Detta inlägg är avdelat från diskussionen Modern asatro och vikingatiden.
/Johan - AdminMen vikingatiden hade många svagheter, som att inte använda skrivkonsten i samma utsträckning som övriga Europa.
Min egen, totalt obevisad vetenkapligt, med risk för att låta dum, teori är att skrivkonsten var väl utbredd i norden, men eftersom folket i allmänhet använde sig av runor, och runor blev olagliga, så visade man hellre upp sig som okunnig i skrift än som laglös..
Exempel på profana runbrev dyker ju upp hela tiden, och speciellt stora fynd har gjorts i Bryggen, Trondheim, Lödöse m.m. Dessa upphittas oftast i avskrädeshögar, och sparades alltså inte. Självklart ville man inte spara på något som pekade ut en till brottsling. Nu är jag inte alls säker på hur stora straffen var i samband med att man skrev runor, men jag kan tänka mig att man ändå inte skyltade med det, trots att alla gjorde det. Typ som hembränning idag..
Exempel på breven (för att visa på att det var småfolket och inte bara de lärda som kunde det) är från Bryggen:
"Ingeborg älskade mig när jag var i Stavanger"
"Gyda säger att du skall gå hem"
Lödöse:
"Tänk du på mig, jag tänker på dig. Älska du mig, jag älskar dig"
Dessutom var runorna oftast ristade i trä eller bark, och dessa tenderar ju relativt snabbt till att försvinna p.g.a. naturliga processer.
Ett annat exempel på var man brukade säga att skriftkonsten var dålig var medeltidens Ryssland, men där har man fått revidera sina påståenden, då man hittat mängder med barkbrev i Novgorod (F.ö. grundat av "nordbor") med profant innehåll. Jag var där för 3 år sedan och tittade på bland annat dessa, och den historiska byggnadskonsten (typ i stavkyrkestil, fast knuttimrat), som enligt lokal tradition härstammar från inflyttade nordbor.
Edit: Tänkte bara tillägga att merdelen av breven är från medeltiden, inte vikingatiden, men de får tjäna som exempel, då breven från norden var skrivna i runor.