Det där får du gärna förklara för mig. Skicka ett PM om du vill. Har själv gröna ögon och undrar mest vad du menar.
Sindre, jag tänker inte skriva ett PM till dig om detta, jag har ett jobb att sköta, även om jag hänger här en del. Det finns åtskilliga bra böcker i handeln och information på nätet. Min lilla bisats om blå resp bruna ögon var inte menat som en vetenskaplig framställning, jag trodde inte heller att den framstod som sådan för någon (my bad). Du skrev ett meddelande till mig också som tog upp helt riktiga aspekter av vad som ligger bakom ögonfärg mer exakt, vilket har att göra med nedärvda recessiva anlag osv. Helt rätt, du verkar fullt kapabel att författa ett PM själv.
När det gäller mig och min syster finns en aspekt till: Vi är halvsystrar. Samma mor, olika fäder. I mitt fall en halvfransos, i min systers en mörkhårig "svensk". Min svenska farmor var även hon mörk och både hon och min styvfars mörkhåriga släkt hade familjelegender om valloner i släkten. Intensiv släktforskning gav - inga valloner över huvud taget. Detta är en vanlig efterkonstruktion i Sverige, att när bilden av att en riktig svensk var blond och blåögd växte fram så måste allt "avvikande" förklaras. Sanningen är att det alltid funnits variation, men att andelen ljushåriga, blåögda är klart större i Norden än i t ex Centraleuropa.
Samma trolleri med statistik som snabbt blir absoluta kriterier sker ofta med gener. Genen Y är vanligare hos befolkning X. Alltså tillhör man bara befolkning X om man har genen Y. Alltså är alla som har genen Y egentligen av folk X...
Poängen jag ville göra med den lilla uppgiften om ögonfärg i min släkt är inte att alla som har en blåögd förälder blir blåögda (för det vet vi alla att de inte blir) utan att för varje generation så får vanligtvis en (1) aspekt genomslag - eller i ovanliga fall en blandning (rött hår, gröna ögon). Över tid så sker detta upprepade gånger. Det är grundläggande Mendelsk biologi.
Blå ögon är inte tecken på enhetligt gifte mellan bara blåögda människor, och befolkningen i Sverige, t o m södra Sverige, har inte alla varit blåögda blondiner vid en viss tidpunkt i förhistorien. Variation har alltid förekommit. Ibland är det helt enkelt slumpen och populationens sammansättning som avgör, inte bara biologiskt anpassningsmässiga fördelar.