Författare Ämne: Flyg/satellitfotohjälp [Stora bilder]  (läst 2866 gånger)

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
Flyg/satellitfotohjälp [Stora bilder]
« skrivet: september 18, 2007, 22:17 »
Nu har jag stirrat mig blind på det här sen de första google-earth bilderna på möjliga arkeologiska lämningar dök upp. Det kanske är nutidsarkeologi, men är det någon som har nån aning om vad de tre mörka rektanglarna mitt på flygfältet kan vara?

Länk till Eniro

Jag bytte ut bilderna mot en länk till Eniro. /Johan
« Senast ändrad: september 20, 2007, 13:53 av Gorm »

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Flyg/satellitfotohjälp [Stora bilder]
« Svar #1 skrivet: september 18, 2007, 23:15 »
Vilket flygfält är det?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Flyg/satellitfotohjälp [Stora bilder]
« Svar #2 skrivet: september 19, 2007, 09:18 »
Eftersom det är på ett flygfält skulle man ju kunna gissa på någon tidigare miltär anläggning, kanske användes det under beredskapsåren? Finns ju också nedanför "husgrunderna", nära vägen, ett system av vägar eller något som kan ha varit uppställningsplatser av något slag. Skulle gissa på 1900-tal i alla fall. Onekligen ett spännande mönster!
/Mats

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Flyg/satellitfotohjälp [Stora bilder]
« Svar #3 skrivet: september 20, 2007, 12:19 »
Absolut!

Flygfältet är Getteröns flygfält: http://sv.wikipedia.org/wiki/Getter%C3%B6ns_flygf%C3%A4lt , Jag har själv vuxit upp på Getterön, och där finns ett flertal fornlämningar (högar), samt rester av en bronsåldersby, vilket gjorde att jag kollade upp området överhuvudtaget på hitta.se.

Ön (halvö nu) hade flera anläggningar från beredskapstiden, så det är säkert resterna av en sådan vi ser där nu, det som dock gjorde mig fundersam är att de ligger så konstigt i förhållande till varandra..