Författare Ämne: Träden var före oss både att existera som organismer och som arkeologer.  (läst 4260 gånger)

Utloggad Man from Earth

• Medlem
  • Antal inlägg: 52
Jag har tänkt på att trädens rotsystem egentligen är sonder som analyserar allt ifrån våra moderna dagars avlopssystem som ibland undersöks så grundligt hårdhänt att de slutar fylla sin funktion till stenålderns lämningar. Trädens rötter är sonder som borde få arbeta ostört varför ska vi arkeologer egentligen gräva själva ? När allt vi behöver göra är att lära oss lyssna till trädens uråldriga visdom och ta del av deras kunskaper och teorier rörande forntiden.

Dessutom har många träd förstahandsinformation från medeltiden, andra träd har en nedärvd kunskap som de gärna delar med sig av bara vi är beredda att lyssna. They would näver lie.
An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Hur lär vi oss lyssna på den uråldriga visdomen? Vilket språk talar träden?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Man from Earth

• Medlem
  • Antal inlägg: 52
Hur lär vi oss lyssna på den uråldriga visdomen? Vilket språk talar träden?

Det finns många teorier om hur man bäst närmar sig träden och får dem att prata. Good cop bad cop rutinen har visat sig fungera bra när man har med asp eller björk att göra. Den stolta furan däremot låter sig inte skrämmas av sådant då får man kanske bjuda på en svampdekokt eller kanske krama den skrovliga men alltid för oss nordeuropeer lika erotiskt upphetsande stammen. Fikonträden och dadelpalmerna är mer talföra, där de växer räcker det ofta med att man sätter sig ner i trädens skugga och låter dem babbla .. kan man bara sålla bort det skvaller och de rykten som florerar vid just den tidpunkten så kan man snappa upp ett och annat guldkorn.

Edit: ang. vilket språk de talar så är det naturligtvis så att de talar i mentalt överförda bilder, talspråket och skriftspråket är ju som bekant ett virus som infekterar människohjärnan och lever i symbios med oss.
An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years

Utloggad Jasaw

• Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
Jag brukar ha ett litet snack med diverse palmer i Mexiko. Vi kommer sällan överens och de avslöjar inte så mycket om ruinerna de står på. Jag låter dem vara, de sura rackarna, och går hellre lös på de taggiga buskarna runt omkring, tänder eld på dem och då svarar de med att bli stenhårda och helt omöjliga att kapa med en machete. Jag vet inte, kanske jag har fel diskussionsteknik med denna vegetation men så diskuterar jag hellre med rhizomer.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com