Författare Ämne: Vad är en mörtapp?  (läst 3422 gånger)

Utloggad pippi

  • Avslutat konto
  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Vad är en mörtapp?
« skrivet: oktober 28, 2007, 11:32 »
Hej!
Jag undrar vad en mörtapp är. Tro nu inte att jag är helt galen utan låt mig snabbt förklara mig. Jag har fått bröstcancer och var på rehabilitering på Mössebergs kurort i Falköping (www.mosseberg.se) den 23/9 till 5/10-07.  En kväll var det berättelser vid brasan och vi fick höra en historia om en man som skulle till marknaden för att sälja havre. Han mötte då en annan man som ville köpa havren. De gick till Ålleberg där de tolv ryttarna låg och sov. När han fick betalningen sa mannen att han skulle växla in alla pengarna direkt. Mannen gjorde det utom med en 18 shilling som dagen efter blev en ”mörtapp”. Berättaren frågade oss alla närvarande om vi visste vad en mörtapp var för något. Men ingen har lyckats lista ut det trots att vi har försökt på alla möjliga sätt. Nu hoppas jag att du vet vad det är.

 Tack på förhand!
 Med vänlig hälsning
 Christina Hanström
« Senast ändrad: oktober 28, 2007, 11:39 av Gorm »

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Vad är en mörtapp?
« Svar #1 skrivet: november 02, 2007, 18:57 »
I "Sällsamheter i Västergötland" kan man ta del av en något annorlunda version. Efter att bonden hade fått pengar för havren, blev han uppmanad att inte räkna pengarna förrrän han hade kommit hem. Givetvis hade han inte sådant tålamod utan började räkna dem på vägen hem. Dock började pengar att rulla ifrån honom varför han hade bara en bråkdel kvar när han väl hade tagit sig hem.

Frågan är vad ordet "mörtapp" betyder. Det återfinns ju inte i SAOB eller i Västgöta-Bengtssons Gamla Västgötaord. Kanske vore det värt att leta i Rietz Ordbok öfver svenska allmoge-språket. Eller kolla i fler av Västgöta-Bengtssons böcker.

Eller är ordet helt enkelt förvanskat. Hötapp? Hörtapp (hör = lin)?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Vad är en mörtapp?
« Svar #2 skrivet: november 02, 2007, 22:24 »
Inte för att jag är en ordvetare men jag anlitade "Svensk etymologisk ordbok" från 1922 som finns utlagd på nätet (mycket intressant uppslagsverk) Under "Myra" fann jag maura-= fornsvenska: mör i "mörastakker", svensk dialekt: mör, islänska: maurr, norska: maur.

Mörtapp kan kanske vara mörastakker = myrstack.

http://runeberg.org/svetym/0583.html