Författare Ämne: hur känner jag igen ett kulturlager?  (läst 14638 gånger)

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
hur känner jag igen ett kulturlager?
« skrivet: april 05, 2008, 12:38 »
Grävde i min trädgård och fann på en halv meters djup ett fem cm tjockt lager svart jord i den i övrigt bruna leran. Ni som kan sånt här, är detta en rest av mänsklig aktivitet?

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: hur känner jag igen ett kulturlager?
« Svar #1 skrivet: april 05, 2008, 13:01 »
Det där ser faktiskt suspekt ut... försök plana ut till samma nivå inne i hålet och försök avgränsa färgningen. Ta gärna fler foton vartefter.

En hög fosfathalt skulle kunna tyda på ett kultur- / boplatslager.

Vart är det du bor? Finns det några kända fornlämningar / bebyggelse i närheten?

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: hur känner jag igen ett kulturlager?
« Svar #2 skrivet: april 05, 2008, 13:22 »
Det där ser faktiskt suspekt ut... försök plana ut till samma nivå inne i hålet och försök avgränsa färgningen.

Vart är det du bor? Finns det några kända fornlämningar / bebyggelse i närheten?

500 meter norrut har man funnit en bronsåldersboplats. 700 meter västerut finns två bronsåldersrösen. En fornborg och flertalet järnåldergravfält finns också runt omkring på någon kilometers avstånd. Platsen där jag gräver ligger 25 meter över havet. Tomten ligger på en västsluttning och var hagmark innan det blev villatomt på 1930-talet.
Bör sägas att jag i anslutning till det svart jordlagret fick upp en del stenar 10 - 20 cm i diameter medan marken ovanför var stenfri. Uppfattade det som att stenarna hade svart jord på ovansidan. (Har jag fördärvat nått nu  :-\)

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: hur känner jag igen ett kulturlager?
« Svar #3 skrivet: april 05, 2008, 14:59 »
Hmm, stenarna i samband med ditt 'lager' skulle kunna indikera någon form av konstruktion eller kanske grav? Den svarta jorden på stenarnas ovansida kan tyda på att sotskiktet under, och placeringen av stenarna är samtida. Men det är väldigt svårt att säga. Du får som sagt ta fler bilder! Du kanske borde ta och kontakta ditt länsmuseum för en bedömning.

Det vore intressant att se om det finns något samband mellan bronsåldersboplatsen och ditt lager.

Post-processualisten inom mig säger att du kanske har hittat en kultplats. ;)

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: hur känner jag igen ett kulturlager?
« Svar #4 skrivet: april 05, 2008, 21:50 »
Hmm, stenarna i samband med ditt 'lager' skulle kunna indikera någon form av konstruktion eller kanske grav? Den svarta jorden på stenarnas ovansida kan tyda på att sotskiktet under, och placeringen av stenarna är samtida. Men det är väldigt svårt att säga. Du får som sagt ta fler bilder!

OK. Här är stenarna som jag grävde upp, innan jag blev misstänksam. Det är svart jord på stenarna, som ni ser (?). På nån av stenarna är den svarta jorden liksom i skikt, det ser precis ut som årsringar i trä. Ser närmast ut som träkol.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: hur känner jag igen ett kulturlager?
« Svar #5 skrivet: april 05, 2008, 21:57 »
Jag har vidgat gropen något och funnit fler stenar i nivå med det svarta jordlagret. Det är svart jord mellan stenarna. Hoppas det syns någotsånär på bilderna, annars försöker jag ta ny i morgon när det torkat upp mer. Tror att de uppgärvda stenarna legat intill dem vi ser på bilderna (var inte helt uppmärksam när jag tog upp dem).

Utloggad Sim_Sim

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: hur känner jag igen ett kulturlager?
« Svar #6 skrivet: april 06, 2008, 00:24 »
Dosvart att saga.... Ser ut som att materialet over det svarta ar homogent och som du sager utan sten. Vad for typ av jord ar det under det svarta lagret? Har du gatt ner sa djupt (ser sa ut pa bilden iallafall) att du kan se hur jorden ser ut under det svarta lagret (skiljer det sig i farg, komposition, mm?) Ar du saker pa att att det ar brant material i det svarta lagret? Kan du se nagra forklonad vaxtrester? Om du gnider lite av det mellan fingrarna: Hur kanns det? Sapa- aktigt? Grynit? Fargar det av sig och sen forsvinner enkelt fran handerna eller sitter det kvar? Som jag set det kan det vara allt mellan en begrav jord horisont till ett arkeologiskt kulturlager. Stenarna som du hittade verkar vara lite misstanksamma, men om det svarta gick over stenarna sa betyder det att stenarna var dar innan det svarta dok upp vilket gor mig lite misstanksam...
"The usual solution to most problems is to put a hole in it...."

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: hur känner jag igen ett kulturlager?
« Svar #7 skrivet: april 06, 2008, 10:17 »
Vad for typ av jord ar det under det svarta lagret? Har du gatt ner sa djupt (ser sa ut pa bilden iallafall) att du kan se hur jorden ser ut under det svarta lagret (skiljer det sig i farg, komposition, mm?)

Av det lilla jag ser verkar det vara samma bruna lera som ovanför det svarta skiktet.

Ar du saker pa att att det ar brant material i det svarta lagret? Kan du se nagra forklonad vaxtrester? Om du gnider lite av det mellan fingrarna: Hur kanns det? Sapa- aktigt? Grynit? Fargar det av sig och sen forsvinner enkelt fran handerna eller sitter det kvar?

Jag kan inte bedöma om det är bränt eller inte. Det färgar av sig men försvinner inte från fingrarna.

Stenarna som du hittade verkar vara lite misstanksamma, men om det svarta gick over stenarna sa betyder det att stenarna var dar innan det svarta dok upp vilket gor mig lite misstanksam...

På de stenar som ligger kvar i marken verkar den svara jorden vara emellan (på samma nivå), inte ovanför. De uppgrävda stenarna har svartjord på sig, men jag är inte säker på vad som är stenarnas ovansida eller undersida längre.

Här är en bild på det jag uppfattar som trärester.


Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: hur känner jag igen ett kulturlager?
« Svar #8 skrivet: april 06, 2008, 12:10 »
Om det är så att du misstänker att du har påträffat och i detta fall delvis frilagt och borttagit en del av en fornlämning skall du anmäla detta till länsstyrelsen i ditt län. De kan hjälpa dig med råd om hur du bör/skall gå vidare. Det sannolika i detta fall är att, om man anser att det är en fornlämning du stött på, du kommer att få täcka över fornlämningen efter det att länsstyrelsen besiktigat området. Alternativt får du begära att få göra ett ingrepp i fornlämningen, t ex om du vill bygga eller anlägga något på din tomt, vilket i så fall länsstyrelsen får ta ställning till.

Nedan kan du se utdrag om vad som står i lagstiftningen kring fornminnen.

Mvh Magnus Reuterdahl

Lag (1988:950) om kulturminnen m.m. 2 kap. Fornminnen

6 § Det är förbjudet att utan tillstånd enligt detta kapitel rubba, ta bort, gräva ut, täcka över eller genom bebyggelse, plantering eller på annat sätt ändra eller skada en fast fornlämning.

10 § ”…Om en fornlämning påträffas under grävning eller annat arbete, skall arbetet omedelbart avbrytas till den del fornlämningen berörs. Den som leder arbetet skall omedelbart anmäla förhållandet hos länsstyrelsen.”
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: hur känner jag igen ett kulturlager?
« Svar #9 skrivet: april 06, 2008, 12:22 »
Om det är så att du misstänker att du har påträffat och i detta fall delvis frilagt och borttagit en del av en fornlämning skall du anmäla detta till länsstyrelsen i ditt län.

Det ska jag självfallet göra. Än så länge är det helg.

Rent generellt, ifall vi antar att det fem cm tjocka svarta skiktet är ett kulturlager, är det i så fall att betrakta som ett tunnt eller tjockt lager? Går det att utläsa något ur vilket djup det är påträffat, en halvmeter under markytan?

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: hur känner jag igen ett kulturlager?
« Svar #10 skrivet: april 06, 2008, 12:40 »
Det är svårt att säga, det beror på vad du har hittat. Det sannolika är att om detta är en lämning efter mänsklig aktivitet så har du stött på någon form av konstruktion t ex en härd, härdgrop e.d. Utifrån bilderna är det dock när omöjligt att besvara om detta är resultatet av en naturlig händelse eller efter mänsklig aktivitet. Man måste ut på platsen och titta och bedöma den mörkare jorden, är den sotbemängd, finns det rester av brända ben, huruvida det verkar som att stenarna ligger i någon form av ordnad form t ex en konstruktion etc.

Intressant i ditt fall är fornlämningsbilden kring din tomt, dvs det finns bevisligen lämningar efter forntida aktiviteter i närområdet. Meddela gärna vad som händer och om du/ni kommer fram till något.

Magnus
« Senast ändrad: april 06, 2008, 14:04 av Reuterdahl »
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Sim_Sim

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: hur känner jag igen ett kulturlager?
« Svar #11 skrivet: april 06, 2008, 13:50 »
Haller med foregaende talare... Kontakta Myndigheten och be dom komma ut och titta. Det ar forbannat svart (ursakta mitt ordval) att saga nage och inte ha sett materialet sjalv. Narheten till andra kanda fornlamningar ar ocksa nage att ta hansyn till. Enligt min uppfattning ar det lite svart att saga nagot an sa lange om vad det kan vara, mycket med det har att gora med att du inte har exponerat tilrackligt mycket av det. Sa det enda radet jag kan ge just nu ar: Sluta grav, tack over och ring Myndigheten. Spar stenar och foton.
Hor som sagt av dig igen efter det at dom har varit pa besok. Du har fangat mitt intresse nu och jag aro mycket nyfiken...
"The usual solution to most problems is to put a hole in it...."

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: hur känner jag igen ett kulturlager?
« Svar #12 skrivet: april 06, 2008, 14:51 »
Tack för alla svar. Ifall någon intresserad finns i sörmlandstrakten är ni naturligtvis välkomna på en kopp kaffe  :) ... i väntan på länsstyrelsen alltså.

Hoppas länsstyrelsen hjäper mig att plantera den buske jag tänkte flytta till ifrågavarande hål ...


Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: hur känner jag igen ett kulturlager?
« Svar #13 skrivet: april 06, 2008, 17:24 »
Jösses, vad spännande! Lova att berätta vad som händer när länsstyrelsen och andra fått bedöma platsen.  ;)
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: hur känner jag igen ett kulturlager?
« Svar #14 skrivet: april 06, 2008, 21:27 »
Jösses, vad spännande! Lova att berätta vad som händer när länsstyrelsen och andra fått bedöma platsen.  ;)

Det lovar jag naturligtvis. Men fram tills dess tycker jag gott ni kan fortsätta med vilda spekulationer och kvalificerade gissningar  ;)

Och så vill jag veta, med anledning av Sim_Sims fråga om hur svartjorden känns, vad går att utläsa ur det? Vad kan man dra för slutsats av att jorden känns såpaartad men inte grynig? Vad kan det vara tecken på, att den svarta färgen inte lossnar från fingrarna?
(antar att detta är kurs 1A i arkeologi och därmed självklart för de flesta här på forat, men för oss deltagare som är icke-arkeologer, får ni gärna berätta mer).

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: hur känner jag igen ett kulturlager?
« Svar #15 skrivet: april 06, 2008, 23:51 »
Citera
Vad kan det vara tecken på, att den svarta färgen inte lossnar från fingrarna?

Sotbemängd jord, kanske. Vilket kan vara en indikation på mänsklig verksamhet.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: hur känner jag igen ett kulturlager?
« Svar #16 skrivet: april 07, 2008, 08:11 »
Och så vill jag veta, med anledning av Sim_Sims fråga om hur svartjorden känns, vad går att utläsa ur det? Vad kan man dra för slutsats av att jorden känns såpaartad men inte grynig? Vad kan det vara tecken på, att den svarta färgen inte lossnar från fingrarna?

Om det rör sig om en torvficka från ett äldre fuktigt parti i din trädgård så kan det vara frågan om hårt sammanpressad och förändrad torv. Sådan torv kan lura vilken arkeolog som helst om man inte är på sin vakt, förvillande lik ett fett kulturlager. Den feta konsistensen visar väl ofta att det är ett större inslag av organiska material. Finns det sot i lagret brukar man bli grå/svart om fingrarna. Är det "bara" mörkt men utan sot blir man mer brun. Grynigheten visar väl om det är sand elelr någon anna fin geologisk fraktion i materialet och inte torv (eller för den delen bålmönja).

(antar att detta är kurs 1A i arkeologi och därmed självklart för de flesta här på forat, men för oss deltagare som är icke-arkeologer, får ni gärna berätta mer).

Inte alls, det lär man sig av erfarenhet när man jobbar, ofta tar det några säsongerns grävning eftersom man sällan placeras på de platser som breddar ens kunskap mest utan placeras där arbetskraft behövs vilket lätt kn bli lite enahanda (vissa får bara gräva bopltser, andra nästan bara gravar osv)..... Universitetsinstitutionerna har inte ekonomin att lära ut den typen av kunskap i praktiken. Fältkurser är DYRA saker att anordna om de skall vara seriösa.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: hur känner jag igen ett kulturlager?
« Svar #17 skrivet: april 07, 2008, 13:44 »
Kvinnan jag talade med på länsstyrelsen tolkar det som en härd, på de beskrivningar jag kunde ge över telefon. Besiktning på onsdag. To be continued ...

Utloggad Sim_Sim

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: hur känner jag igen ett kulturlager?
« Svar #18 skrivet: april 14, 2008, 00:51 »
Inte alls, det lär man sig av erfarenhet när man jobbar, ofta tar det några säsongerns grävning eftersom man sällan placeras på de platser som breddar ens kunskap mest utan placeras där arbetskraft behövs vilket lätt kn bli lite enahanda (vissa får bara gräva bopltser, andra nästan bara gravar osv)..... Universitetsinstitutionerna har inte ekonomin att lära ut den typen av kunskap i praktiken. Fältkurser är DYRA saker att anordna om de skall vara seriösa.

Amen to that... Jag har blivit lurad av mangen torvficka. Det ar som Leif sager: Det enda sattet att bli nagosanar saker pa vad som ar arkeologi och vad som ar moder natur ar att grava det, se det, kanna det och efter det forhoppningsvis, kanna igen det...
« Senast ändrad: april 14, 2008, 08:22 av Micke »
"The usual solution to most problems is to put a hole in it...."

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: hur känner jag igen ett kulturlager?
« Svar #19 skrivet: april 14, 2008, 13:56 »
Min erfarenhet är att de flesta mörka lager man hittar är naturligt tillkomna och resultat av att marken på platsen tidvis varit (är) väldigt fuktig, kanske stått under vatten periodvis. På din beskrivning och på bilderna skulle jag nästan hålla det för troligt att det inte är ett kulturlager, men fortsättning följer antar jag... Det är precis som Leif skriver att man inte lär sig sånt här på arkeologiutbildningarna. Min erfarenhet är att om man tänker sig en framtid som fältarkeolog kan det vara lämpligt att läsa kvartärgeologi. Detta ämne, i gott sällskap med kulturgeografi, är två mycket viktiga hjälpämnen för fältarkeologer. Tyvärr ingår inte mycket av detta i den arkeologiska grundutbildningen. Jag har till och med svårt att tänka mig att det går att vara fältarkeolog utan att ha grundläggande kunskaper i dessa ämnen motsvarande en A-kurs ungefär. Sedan kan man ju alltid tillgodogöra sig sådan kunskap på egen hand...

Claes
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!