Författare Ämne: Boktips  (läst 5325 gånger)

Utloggad Söderberg

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
    • Söderbergs hemsida
Boktips
« skrivet: augusti 18, 2008, 18:43 »
Jag vill gärna ha tips på böcker som handlar främst om tiden från början av 1700-talet till slutet av 1800-talet. Och som handlar om hur man levde i torpen och backstugorna.
Rent vardagsmässigt.
Jag är lika intresserad av böcker i fakta-form som i roman-form.

Själv kan jag tipsa om Sven Edvin Saljes bok Genom lindens krona. Jag älskar den boken!!
Den handlar om perioden närmast ett laga skifte som gjordes 1827 och hur det sedan gick för folket i byn. Lantmätaren var ju inte omtyckt förr, vissa stackare blev utflyttningspliktiga och fick helt enkelt plocka ner sitt hus och flytta det till obruten mark.

(Tur att jag är lantmätare på 2000-talet!  :lol: )

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Boktips
« Svar #1 skrivet: augusti 19, 2008, 09:30 »
Om du vill ha arkeologiska böcker om detta så gör en sökning på Stig Welinders produktion och lista ut vad som handlar om1700 och 1800-tal. SW är idérik och ser inga gränser, ofta inspirerande läsning. Ibland rätt slarvigt skrivet.

Christina Rosen gav nyligen ut 1000 år på aplared, även den läsvärd och i linje med det du söker.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Boktips
« Svar #2 skrivet: augusti 19, 2008, 21:31 »
I faktaväg kan jag rekommendera Det Svenska Jordbrukets Historia, Del 3: "Den agrara revolutionen 1700 - 1870" av Carl-Johan Gadd. Den omfattar ju den tid du är intresserad av här, och den är mycket bredare och mer lättläst än namnet ger sken av. En landsbygdens totala historia under den perioden, en landsbygd där ju de allra flesta svenskar levde. Den historia om svenskarna som man aldrig fick lära sig i skolan. Fint bildmaterial också i boken.

/Mats

Utloggad Söderberg

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
    • Söderbergs hemsida
SV: Boktips
« Svar #3 skrivet: augusti 26, 2008, 21:59 »
Tack!!!  :D

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Boktips
« Svar #4 skrivet: oktober 09, 2008, 19:38 »
Den här kan vara av intresse. Inte så dyr heller, bara 120 kr på www.arkeologibocker.se. Enligt recensionen i Bygd och Natur är den lustfylld att läsa. 

Torpens arkeologi

Stig Welinder (red)

August Strindberg gjorde en gång skandal genom att i "Svenska Folket" (1881-1882) skriva "Svenska Folkets Historia under Konungarnes". Denna boken kommer antagligen inte att göra skandal, men det är den första artikelsamlingen om torpares och andra obesuttnas arkeologi.

Arkeologiska utgrävningar av torp och backstugor och andra lämningar efter de obesuttnas liv och leverne är sedan några år inte bara en liten forskningsspecialitet för någon enstaka universitetsarkeolog, utan den sortens fältarbeten är numera väl inordnad i den av kulturminneslagen reglerade samhällsförvaltningens uppdragsarkeologi.

Boken överblickar och diskuterar utifrån ett seminarium hösten 2005 var denna arkeologi står idag. Frågan är vad arkeologiska fältarbeten och laborativ arkeologi tillför kunskapen om den tidigmoderna tidens obesuttna, deras livsmönster och livsvillkor, i tillägg till den historiska och etnologiska forskningen.

Tryckår: 2007

Hårdband, illustrerad i s/v, enstaka färgbilder, 218 s.
ISBN 978-91-7209-470-3
 

Utloggad anicka

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Boktips
« Svar #5 skrivet: november 11, 2008, 16:53 »
Om du vill ha arkeologiska böcker om detta så gör en sökning på Stig Welinders produktion och lista ut vad som handlar om1700 och 1800-tal. SW är idérik och ser inga gränser, ofta inspirerande läsning. Ibland rätt slarvigt skrivet.

Christina Rosen gav nyligen ut 1000 år på aplared, även den läsvärd och i linje med det du söker.

Tack för denna information. II verkligen appreaciate människor som ni tålmodigt svarar på våra frågor .. Det är en stor hjälp faktiskt! :-*

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Boktips
« Svar #6 skrivet: november 11, 2008, 22:23 »
Boktips i romanform är Vilhem Moberg och Ivar Lo Johanssons böcker, båda skrev en hel del böcker som utspelar sig, åtminstone under 1800-talet, vet att Moberg även skrev om äldre tider..