Jag tror inte att skolan kan ersätta kunskapen, men möjligen hjälpa till att vidnmakthålla den åtminstonde till viss del. Kanske behövd det nya typer av kurser, tex 5-poäng inventering. Det kanske också vore av intresse för universiteten/högskolorna att testa att inventera på nya sätt. genom att ta in mer laborativa metoder och låta det blir mer ämnesöverskidande.
Jag håller med dig, jag tror inte man kommer ha riktigt samma kunskap, men på samma sätt som de som fått kunskapen till livs under 70- och 80-talen så går det att sprida åtminstonde en del av kunskapen vidare, dels genom att nyttja inventeringarna. Givetvis är det tråkigt att länsmuseerna inte kan ha personal anställd med den specifika uppgiften att inventera, men i samband med större projekt görs ju ofta "ominventeringar" i samband med förundersökningen, så kunskaperna hålls nog vid liv och i samband med dessa tror jag också att oerfaren personal blir upplärd om än inte i samma omfattning som under inventeringens glada dagar
/ Magnus