Författare Ämne: Samiska gener i Uppland under y järnålder?  (läst 4973 gånger)

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
Samiska gener i Uppland under y järnålder?
« skrivet: mars 19, 2008, 16:31 »
Dessa inlägg är avskilda från ämnet Om man fick önska, vad skulle det stå på en ännu ej hittad runsten?
/Johan - Admin


Man har ju hittat samiska genetiska markörer i gravar i Uppland.

Har man? Drar mig till minnes en artikel av Ingrid Zachrisson där hon argumenterade för att göra sådana undersökningar, men aldrig sett något resultat. Vilka gravar rör det sig om?
« Senast ändrad: mars 20, 2008, 15:58 av Gorm »

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Samiska gener i Uppland under y järnålder?
« Svar #1 skrivet: mars 19, 2008, 20:56 »
Har man? Drar mig till minnes en artikel av Ingrid Zachrisson där hon argumenterade för att göra sådana undersökningar, men aldrig sett något resultat. Vilka gravar rör det sig om?

Det exempel jag känner till är individen i grav VIa i Alsike men mig veterligen finns det inget som säger att denna individ var av samisk etnicitet (se Hermansson, 1998, cd-uppsats i laborativ arkeologi).

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Àsvas

  • Gäst
Samiska gener i Uppland under y järnålder?
« Svar #2 skrivet: mars 20, 2008, 11:06 »
Har man? Drar mig till minnes en artikel av Ingrid Zachrisson där hon argumenterade för att göra sådana undersökningar, men aldrig sett något resultat. Vilka gravar rör det sig om?

Det exempel jag känner till är individen i grav VIa i Alsike men mig veterligen finns det inget som säger att denna individ var av samisk etnicitet (se Hermansson, 1998, cd-uppsats i laborativ arkeologi).

/Johan
Anders Götherströms doktorsavhandling om högstatusgravar, tyvärr kommer jag inte på titeln just nu. Någon av oss samer har nämnt denna avhandling på detta forum någon gång.

Àsvas

  • Gäst
Samiska gener i Uppland under y järnålder?
« Svar #3 skrivet: mars 20, 2008, 14:40 »
Anders Götherströms doktorsavhandling om högstatusgravar, tyvärr kommer jag inte på titeln just nu. Någon av oss samer har nämnt denna avhandling på detta forum någon gång.

nu hittade jag namnet på avhandlingen igen, hade lite bättre med tid. Jag har läst den. :)


Författare Götherström, Anders, 1969- 
" Acquired or inherited prestige? : molecular studies of family structures and local horses in Central Svealand during the Early Medieval period"
Stockholm : Archaeological Research Laboratory [Arkeologiska forskningslaboratoriet], Univ., 2001 ;
Serie Theses and papers in scientific archaeology, 4 
 

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
Samiska gener i Uppland under y järnålder?
« Svar #4 skrivet: mars 20, 2008, 15:28 »
Anders Götherströms doktorsavhandling om högstatusgravar, tyvärr kommer jag inte på titeln just nu. Någon av oss samer har nämnt denna avhandling på detta forum någon gång.

nu hittade jag namnet på avhandlingen igen, hade lite bättre med tid. Jag har läst den. :)


Författare Götherström, Anders, 1969- 
" Acquired or inherited prestige? : molecular studies of family structures and local horses in Central Svealand during the Early Medieval period"
Stockholm : Archaeological Research Laboratory [Arkeologiska forskningslaboratoriet], Univ., 2001 ;
Serie Theses and papers in scientific archaeology, 4 
 


Coolt. Vari ligger kritiken? - Förutsätter att frågan om resultaten ska tolkas som samiska är föremål för konflikt  :)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Samiska gener i Uppland under y järnålder?
« Svar #5 skrivet: mars 20, 2008, 16:13 »
Jag har inte läst publikationen ifråga. Hur många individer rör det sig om, på hur många lokaler är informationen insamlad, hur ser fyndkontexten ut i övrigt??

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Àsvas

  • Gäst
SV: Samiska gener i Uppland under y järnålder?
« Svar #6 skrivet: mars 20, 2008, 19:44 »
Coolt. Vari ligger kritiken? - Förutsätter att frågan om resultaten ska tolkas som samiska är föremål för konflikt  :)

Ifråga om just denna avhandling föreligger ingen kritik. Resultaten är  inte ifrågasatta.