Författare Ämne: Fynd på Tradera  (läst 13758 gånger)

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
Fynd på Tradera
« skrivet: mars 28, 2008, 21:39 »
Jag fick följande fråga:

"Är det lagligt att köpa och sälja forntidsgrejer som de gör på typ tradera?

http://www.tradera.com/Forntid-c3-2004"

Jag svarade:

Ja, det är lagligt för dig att sälja fornfynd om du inte har anledning att misstänka brott när du själv får tag i dem. Du kan till exempel ärva fynd som varit i privat ägo sedan innan dagens lagstiftning kom till. Dessutom är det faktiskt lagligt att behålla de flesta typer av fornfynd som kommer fram på platser som inte är registrerad fornlämning.

Du är skyldig att lämna in följande två kategorier av fynd till staten mot en vanligen mycket generös hittelön.

1. Alla fynd som till någon del består av guld, silver, koppar, brons eller mässing.

2. Alla fynd, oavsett material, som du hittar tillsammans mer än ett på samma ställe.

Staten är heller inte skyldig att ta emot allting du lämnar in. Riksantikvarieämbetet bestämmer från fall till fall. Om du lämnar in tillräckligt trista grejor kan det hända att du får igen dem med ett "tack, men nej tack".

Om man är intresserad av arkeologi och historia spelar förstås dessa regler mindre roll. Vi som har sådana intressen samarbetar kring kunskapsuppbyggnaden och anmäler våra fynd. Jag avråder också från att man köper fornfynd, hur lagligt det än är, för ju större efterfrågan är desto högre blir priserna, och ju högre priserna blir desto mera lockande blir det att plundra fornlämningar.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Fynd på Tradera
« Svar #1 skrivet: mars 28, 2008, 23:18 »
Ett litet förtydligande: även fornfynd som påträffas i eller vid en fast fornlämning och har samband med denna tillfaller staten, oavsett material eller antal. För den som vill läsa hur det står skrivet i lagen så finns den här.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Fynd på Tradera
« Svar #2 skrivet: mars 29, 2008, 00:20 »
Tilläggas bör att i samma ögonblick som man gör ett fynd förvandlas platsen till en känd fast fornlämning, antingen en "fyndplats" eller en "boplusa", d.v.s. boplats utan synlig anläggning. Det räcker med ett kvartsavslag.

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Fynd på Tradera
« Svar #3 skrivet: mars 29, 2008, 11:56 »
Jag gillar inte heller handel med fornsaker men:

Hur ställer sig staten till artefakter som hittas i arkeologiska dumphögar efter slutförd undersökning? Det rör sig bevisligen om föremål från en fast fornlämning. Låt oss säga att en privatperson hittar en silverskatt i en dumphög (ett högst rimligt scenario). Hur bedömmer RAÄ ett sådant ärende, bör den grävande institutionen stå för inlösen och konservering?

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Fynd på Tradera
« Svar #4 skrivet: mars 29, 2008, 13:15 »
Oj, vad upprörd jag blev! Trodde in min enfald att sådan försäljning var helt uteslutet när det gällde fornfynd av den kalibern. Jösses vad jag bedrog mig :o
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Fynd på Tradera
« Svar #5 skrivet: mars 29, 2008, 20:56 »
Citera
artefakter som hittas i arkeologiska dumphögar efter slutförd undersökning? Det rör sig bevisligen om föremål från en fast fornlämning. Låt oss säga att en privatperson hittar en silverskatt i en dumphög ... . Hur bedömmer RAÄ ett sådant ärende, bör den grävande institutionen stå för inlösen och konservering?

Nej, jag har aldrig hört talas om att en grävenhet skulle ha tvingats ta på sig inlösenskostnaden. Om/när detta inträffar lär nog ärendet handläggas på samma sätt som om fyndet hade gjorts på en åker.
« Senast ändrad: mars 29, 2008, 22:09 av Gorm »

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Fynd på Tradera
« Svar #6 skrivet: mars 30, 2008, 19:42 »
Oj, vad upprörd jag blev! Trodde in min enfald att sådan försäljning var helt uteslutet när det gällde fornfynd av den kalibern. Jösses vad jag bedrog mig :o

Förstår att du blev upprörd. Du var kanske inte med på Antikrundan-diskussionen, kolla den, nästan ännu värre tycker jag:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1367.0.html

/Mats

Utloggad Peppe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 80
    • AHIMKAR
SV: Fynd på Tradera
« Svar #7 skrivet: mars 30, 2008, 23:38 »
Om man kollar då och då på Tradera ser man ofta att det bjuds ut små partier av flintbitar och stenredskap, av någon anledning nästan alltid med angivna fyndorter i Skåne. Det kan stå "funna i Barsebäck" eller "hittade vid Lödde å". Faller inte sådant under det där med fynd, fler än ett, påträffade på samma ställe?

Ett exempel:
http://www.tradera.com/Flintspetsar_utrop_1_Kr_-auktion-58032746

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Fynd på Tradera
« Svar #8 skrivet: mars 31, 2008, 00:01 »
Apropå Peppes Traderafynd så ser jag att det finns tre stycken fyndsamlingar registrerarade i FMIS i Barsebäcks sn. (Raä 56, 68, 86) Sådana fyndsamlingar kan säkert komma ut "på marknaden" efter arvsskiften eller vid flyttar.
/Jan

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Fynd på Tradera
« Svar #9 skrivet: mars 31, 2008, 00:05 »
Själv blir jag mest upprörd över de utländska artefakterna, jag hoppas att de är förfalskningar.

Vad det gäller de inhemska föremålen i exemplen från Tradera så kan man hitta sådana i de flesta arkeologiska dumphögar i Sydsverige, för att inte tala om hur mycket som finns i gamla gårdssamlingar. Man kan ogilla handel med fornfynd (och det gör jag), men i de här exemplen är det troligen inga större arkeologiska värden som försvunnit. Då det gäller spetsarna från Tegelvik anger försäljaren att det rör sig om en äldre samling. Om det är sant så är det inget brott!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Fynd på Tradera
« Svar #10 skrivet: mars 31, 2008, 07:46 »
Tilläggas bör att i samma ögonblick som man gör ett fynd förvandlas platsen till en känd fast fornlämning, antingen en "fyndplats" eller en "boplusa", d.v.s. boplats utan synlig anläggning. Det räcker med ett kvartsavslag.

Lämningstypen "fyndplats" registreras i regel ej som fast fornlämning. Det finns dock fyndplatser i FMIS som är fasta fornisar ändå. ::)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Fynd på Tradera
« Svar #11 skrivet: mars 31, 2008, 09:34 »
Nej, jag har aldrig hört talas om att en grävenhet skulle ha tvingats ta på sig inlösenskostnaden. Om/när detta inträffar lär nog ärendet handläggas på samma sätt som om fyndet hade gjorts på en åker.

Nej men var det inte Västerbottens museum (eller i alla fall något norrlandsmuseum) som fick bekosta en slutundersökning eftersom de ej hittat något vid utredning och det framkom fem kåtatomter när exploateringen väl drog igång..... Skedde i fjol. Hörde om det på ett seminarie om uppdragsarkeologins förutsättningar i uddevalla tidigare i år.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Fynd på Tradera
« Svar #12 skrivet: mars 31, 2008, 09:35 »
Lämningstypen "fyndplats" registreras i regel ej som fast fornlämning. Det finns dock fyndplatser i FMIS som är fasta fornisar ändå. ::)

Det finns MÅNGA inkonsekvenser i FMIS..... Inom län men framför allt när man jämför mellan olika län. Lägg på olika tolkning av de olika länsstyrelserna och man får den totala godtycklighet som vi har att dras med idag.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Fynd på Tradera
« Svar #13 skrivet: mars 31, 2008, 10:38 »
Det finns MÅNGA inkonsekvenser i FMIS..... Inom län men framför allt när man jämför mellan olika län. Lägg på olika tolkning av de olika länsstyrelserna och man får den totala godtycklighet som vi har att dras med idag.

Kan även bero på att praxis/tolkning förändras över tid. Ska vi försöka vara generella så är dock fyndplats ingen fast fornlämning.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
SV: Fynd på Tradera
« Svar #14 skrivet: mars 31, 2008, 17:04 »
Då det gäller spetsarna från Tegelvik anger försäljaren att det rör sig om en äldre samling. Om det är sant så är det inget brott!

Om man kollar lite regelbundet på t.ex. Tradera är det påfallande hur ofta säljarna anger att de utbjudna föremålen kommer just ur "äldre samlingar", är "inköpta på auktion" osv. I de flesta fallen är det säkert helt korrekt, eftersom mängden äldre jordfynd ute i gårdsamlingar är rätt överväldigande, speciellt Skånes flintrika områden. Å andra sidan vore man ju korkad om man inte angav färska detektorfynd på samma sätt i en annons...

Är det någon som känner till om verklig proviniens på misstänkta föremål i svenska nätauktioner vid något tillfälle har efterforskats? Och vart det i så fall ledde?
"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Fynd på Tradera
« Svar #15 skrivet: mars 31, 2008, 17:28 »
Är det någon som känner till om verklig proviniens på misstänkta föremål i svenska nätauktioner vid något tillfälle har efterforskats? Och vart det i så fall ledde?

Det här var det närmaste jag hittade:
http://www.mynthandeln.com/tidningen/artiklar/0008.htm
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Fynd på Tradera
« Svar #16 skrivet: mars 31, 2008, 18:23 »
Vad är skillnaden mellan en fyndplats och en boplusa? Den senare är väl fast fornlämning.

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Fynd på Tradera
« Svar #17 skrivet: april 01, 2008, 11:02 »
En sak man bör ha i åtanke innan man slänger ut halva lönen på en uppsättning praktflintyxor från Danmark eller Skåne är att det finns en florerande förfalsningsmarknad av sådana föremål. Danska (framförallt) hobby-flintsmeder har i vissa fall drygat ut inkomsterna med att tillverka riktigt snygga flintyxor som de sedan behandlat så att de fått ålderdomlig patina och sedan sålt ut säckvis på auktioner med påhittade fyndorter och historier om att de varit i bonden Pouls ägo...

Så även om en hel del äkta fynd till in sorg och förtvivlan säljs ut på nätet, så finns det också en hel del förfalskningar i omlopp, vilket man bör komma ihåg innan man tömmer sparboken. Förfalskningar är nästan värre, eftersom forskningen hänger mycket på fyndspridning och förekomstfrekvenser av olika typer.

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Fynd på Tradera
« Svar #18 skrivet: april 01, 2008, 11:41 »
...vilket kommer att göra det hela en smula intressant om 1000 år då de beslutar att dra en motorväg förbi Bäckedals fhs (förr än så lär det i vart fall inte hända). Redan för 10 år sedan var skogen runt skolan full av moderna artefakter av varierande kvalitet. Därtill så är det värt att påtala att det är rätt knepigt att signera i flinta - även om stensmeden har ärligt uppsåt och säljer sina alster som kopior/"in style of" så är det lika enkelt för vem som helst längre ner i köpkedjan att patinera och prångla ut. Det samma gäller naturligtvis för järn och bronser av div slag - en lagom dos syra och ett kloridbad och HÄPP!

-Jag har sett RÄTT många spännbucklor och liknande, skenbart svårfabricerade artefakter men jag skulle ändå inte vilja ta gift på att somt som framkommer t.ex. med metalldetektor faktiskt är gammalt - allt som krävs är rätt kunnande och rätt utrustning...

Men som Åsa skrev så är det faktum att ett antal (enligt mitt högst personliga förmenande) dumdj-ar med habegär blir blåsta en klen tröst när man riskerar att sabba hela den grundläggande empirin vad beträffar fyndspridning.  :-[

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
SV: Fynd på Tradera
« Svar #19 skrivet: april 02, 2008, 14:44 »
Vad är skillnaden mellan en fyndplats och en boplusa? Den senare är väl fast fornlämning.

Förmodligen menas med boplusa "boplats utan synlig anläggning", vilket var ett begrepp som tidigare användes av fornminnesinventeringen. Nuförtiden används det inte i den officiella nomenklaturen, Lämningstyplistan, utan är ersatt av begreppet boplats, som normalt registreras som fast fornlämning  ;)

Citera
Fyndplats
Definition: Fyndplats för enstaka eller fåtal föremål/artefakter från förhistorisk tid, medeltid eller äldre historisk tid.
Kommentar: Avser plats för fynd som man kan anta inte medvetet deponerats på platsen och/eller där det påträffats för få fynd för att området ska kunna bedömas som boplats. Avser inte sentida fynd. Platsen bör kunna bestämmas till gård eller by. Jfr Boplats, Depåfynd, Fyndsamling.
Egenskapstyp: Fyndmaterial (flervärd)
Egenskapsvärde: ...
Tidigare sakord: Lösfynd, Lösfynd med art Fyndplats/område, Fyndplats annan, Malsten, Boplatslämning annan, Slaggförekomst.
Antikvarisk bedömning: Registreras ej som fast fornlämning.

Citera
Boplats
Definition: Plats där man under förhistorisk tid vistats och där föremål, råämnen för bearbetning, byggnadslämningar, byggmaterial och/eller avfall lämnats kvar på marken.
Kommentar: Ibland bildas tjocka lager, med inblandning av sot och kol. För dessa lämningar används även egenskapsvärdet kulturlager. Jfr Fyndplats. De ingående lämningarna ska ha bedömts höra samman kronologiskt och funktionellt. Avståndet mellan lämningarna ska inte överstiga 20 meter.
Egenskapstyp: Fyndmaterial (flervärd)
Egenskapsvärden: ...
Ingående lämningstyper: Blästbrukslämning, Boplatsgrop, Boplatslämning övrig, Boplatsvall, Brunn/kallkälla, Brytningsyta, Husgrund förhistorisk/medeltida, Hägnad, Härd, Kokgrop, Smideslämning, Stenröjd yta, Stalotomt, Skärvstenshög, Terrassering, Tomtning.
Tidigare sakord: Boplatslämning, Boplatslämning annan, Boplats utan synlig anläggning, Kulturlager övrigt, Skärvstensförekomst.
Antikvarisk bedömning: Registreras som fast fornlämning.
OBS! Lämningstypen Boplats kan, till skillnad från alla andra lämningstyper, både ha ingående lämningstyper och egenskapsvärden.