att slåss med svärd inser snabbt att en bra hjälm är ett livsvillkor. Att alla hjälmar skulle ha rostat bort när tunna smådelar som pilspetsar m.m. har bevarats kan inte vara möjligt.

En hjälm är inte tung jämfört med nyttosmiden som grova gångjärn , kittlar med trefot m.m. så kostnaden var säkert inte oöverkomlig när det gällde en så viktig del av säkerhetsutrustningen, särskilt inte för de mer välsituerade.  Jag tror vi kan konstatera att de flesta vikingar måste ha använt stålhjälm. Därför återkommer jag till den ursprungliga frågan:

Varför lades de inte ner i vapengravarna ?   
Bildades en tradition där de gick de i arv ?
Sade religionen nej ?
???????

Utloggad Sindre

• Gode
« Svar #7 skrivet: oktober 03, 2008, 08:37 »
Det kan ju førstås ha varit religiøst. Man kanske skulle gå till efterlivet med huvudet blottat så att gudarna såg vem man var? Jag ær inte sæker på anledningen varfør man skall ha huvudet blottat i templen i den kristna och muslimska tron, men det finns ju æven dær.

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
« Svar #8 skrivet: oktober 03, 2008, 10:23 »
Tillägg: Det finns ett fragment från en vikingatida hjälm från Gotland: http://fornvannen.se/pdf/1900talet/1907_205.pdf (sid 208 längst upp)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
« Svar #9 skrivet: oktober 03, 2008, 16:52 »
De berömda matriserna till hjälmbleck från Björnhovda, Torslunda sn, Öland, - är inte de vikingatida och ett indikament på att hjälmar användes?
Qui tacet, consentit

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #10 skrivet: oktober 03, 2008, 17:58 »
Tack Gorm för ”Gotlandshjälmen” jag kände inte till denna. Antalet hjälmfynd har alltså nu ökat med 100% - men det säger oss fortfarande ingenting eftersom vi har grävt ut ett antal tusen vikingatida mansgravar och bara hittat detta enda fragment. Hjälmfynden torde då ligga rejält under 1 promille. Detta borde alltså säga oss någonting.

Ser vi på vendeltidens hjälmar så är plåten inte speciellt tjock – men däremot så är de inre delarna, hjälmkorsen, ganska tjocka. Tjockare än pilspetsar som vi hittar en hel del av. Tittar vi på 100% av fynden av hjälmar i Sverige (Gotlands hjälmen) så verkar denna ha haft ett ögonparti som varit mycket kraftigt, dessutom verkar den likna Vendeltidens hjälmar en hel del. Är alltså Gotlandshjälmen representativ för vikingatida hjälmar – och traditionen med kraftiga hjälmkors fortlevet (som är en förutsättning till en fungerande skyddande hjälm) – så borde vi alltså ha hittat massor av hjälmar. Avsaknaden av hjälmfynd borde då behandlas som allt annat vi inte hittar – även om vi inte riktigt gillar tanken.

Jag har alltid trott att vikingarna bar hjälm. Det är den bild man får när man läser om dem – men jag är också medveten om att det jag läst är skrivet av andra människor och att ibland kan felaktigheter gå från generation till generation utan att ifrågasättas eftersom alla anser att fördomen är en sanning. T.ex som den internationella bilden av att vikingarna hade horn i sina hjälmar. Efter vad bristen på fynd berättar så kanske de inte ens hade hjälmar?

Vad berättar våra gravar från vikingatiden? Hittar vi några huggskador på kranier? Om så är fallet, kan vi avgöra om kraniet ifråga bar hjälm vid dödstillfället eller inte? Kan vi avgöra vilken typ av vapen som användes och hur tungt vapnet var? Om så är fallet, vad berättar detta för oss om huvudskydd under denna tid?

En mycket viktig fråga är naturligtvis att OM nu vikingarna inte bar stålhjälmar – så bar de inte stålhjälmar av en mycket speciell orsak. De måste alltså ha vunnit någonting på att inte bära stålhjälmar. De kände naturligtvis till stålhjälmar eftersom många av deras fiender bar stålhjälmar (kan vi anta av fynd i dessa områden) – så att INTE bära stålhjälmar borde då alltså vara en mycket viktig vikingatida  strids-teknik och krigsstrategi. Man vann alltså någonting på att inte bära hjälm.

OM vi då förutsätter att alla vikingar bar hjälm kommer vi kanske aldrig att hitta denna strategi. Hittar vi denna strategi och tankesätt kanske den förklarar väldigt mycket av vikingarnas framgångar?

Nu påstår jag alltså ingenting, jag ifrågasätter varför man inte drar samma slutledningar av bristen på fynd av vikingatida hjälmar som man gör på t.ex på bristen av fynd på mycket stora långhus. Vi har inte hittat några sådana - och därför finns dom inte. Där verkar alla mer eller mindre eniga. När det gäller hjälmar har vi ett betydligt större referensmaterial – men alla tror att vikingarna bar stålhjälmar - så då drar man inte samma logiska slutsats av fyndbristen?
Fakta är att vi inte hittar några hjälmar från vikingatiden trots tusentals och åter tusentals utgrävda gravar från denna tid. Jag måste säga att jag själv inte gillar tanken – men någon from av slutsats bör naturligtvis dras av denna fyndbrist.

Även om det svider i själen.
Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad miklagard

• Avslutat konto
  • Stammis
« Svar #11 skrivet: oktober 03, 2008, 18:53 »
Thomas, jag förstår ditt resonemang även om jag inte håller med dig. När man sysslar med förhistorien och dess monumentala brist på vitala pusselbitar handlar det mycket om tolkningar och värderingar av vad som kan vara mest sannolikt. Jag vill som vanligt väga in sunt förnuft i resonemanget och mina tolkningar.

Sunt förnuft  i detta fall är att man ger inte fienden ett så stort övertag som det innebär att jämnt i en strid behöva tänka på att inte utsätta huvudet för minsta risk. Allt går så svindlande fort i en närstrid att det behövs bara att koncentrationen brister ett kort ögonblick så är allt över. Att frivilligt ge ett sådant handikapp anser jag således vara totalt vansinne. Vikingarna visste säkert detta ! Man använde stålhjälmar !

Vi får alltså söka en annan förförklaring.

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Intresserad amatör
« Svar #12 skrivet: oktober 03, 2008, 19:12 »
Sunt förnuft  i detta fall är att man ger inte fienden ett så stort övertag som det innebär att jämnt i en strid behöva tänka på att inte utsätta huvudet för minsta risk. Allt går så svindlande fort i en närstrid att det behövs bara att koncentrationen brister ett kort ögonblick så är allt över. Att frivilligt ge ett sådant handikapp anser jag således vara totalt vansinne. Vikingarna visste säkert detta ! Man använde stålhjälmar !

Hjälmar skymmer sikten, hjälmar väger en del och sänker hörseln. Hjlämar skyddar inte så mycket mot pilar och ett rejält svärds- eller yxhugg försätter nog hjälmbäraren ur spel så pass att ett annat dräpande slag kan utdelas. Vikingarna såg också en ära i att dö i strid? Så många vikingar och så få hjälmar. Även om de gick i arv så måste de ha tagit vägen någonstans (återvinning?) Jag tror fortfarande att vikingarna bar hjälm, men som sagt, frånvaron av hjälmar kanske måste räknas in.
Qui tacet, consentit

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #13 skrivet: oktober 03, 2008, 21:00 »

Hjälmar skymmer sikten, hjälmar väger en del och sänker hörseln. Hjlämar skyddar inte så mycket mot pilar och ett rejält svärds- eller yxhugg försätter nog hjälmbäraren ur spel så pass att ett annat dräpande slag kan utdelas. Vikingarna såg också en ära i att dö i strid? Så många vikingar och så få hjälmar. Även om de gick i arv så måste de ha tagit vägen någonstans (återvinning?) Jag tror fortfarande att vikingarna bar hjälm, men som sagt, frånvaron av hjälmar kanske måste räknas in.

Intressanta funderingar här. Man kanske kan beakta den rent psykologiska tanken..? Att möta 30 vikingar utrustade med endast sköld, yxa och kanske en "skräckhjälm" ritad med blod i pannan... Jag skulle springa, hur bra min stålhjälm än må vara...

Om man även beaktar Britt-Mari Näsströms teorier om bärsärkar som en elitstyrka, en styrka där man kanske kan anta att de inte använde särskilt mycket skydd utan levde på skicklighet, skräck och adrenalin.
Kort sagt: man slogs bättre utan dessa "siktskymmare".

...även om jag tvivlar då stridstekniken svinfylking nog förutsätter hjälmanvändande..?

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #14 skrivet: oktober 03, 2008, 22:10 »
Miklagard, jag både håller med dig och anser att du har fel. Jag ser naturligtvis fördelen med att bära hjälm enligt våra värderingar – men är våra värderingar desamma som de värderingar vikingarna hade? Jag tvivlar lite på det.

Just bristen på pusselbitar är ett besvärligt faktum. Därför bör vi även väga in bristen på t.ex hjälmfynd i gravar som ett indicie på att de faktiskt inte bar hjälm. Jag håller med om att det rubbar våra cirklar – men en ny syn kanske också ger nya pusselbitar till hur vi skall se på vikingarna och deras tidsepok.

Låt mig spinna vidare på att t.ex vikingarna hade en mycket ovanlig stridsteknik som de lärt sig att deras fiender inte kunde stå emot, alltså ett rent teoretiskt resonemang. Låt oss äga att snabbhet var en sak, brett synfält, god hörsel andra delar. Lätt utrustning och kanske ett nytt vapen, eller kanske nya sätt att använda gamla vapen, eller kanske ett nytt sätt att kombinera vapen. För att uppnå detta var hjälmen bara till besvär?

En invasionsstyrka är alltid svagare än den styrka som kan uppbådas i det land som anfalls. Snabbhet är alltså av största vikt för de anfallande. De måste lyckas med vad de förutsatt sig att utföra innan fienden hunnit hämta sig från chocken av anfallet. Vikingar under en räd hade alltså förbaskat bråttom.

Att slåss i byar och städer, vilka var populära byten för vikingarna, så hade de försvarande en hel del fördelar eftersom de kunde terrängen så att säga - för vikingarna var den okänd. Det gällde alltså att ha brett synfält, en god hörsel och att vara snabb samt kunna hänsynslöst använda sina vapen.

(På samma sätt är ju dagens stridsvagnar kraftfulla vapen – men man vill inte gärna använda dem i strid i städer eftersom de där inte kommer till sin rätt och för att dom är mycket sårbara i städer).

Hjälmen kunde alltså helt enkelt vara någonting man valde bort för att uppnå andra och viktigare mål. Kanske bar man läderhjälmar istället – och dom kan jag acceptera att vi inte hittar.

Jag har aldrig varit i verklig strid med vikingatida blankvapen, jag tror inte att någon av oss har varit det = vi saknar erfarenhet av sådan strid. Jag kan alltså inte ens använda logik eftersom jag totalt saknar erfarenhet av riktig strid på liv och död. För att använda logik måste jag ju ha pålitliga referenspunkter att utgå ifrån.

Därför tror jag inte på vårt sunda förnuft för det är baserat på våra referenspunkter från dagens Sverige – och vikingarnas sunda förnuft var troligtvis inte ens likt vårt sunda förnuft i de flesta avseenden.

Jag vill också tillägga att jag tror att vikingarna främst var handelsmän, det var det som var själva basen och grunden för hela vikingatiden. Räder förekom naturligtvis ofta samt även fullskaliga invasioner av stora mängder vikingaskepp – men handeln var grunden för vikingatidens ekonomi.
Ser man på dagens soldater så är det väl fortfarande så att för en stridande soldat åtgår det ca 20 man som ser till logistiken bakom honom så att han kan strida – och det var väl likadant under vikingatiden. 20 snubbar hemmavid fixade varor, jagade pälsbärande djur, fixade grödor, underhöll och byggde nya skepp osv – medan vikingarna handlade och stred i andra länder. De 20 snubbarna hemmavid behövde inga stålhjälmar. Men inte ens i var 20:de grav hittar vi några hjälmar….

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sven-Åke

• Veteran
  • Antal inlägg: 652
« Svar #15 skrivet: oktober 03, 2008, 22:56 »
Vad säjer dom SAMTIDA avbildningarna?  Statistik?  Dessutom tror jag att det var stor skillnad i hur dom uppträdde om dom var en invasionsarmé (tex Knut  den store)   kontra små pirat-anfall. 

Utloggad Sindre

• Gode
« Svar #16 skrivet: oktober 04, 2008, 00:40 »
Jag har inte undersökt hänvisningarna på denna sidan, men den kan vara intressant, speciellt citaten från sagorna en bit ner. Är det någon här som läst sagorna som nämns, eller har dem nära till hands?

http://www.valhs.org/history/articles/manufacturing/text/viking_helmets.htm

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Intresserad amatör
« Svar #17 skrivet: oktober 04, 2008, 20:03 »
Jomsvikingasagan, Kap 14 "Åslak var stark och skallig. Ingen hjälm hade han på huvudet; med naken hjässa bröt han sig väg i vimlet." Eftersom man antydde att han inte hade hjälm torde det skilja sig från det normala. Dock är det ett slag som skildras, inte en vanlig vikingaräd.

Sen den där sagan där de åker till sverige och envigas, ena killen får benet avhugget och stödjer det på en sten. Ändå vinner (?) han eftersom han ber om vatten som då motståndaren hämtar i sin HJÄLM, och utan hjälm på huvudet är han ett lätt offer för ett svärdshugg. Men jag kommer inte ihåg vad den heter.

Qui tacet, consentit

Utloggad miklagard

• Avslutat konto
  • Stammis
« Svar #18 skrivet: oktober 04, 2008, 20:44 »
Carl Thomas: Jag tror nog att vi kan konstatera att hjälmar var vanligt. Bildstenar och Bayeuxtapeten samt skriftliga källor bevisar det. Vi kan nog också vara säkra på att vikingen var lika rädd om livhanken som vi är idag.  Att komma till Valhall (ett vikingaparadis) om man föll i strid kan möjligtvis ha ökat på modet lite men jag tror att de flesta fördrog att komma levande ur drabbningen.

Hjälmen var inte bara till besvär, den räddade liv. Visserligen begränsade hjälmarna med "glasögon" (t.ex. Gjermunbohjälmen)  siktfältet något men inte i närheten av t.ex. en tunnhjälm från medeltiden. De vanligaste hjälmarna var nog av normandisk typ med enkelt nässkena och de skymde inte mycket. 

Jag tror att den enda grupp som möjligtvis kunde tycka att bruk av hjälm var fruntimmersaktigt eller onödigt var nog bärsärkarna. De berusade sig med något som försatte dem i ett djuriskt tillstånd där man så vildsint angrep fienden att de skräckslaget flydde. Om det nu har funnits bärsärkar ?

Kanske gick hjälmarna i arv. Förklaringen skulle kunna vara att den otroligt dyrbara ringbrynjan eller andra kroppsskydd som t.ex. gambeson och lamellpansar vanligen gick i arv. Då blev det naturligt att även hjälmen och övriga skydd medföljde.

Kan hålla med om att man förmodligen iklädde sig lättare utrustning vid snabba strandhugg av smash and grab-typ. Med vid regelrätta fältslag ikädde man sig säkert härkläder d.v.s de bästa skydd man hade.   

Utloggad Sven-Åke

• Veteran
  • Antal inlägg: 652
« Svar #19 skrivet: oktober 04, 2008, 20:49 »
Återigen frågar jag mej,  har ingen gjort en uppsats eller utredning med statistik över bilder med och utan hjälm.  Annars kunde det ju vara ett framtida forskningsfält.  Jag gillar statistik,  -  fast man ska kolla den noga för det är lätt att bli vilseledd.