Omröstning

Vad tycker du om Indy IV? (1 = usel 5 = jättebra)

1
2
3
4
5

Författare Ämne: Indiana Jones IV (spoiler)  (läst 9523 gånger)

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Indiana Jones IV (spoiler)
« skrivet: maj 23, 2008, 09:11 »
I gårkväll var jag och såg Indiana Jones IV i en halvfull salong som dock sjöd av viss premiäryra. Jag blev inte besviken, men inte heller glatt överraskad; m.a.o. det var ungefär som jag trodde att det skulle vara. Rätt rejäl Indiana Jones med mycket jakter, humor och en del nostalgiska återblickar. Naturligtvis fanns en hel del fånigheter som jag tycker drar ner helhetsintrycket, då menar jag inte inslaget av utomjordingar, som jag snarare tycker passar ganska väl in i 50-talsstämningen, utan t.ex. de bisarra och känslomässiga relationerna som är ett tema i filmen. Inte för att jag förväntar mig mycket av detta i sammanhanget, men jag tyckte ändå detta var något som man skildrat helt ok i trean där Indy brottades med relationen till sin tidigare frånvarande pappa på ett sätt som ändå kändes rimligt. Den far-son-relation som skildras i den här filmen känns däremot helt obegriplig, för att inte tala om den återuppblommande kärleksrelationen. Det räcker med en komplimang för att få fröken Rawenwood på fall, va faan tänker jag, jag minns henne som mycket ballare än så. Annars är det rätt uppfriskande att Marion åldrats på ett normalt sätt.
På det hela taget tycker jag också att den första delen av filmen känns friskast, d.v.s. så länge man befinner sig i USA. Nazisterna är utbytta mot sovjeter, vilket funkar på ytan (de beter sig som Indiana Jones-skurkar ska), men inte riktigt förmår leva upp till den hyperondska som jag tycker behövs för att motivera Indys träiga noshörningsbrutalitet. Jag uppskattar också att man ansträngt sig för att fånga tidsandan 1957 i mode, miljöer, politik och handling, på en kvart hinner vi med atombombsprov, knutteslaggsmål, och McCaryistiskt paranoida FIB-agenter. Utan att avslöja mer är jag också förtjust i sovjeternas ondskefulla målsättning av samma skäl.
Andra halvan är svagare, mycket beroende på det tidvis alltför högt uppskruvade tempot och ivern att klämma in effekter. (Dock är jag rätt förtjust i de mekaniskt förvandlande portalerna i pyramiderna.) När jag först hörde om att det skulle utspela sig i Sydamerika så blev jag mycket hoppfull för jag trodde att de skulle lyckas klämma in nazister här med. Det hade varit passande med någon gammal ärkefiende som bedrev ockultism i Amazonas och drömde om att återuppväcka führern, och återta makten.
Egentligen kan filmen bara kallas ”bra” för att Indiana Jones är ett bra koncept i sig. Genom att man lyckas bevara grundstäömningen så tycker jag ändå man klarar sig med godkänt.
Jag ger filmen 3 makroprover av fem möjliga och rankar den som trea, efter 1:an och 3:an.
« Senast ändrad: maj 24, 2008, 12:43 av Gorm »

Utloggad Reidar

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Indiana Jones IV
« Svar #1 skrivet: maj 23, 2008, 10:56 »

Håller i stort med, slutet blev lite väl mastigt lite väl snabbt. min ryskspråkiga sambo fann även en mängd av de ej översatta ryskan ganska underhållande.
Citatet från filmen blir väl något i stil med:
"If you wanna be a good archaeologist you gotta get out of the library" sagt efter att glidit på golvet sittandes på en motorcykel genom hela lässalen. på universitets bibliotek.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Indiana Jones IV (spoiler)
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2008, 13:30 »
Ahhhhh... Spoilervarning!  :o ;D Jag ska ju se filmen på lördag! :)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Indiana Jones IV (spoiler)
« Svar #3 skrivet: maj 23, 2008, 19:54 »
Ahhhhh... Spoilervarning!  :o ;D Jag ska ju se filmen på lördag! :)

Uups, det var inte meningen. Trodde att det mesta av det där var kännt redan, om du vill kan du ju skriva det i början av mitt inlägg. Jag kan ju inte ändra den längre.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Indiana Jones IV (spoiler)
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2008, 12:43 »
Jag lägger till "spoiler" i titeln så blir det tydligare. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Puke

  • Novis
  • Antal inlägg: 11
SV: Indiana Jones IV (spoiler)
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2008, 22:45 »
Såg filmen igår och jag tycker den gav lite von Däniken vibbar, om nu någon minns den karlns teser. Kan måhända Spielberg vara ett fan till honom, eller är det bara en tillfällighet?

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Indiana Jones IV (spoiler)
« Svar #6 skrivet: juni 03, 2008, 11:10 »
Är nog snarare Lucas som är ett fan av Däniken. Fast både han och Spielberg gillar ju utomjordingar. I det här fallet tror jag mer det hade att göra med potential till häftiga effekter, och att desperat hitta på något annat än judeo-kristna artefakter med gudomlig makt för Fyran, än någon personlig övertygelse från filmskaparnas sida.

Utloggad Mohawk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
SV: Indiana Jones IV (spoiler)
« Svar #7 skrivet: juni 09, 2008, 20:36 »
Oj så besviken jag blev. Det är sällan jag går ifrån en film mer deprimerad än när jag går in.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Indiana Jones IV (spoiler)
« Svar #8 skrivet: juni 12, 2008, 22:55 »
Och nu finns åter Indiana Jones som serietidning; Indiana Jones och kristallskallens rike utgiven av Dark horse comics/Egmont förlag. Tycker man att historien är lite tunn på film blir den än tunnar här, dock helt OK tecknad.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Indiana Jones IV (spoiler)
« Svar #9 skrivet: juni 18, 2008, 08:24 »
Jag la till en omröstning.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Indiana Jones IV (spoiler)
« Svar #10 skrivet: juni 23, 2008, 19:58 »
Har tyvärr inte sett filmen ännu. Det finns dock de som upprörs över filmen, i stort sett utifrån samma ståndpunkter som angavs för Apocalypto. Här är en forskares åsikter:

http://www.mesoweb.com/reports/indy.html
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Indiana Jones IV (spoiler)
« Svar #11 skrivet: juni 24, 2008, 09:53 »
Det finns dock de som upprörs över filmen...
http://www.mesoweb.com/reports/indy.html

Tja, frågan är ju vad man förväntar sig. De tidigare filmerna skiljer sig ju knappast från den nya i denna bemärkelse. Jag tycker att det är att slå in en öppen dörr. Indiana Jones hör ju per definition till "vit-man-bunden-vid-påle-inväntandes-piercade-kannibalers-gryta-genren". Det är en rätt sunkig genre med en fläckig historia, men som ändå, menar jag, i kraft av egen kulturhistorisk företeelse vunnit ett visst världe som underhållnig på samma sätt som Chaplin-komiken, som ju har en smuttsig bakgrund i lyteskomiken. Sedan är det en smakfråga om man personligen tilltalas eller inte.

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Indiana Jones IV (spoiler)
« Svar #12 skrivet: juni 24, 2008, 10:11 »
Att kritisera IJ för ovetenskaplighet är som att slå in en helöppen ladugårdsdörr. JA, det finns bedrövliga aspekter, JA det är patetiskt ibland. Men å andra sidan så är den så "over the top" att jag har svårt att problemet. Det finns ju få saker i senaste filmen som överhuvudtaget kan slå den mest blåögda person som realistiskt och därmed förväxlas med sanningen. Apocalypto ville ju gärna framstå som ett historiskt drama och därmed för att representera någon sorts sanning. Jmf med 10.000BC som visserligen hade vissa "realistiska" sekvenser, men som även den var mer av en fantasy-film och jag tror det gick igenom till de flesta. (Jag menar, mammutar som bygger pyramider...)

Jag har långt större problem med hur förhistoria dagligen dras in i debatterna i förtäckta ordalag om "naturligt", "ursprungligt", "ur-innevånare". Filmer som Indiana Jones, Mun´mien och dylikt är ren och skär underhållning.

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Indiana Jones IV (spoiler)
« Svar #13 skrivet: juni 24, 2008, 14:16 »
Hruby som skrev inlägget jag länkade till har skrivit en liknande ”recension” av Apocalypto. Han är inte ensam med sådana inlägg men det vore kanske bättre om forskarna lade tid vid att blottlägga sina egna fördomar som av och till lyser igenom (påstår dock inte att Hruby har sådana). De flesta som upprörts över IJ IV och Apocalypto är forskare som har allt annat än ett ”indianskt” ursprung. Jag vet ärligt talat inte om ”indianerna” själva är så upprörda som forskarna vill påskina. Man kan bara konstatera att ”indianerna” själva är duktiga på att lyfta fram stereotyper om de fungerar. Det är naturligtvis inte bara den ”vite mannen” som gör det.

Jag får väl skynda mig och se IJ innan jag i veckan åker till Mexiko och möter fientliga horder av blodtörstande indianer på pyramider och i grottor. Några tricks kanske man kan lära sig från filmen. Om jag överlever återstår att se men mina kollegor har dock visat livstecken ”där borta”. Två nya vägbankar har de ”upptäckt”, de har troligen använts som landningsbanor för de rymdvarelser som byggde pyramiderna.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Indiana Jones IV (spoiler)
« Svar #14 skrivet: juni 25, 2008, 13:42 »
"vit-man-bunden-vid-påle-inväntandes-piercade-kannibalers-gryta-genren". Det är en rätt sunkig genre med en fläckig historia, men som ändå, menar jag, i kraft av egen kulturhistorisk företeelse vunnit ett visst världe som underhållnig

Den här gamla videon är ett klockrent skolexempel på ovannämnda genre:

http://www.youtube.com/watch?v=buXJlBd3Mf8
Ju äldre desto bättre.