Det som framför allt mindre exploatörer (privatpersoner, lantbrukare mm) sällan har koll på är att arkeologin ofta sker i flera etapper. Så jag är nyfiken på:
1/ är det fråga om en utredning eller förundersökning (du skrev fornlämning/misstanke om fornlämning), är det en utredning riskerar det att bli 2 etapper till (förundersökning och särskild arkeologisk undersökning)
2/ vilka summor pratar vi om. En summa som känns stor för en liten exploatör kan vara liten i ett arkeologiskt sammanhang. Det kanske inte går att komma ner till en lägre summa hur man än gör. (1 dagsverke kostar minst 4000 kr, annars är firman knappast seriös eller gömmer kostnaderna under andra poster i offerten)
Det går givetvis att söka bidrag, speciellt om man är privatperson. Men jag vet inte hur mycket medel RAÄ har avsatt för detta, och jag vet inte hur lätt det är att få sådana pengar. Därtill kan länsstyrelsen ibland vara lite njugga med att bistå med hjälp eftersom de oftast är överhopade med ärenden. Men jag tycker absolut att man skall prova!