Författare Ämne: TV4 gör serie om Sveriges historia  (läst 11686 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
TV4 gör serie om Sveriges historia
« skrivet: augusti 28, 2007, 22:13 »
Ny storsatsning i TV4:

Citera
I höst startar inspelningarna av en av TV4:s största och mest långsiktiga programsatsningar någonsin.
I nära samarbete med Norstedts förlag, och i samband med deras produktion och utgivning av ett nytt flerbandsverk om Sveriges historia, kommer TV4 att skildra Sveriges historiska resa, hela vägen från stenåldern fram till idag

Vetenskaplig redaktör för serien blir Dick Harrisson och den kommer att börja sändas år 2009.

http://tv4.se/570088.html

Ju äldre desto bättre.

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: TV4 gör serie om Sveriges historia
« Svar #1 skrivet: februari 10, 2008, 12:26 »
Vårt platåhus i Bromma (Karsviks Gård) kommer kanske tas upp i serien. :)

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: TV4 gör serie om Sveriges historia
« Svar #2 skrivet: februari 11, 2008, 15:05 »
Ska bli intressant att se hur de lyckas. När det gäller Nordstedts nya bokserie så kommer ett band täcka förhistorien fram till ca 600 e.Kr. För den delen är min gamla lärare Stig Welinder ansvarig och det är ett gott tecken. Han har en helt skrämmande bra koll på alla möjliga ämnen inom förhistorien och har intresserat sig både för Sydsverige och Norrland (var professor på Mitthögskolan i Östersund/Härnösand). Men det är inte helt lätt att klämma ihop 10.000 års förhistoria i en enda bok, han har ett hårt jobb framför sig.

Från 600 e.Kr tar Dr Dick över (han har ju skrivit vikingabok gu'bevars, med en rejäl dos hjälp av Krisitna Svensson, samt ett pojkboksäventyr om folkvandringstid i Östergötland).

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: TV4 gör serie om Sveriges historia
« Svar #3 skrivet: februari 11, 2008, 15:18 »
Åsa, var du måhända också och lyssnade på Stigs föredrag om sin bok på förra veckans forskarseminarium här i Stockholm?

Hans meteorteori verkar intressant.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: TV4 gör serie om Sveriges historia
« Svar #4 skrivet: februari 11, 2008, 15:43 »
Kul att höra om Stig Welinder, har just funderat vem han är. Han verkar inte göra så mycket väsen av sig, men boken om Svenska Jordbrukets Historia, del 1, var han väl med på, och det är en verklig pärla tycker jag.

Tycker du är lite orättvis mot Dick, Åsa, han har ju skrivit väldigt bra om den europeiska medeltiden ("Krigarnas och helgonens tid" hette den väl), och Jarlens Sekel, om 1200-talet, var en (lättläst!) ögonöppnare för min del. Men kanske är inte den svenska yngre järnåldern hans starkaste sida, där ju arkeologin kanske ändå står för mer kunskap än vad man som historiker kan vaska fram ur de skriftliga källorna.

/Mats

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: TV4 gör serie om Sveriges historia
« Svar #5 skrivet: februari 11, 2008, 15:53 »
Dick kan skriva väldigt bra men jag tror att han oftast är i behov av en väldigt bestämd redaktion för att skriva stringent och inte så infernaliskt mångordigt som han brukar. Han är en djäkel på att plöja litteratur så han kommer nog att kunna sammanfata rådan forskningsläge på ett förtjänstfullt sätt, om någon håller honom tyglad vill säga.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: TV4 gör serie om Sveriges historia
« Svar #6 skrivet: februari 11, 2008, 19:56 »
Det finns inget som står i vägen för Dick.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: TV4 gör serie om Sveriges historia
« Svar #7 skrivet: februari 11, 2008, 20:15 »
Hans meteorteori verkar intressant.

Berätta mer! Vad menas?

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: TV4 gör serie om Sveriges historia
« Svar #8 skrivet: februari 11, 2008, 22:06 »
Om jag inte är helt ute och cyklar nu nämnde Stig något om årsringar som skiljde i färgen till den grad att de nästan var vita. Detta, menar han, skulle kunna tyda på ett kraftigt meteornedslag här i Nordeuropa... därvid ser han ett samband mellan Fimbulvintern i sagorna och fyndfattigdomen... etc. etc. :P

EDIT: Jag ska bli meteorarkeolog!

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: TV4 gör serie om Sveriges historia
« Svar #9 skrivet: februari 12, 2008, 08:24 »
Ok, han menar sålunda att det finns en denrokronologisk koppling och en vedvävnadsförändring som kan kopplas till ett meteoritnedslag? Vet du vad han har för belägg för att en sådan förändring i vedvävnaden hänger ihop med en impact? (Antar att han jämför med något?) Och eftersom det är dendrokronologi det är frågan om så antar jag att han har en ganska exakt datering för impacten? Då borde det dessutom gå att knyta till urskiljbara klimatförändringar i sedimentära arkiv etc. Har han någon kandidat bland kända astroblem eller letar han efter en? Har han skrivit om dessa funderingar någonstanns?

(Många OT frågor här, jag vet, men eftersom jag länge varit i nära kontakt med astroblemforskning och forskningen om klimatkopplande "events" kan jag inte låta bli...)

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: TV4 gör serie om Sveriges historia
« Svar #10 skrivet: februari 12, 2008, 09:24 »
Han kommer ta upp det här i sin nya bok (se första inlägget) men vet inte om han har ett manus till en artikel liggandes någonstans.

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: TV4 gör serie om Sveriges historia
« Svar #11 skrivet: februari 12, 2008, 09:52 »
Hej,
Missade tyvärr hans föredrag i Stockholm, men vi åt lunch i Uppsala dagen innan och han berättade en del om sina planer för bandet.
Stig är faktiskt en av de internationellt mest erkända svenska arkeologerna. I Encyclopedia of Archaeology: The Great Archaeologists, som tar upp arkeologer världen över som bidragit på ett fundamentalt sätt till ämnet är Stig en av ytterligt få svenska arkeolgoer som tas upp (de övriga var Montelius och Malmer om jag inte missminner mig). Hela hans huvud är som en uppslagsbok. Han har bidragit till NE och den del i Jordbrukets Historia som handlar om förhistorien är helt och hållet hans insats. Stig inledde sin bana i Lund, blev en av den yngste som någonsing disputerat i arkeologi, har varit verksam i Norge, docent i Uppsala i många år, och slutligen professor i Östersund och Härnösand.

Jag ska inte vara elak mot Dick, jag tror han passar bra på sådana här uppdrag. Men han saknar någon sorts spärr i sig, en del som plöjer igenom så många böcker tror lätt att de kan allt bara för att de kommer ihåg det mesta. Det handlar om analys och källkritik också. När det gäller medeltiden har han nog bra koll, men hans stora bok om slaveriet var rent ut sagt pinsam i flera aspekter. Som sagt, med bra redaktörer som stramar upp hans arbete så kan det fungera.

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: TV4 gör serie om Sveriges historia
« Svar #12 skrivet: februari 12, 2008, 10:08 »
Det var en ära att få träffa / lyssna på Stig. Ska jag vara uppriktig trodde jag att han var äldre än han i själva verket är (då eftersom han var med när de processuella vindarna blåste...).

Vilken av de två hittills utgivna böckerna i Slaveri-serien är det du syftar på? Jag har ännu inte haft tid att sätta mig in i del 1, panikköpte den eftersom jag visste att Dick ville signera den över en fika när han var här uppe i Stockholm när den precis hade kommit ut.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: TV4 gör serie om Sveriges historia
« Svar #13 skrivet: februari 12, 2008, 11:13 »
I Encyclopedia of Archaeology: The Great Archaeologists, som tar upp arkeologer världen över som bidragit på ett fundamentalt sätt till ämnet är Stig en av ytterligt få svenska arkeolgoer som tas upp (de övriga var Montelius och Malmer om jag inte missminner mig).

OT: Inte Carl-Axel Moberg? Fast det är klart hans internationella genomslag är inte inskränkt till den anglosaxiska världen
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: TV4 gör serie om Sveriges historia
« Svar #14 skrivet: februari 12, 2008, 13:32 »
Ok, han menar sålunda att det finns en denrokronologisk koppling och en vedvävnadsförändring som kan kopplas till ett meteoritnedslag? Vet du vad han har för belägg för att en sådan förändring i vedvävnaden hänger ihop med en impact? (Antar att han jämför med något?) Och eftersom det är dendrokronologi det är frågan om så antar jag att han har en ganska exakt datering för impacten? Då borde det dessutom gå att knyta till urskiljbara klimatförändringar i sedimentära arkiv etc. Har han någon kandidat bland kända astroblem eller letar han efter en? Har han skrivit om dessa funderingar någonstanns?

(Många OT frågor här, jag vet, men eftersom jag länge varit i nära kontakt med astroblemforskning och forskningen om klimatkopplande "events" kan jag inte låta bli...)

Hej!
Såg nyligen på ett program som hette legendariska kometen (A Comets Tale) på kunskapskanalen. Där förde en forskare fram tanken att jorden år 540 skulle träffats av ett kometfragment (som aldrig nådde jordytan utan exploderade i atmosfären) som drog upp så mycket stoft att det påverkade klimatet. Detta slöt han sig till efter just dendrokronologiska studier.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: TV4 gör serie om Sveriges historia
« Svar #15 skrivet: februari 12, 2008, 13:42 »
Detta är intressant. Inom mayaforskningen har man just sett åren omkring 540-560 e.Kr. som en "minikollaps". Större mayastäder som Tikal åkte på stryk av mindre städer. Kometer i allmänhet har noterats i inskriptioner, även krig startades i samband med kometer och meteoriter. Det finns även troliga klimatförändringar som torrare klimat i mayaområdet vid denna tid. Detta innebär även en viktig kronologisk skiljelinje, tidig klassisk/senklassisk tid som numera dateras till ca. 550 e.Kr.

Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: TV4 gör serie om Sveriges historia
« Svar #16 skrivet: februari 12, 2008, 16:11 »
Om det nu inte är ett stort vulkanutbrott istället, kan väl ge liknande effekter. Ett utbrott på Island nära Vatnajökull (kommer nu inte ihåg vulkanens namn) lär ju ha haft effekter på skördarna i Europa kring tiden för franska revolutionen, åtminstone vad som hävdas på Island.
/Mats

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: TV4 gör serie om Sveriges historia
« Svar #17 skrivet: februari 12, 2008, 16:29 »
Richardson Gill, som är den främste förespråkaren för klimatrelaterade kollapsmodeller för mayaområdet, framför just vulkaner som bovarna i dramat för klimatförändringar. Problemet är att han i praktiken tillskriver alla förändringar i mayaområdet (och i andra delar av världen) med vulkanutbrott av en viss magnitud och inom vissa breddgrader (avseende luftströmmar). Dessa utbrott sker med ca. 50 års intervall, så i praktiken kan varje mayastad eller europeiska kungarike få sin egen vulkaniske baneman. Utbrotten kan lika gärna ha ägt rum på andra sidan jorden. Gills poäng är att klimaten är omvända mellan Europa och Mellanamerika. Det skulle, enligt honom, förklara varför mayas klassiska period (250-900/1100 e.Kr.) sammanfaller med Europas medeltid. Gills idéer har förts fram i Vetenskapens värld för några år sedan. Det är dock få mayaarkeologer som gillar hans idéer. Jag anser de vara av vikt men tror människor har hanterat de torrperioder som uppstått snarare än "kollapsat".
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: TV4 gör serie om Sveriges historia
« Svar #18 skrivet: februari 13, 2008, 12:09 »
Enligt TV-programmet så har man tittat på isborrkärnor från året 540 och i dem kan man inte se några spår efter något större vulkanutbrott just det året. Händelsen tycks också vara global så att förändringar i årsringar i träd kan ses på många håll i världen.

Forskaren som var med i programmet heter förövrigt Mike Baillie och är professor i paleoekologi vid Queen's University i Belfast, Nordirland.

Hittade lite material som handlar om honom och hans forskning:

http://www.qub.ac.uk/arcpal/staff/m_baillie.htm

http://news.bbc.co.uk/1/hi/in_depth/sci_tech/2000/festival_of_science/916421.stm

http://www.abc.net.au/rn/science/ss/stories/s181594.htm
Ju äldre desto bättre.