Författare Ämne: Grav?  (läst 2647 gånger)

Utloggad ola

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
Grav?
« skrivet: september 26, 2007, 15:50 »
Under en jakttur söder om Arvidsjaur  hittade jag stenröset som syns på bifogade bilder(hoppas jag). Storleken är ca 1,5*3 m. Det finns inga åkrar eller bebyggelse i närheten.
Vad kan det vara, en grav?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Grav?
« Svar #1 skrivet: september 26, 2007, 19:43 »
Ja, om det inte ser ut att kunna varit någon odlad mark där, som gjort förklaringen "odlingsröse" trolig, så verkar det ju vara en grav. Kollade i FMIS-fornsök på Arvidsjaur och det finns bara en lämning under kategorin "gravar", lämningstyp "röse", och den ligger nordväst om samhället. Under lämningstypen "stensättning" så finns inget registrerat. Vad gäller odlingsrösen så verkar det enda registrerade vara Arvidsjaur 995:1

http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=10016109950001

(Ligger söder om Arvidsjaur, kolla på kartan m.h.a. hitta.se-länken om det är "ditt" röse.)

Annars så verkar det nästan som du skulle anmäla lämningen till länsmuseet. Om inte annat för att det verkar vara så ont om registrerade stensättningar/rösen i den kommunen. Även om det skulle vara ett odlingsröse så är det ju värt att uppmärksammas i såpass glesbefolkat landskap, tycker jag. Och förstås också i händelse av en samisk lämning.

/Mats

Utloggad ola

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
SV: Grav?
« Svar #2 skrivet: september 26, 2007, 20:52 »
Tack för din lilla "utredning". Det är inte den lämning som beskrivs i länken, utseendet stämmer int och inte heller kordinaterna. Jag kan inte tänka mig att det är ett odlingsröse, marktypen är ganska torr lav/fattigris på en liten torrbacke invid en större myr. Höjden 480 m öh.
Jag anmäler till länsmuseet får vi se om de har möjlighet att kolla upp det. Får jag någon klarhet så skriver jag här.