Författare Ämne: Populärvetenskaplig arkeologi, är det populärt?  (läst 4626 gånger)

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
Populärvetenskaplig arkeologi, är det populärt?
« skrivet: april 24, 2008, 10:10 »
Ja, det är min fråga. Har länge tänkt sammanställa den nya forskningen kring Oden på ett populärvetenskapligt sätt och försöka ge ut det. Här ska bl.a. frågor om herulerna och deras roll tas upp, sejd och shamanism, runornas uppkomst, krigarfölje och krigararistokrati, goterfrågan, påverkan från kontinentala gudar såsom den persiske soldatguden mithras, den egyptiske Isis eller Skytiska och keltiska gudar behandlas. Detta och mycket mer kommer att redogöras för att kunna förklara fenomenet Oden. Materialet är stort, det vet jag. Nu har jag hållit på rätt länge med det hela och läst i stort sett det mesta. Bokens upplägg, ämnets avgränsning med frågor och därtill resultat är redan klart. Därutöver har jag också försökt balansera texten så att både redan yrkesverksamma och amatörer har behållning av boken. Men finns det verkligen en marknad för detta? Är folk verkligen så intresserad av detta ämne?

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Populärvetenskaplig arkeologi, är det populärt?
« Svar #1 skrivet: april 24, 2008, 10:51 »
Tycker det låter som en spännande idé. Försök att inte reproducera gamla sanningar utan leta rätt på det allra senaste. Även om du skriver populärt bör du vara tydlig med vad som är dina åsikter och vad som andra har skrivit. Även om du inte behöver ha källhänvisningar i den löpande texten är det ändå viktigt att du har en rejäl litteraturlista. Välj dina källor med omsorg. Är de bara omskrivningar av äldre forskning eller står de för något nytt i realiteten? Tänk även redan nu på vilka bilder och illustrationer du vill ha med i boken. Kom ihåg det, tänk "bilder" redan nu!

Skriv en synopsis på ett par tre sidor samt gärna ett eller ett par provkapitel och kontakta redan nu ett förlag, exempelvis Historiska Media i Lund eller Prisma i Stockholm. Vänta inte med det tills du känner att manuset är klart, för det är det inte på långa vägar. Mycket mer arbete än du kan ana återstår. För förlagen är det en ganska lång process att ge ut böcker, räkna med minst två år från det att första kontakten är tagen.

Lycka till!
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Populärvetenskaplig arkeologi, är det populärt?
« Svar #2 skrivet: april 24, 2008, 11:02 »
Jag tror absolut att det går att sälja god arkeologisk (i vid bemärkelse) populärvetenskap till folket. Det är väl inte så att historikerna och militär-amatör-historiker skall ha monopol på denna marknad???? Det ges ju onekligen ut nästan ur mycket populär historisk litteratur som helst, det mesta är förvisso översatt men en del originalverk.

Av yrkesverksamma arkeologer är det inte många som skriver populärvetenskap som ges ut via kommersiella förlag (Claes som svarade här ovan är ett lysande undantag). Det är ju inte så att vi är ovana vid att skriva, kanske är vi ovana vid den stil som krävs för att skriva lättförståeligt utan att det blir träigt eller banalt. Det är ju inte heller så att vi inte har något att berätta, kanske är det så att vi sällan vågar ta ut svängarna och berätta kombinationen av stora och små historier.

Jag tror att man skall börja med att kika på hur den litteratur som säljer bra är skriven. Sedan lägger man sig hyfsat nära en sådan litterär stil som man tycker är trevlig. Man undvuker att överlasta verket med en massa referenser, det kan göras mot slutet som en kort kommenterad redovisning av de viktigaste källorna kapitelvis ifall någon vill gå vidare.

Om man kan få en vettig peng för nedlagd tid har jag däremot ingen aning om!

I vilken mån förlagen tar emot böcker från oetablerade skribenter vet jag inte heller.

Och för att återkomma till grundfrågan, ja jag tror att Oden kan vara ett sådant ämne som kan väcka intresse och faktiskt sälja hyfsat. Om man får till rätt anslag till en definierad målgrupp. Men man får nog vara beredd på en hel del åsikter om det man skrivit om man ger sig i kast med Oden...
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Populärvetenskaplig arkeologi, är det populärt?
« Svar #3 skrivet: april 24, 2008, 11:44 »
Om inget större förlag är intresserat så kan du ju alltid pröva med vulkan.se och publicera dig där. Det skapades av Linda Skugge för att kunna ge ut böcker som refuserats av de vanliga förlagen. Om utbudet är bra vet jag dock litet om.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Populärvetenskaplig arkeologi, är det populärt?
« Svar #4 skrivet: april 24, 2008, 12:20 »
Ser man kommersiellt på saken, så tycker jag att mycket talar för en sådan bok. Precis som Skansen och hembygdsgårdarna var ett svar på urbaniseringen, är fornbyar och flintsmeder ett svar på den snabba tekniska utvecklingen i samhället. Och när det gäller religion, andlighet och syn på tillvaron eller vad vi vill kalla det, har också mycket hänt som motiverar en titt i backspegeln. Kör hårt!

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Populärvetenskaplig arkeologi, är det populärt?
« Svar #5 skrivet: april 24, 2008, 12:52 »
Jag har koll på i stort sett det mesta om järnåldersforskningen där förutom arkeologi även religionshistoria, ortnamnsforskning, litteraturhistoria och etnologi ingår. I stort sett alla verk om det föreliggande ämnet, fornnordisk religion, från slutet av 1800-talet fram till idag har jag läst. Flera av skrifterna har jag dessutom kopierat eller köpt om det är böcker. Sammanlagt har jag väl en litteraturlista på över 100 sidor. Allt detta kan man naturligtvis inte ha med. En stor del av arbetet har alltså handlat om vad jag ska ta med och vad ska jag utesluta och detta har jag gjort utefter mina egna synpunkter som jag anser är nya. Okey, helt ny kanske de inte är, men jag har lyft fram och betonat det som tidigare mer bara antyddes vilket då är den allra tidigaste odensdyrkan, från förromersk järnålder till och med folkvandringstiden. Det finns under den här tiden flera politiska och kulturella faktorer, såväl interna som externa, vilka tillsammans bidrar till att Oden får den ställning han slutligen får i gudaskaran. Det är alltså detta jag vill berätta. 

Författare som Niel Price, Olof Sundkvist & Anders Kalif, Jens Peter Schødt, Britt Marie Näsström osv. går inte att utesluta. Men inte heller äldre forskare som t.ex. Jan de Vries, George Dumézil eller Sune Ambrosiani. Ingen bok om ett vetenskapligt ämne kan kallas för seriös om inte källorna behandlas. Därför har även jag gjort detta och gett min syn på saken samt redovisat tvister, såväl klasiska som nya. Därmed går det inte att undvika att ämnet till viss del blir idéhistorisk.

Sedan är det som du säger Claes att man får räkna med att skriva om. Det är inget minus anser jag. Om man som mig tycker om att skriva och har för vana att försöka hitta på ännu bättre formuleringar vid köksbordet, under gymbesöket eller vid bardisken, ja då upplevs den utdragna processen mer som berikande än som något tröstlöst. Leif vill ge mig rådet att kika på hur säljande litteratur är skriven. Detta är nödvändigt om man inte är en etablerad kändis. Jag började därmed studera ett flertal olika best säljande stilar och nu har jag funnit min egen som jag är bekväm med, lite raljerande men ändå ödmjuk och häpen över forntiden och dess människor som var totalt annorlunda än oss idag. 

Något som jag skulle uppskatta är om ni kunde ge mig råd om ämnen som jag måste ta med eller det som jag borde utelämna. Jag anser att jag har god kunskap om detta, men det vore ändå intressant att höra kollegors synpunkter.   

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Populärvetenskaplig arkeologi, är det populärt?
« Svar #6 skrivet: april 24, 2008, 14:04 »

Om man kan få en vettig peng för nedlagd tid har jag däremot ingen aning om!


Nej, att räkna ut timförtjänsten ska man nog akta sig för, då blir man bara deprimerad. Men ett vanligt avtal brukar innebära att författaren får ca 18-25 % av F-priset, dvs på det grossistpris som bokhandeln betalar. Säljer man då 3000 böcker kan det hamna på ca 60 000:- som man själv ska betala skatt på (man bör alltså ha F-skattsedel). Sedan kan man söka stipendier och diverse författarstöd. Gör man det efter man publicerat sig har man ganska stor chans att få en slant...

I vilken mån förlagen tar emot böcker från oetablerade skribenter vet jag inte heller.


Det här är en intressant fråga. I förlagsbranschen är det "money talks" som gäller. Det innebär att vem du än är, vilka kontakter du än har, oavsett vem du killar på ryggen, hur din CV ser ut eller dina akademiska meriter: är du en god skribent som kommer med en bra text eller textidé ja då blir du publicerad. De stora förlagen vill tjäna pengar och om de tror att de kan göra det på dig och ditt manus så publicerar de dig. Så enkelt är det. Fördelen med att vara etablerad, ett namn, är att DÅ kan du publicera halvdana manus.
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!