Författare Ämne: Engelskt forum?  (läst 9019 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Engelskt forum?
« skrivet: augusti 14, 2007, 19:05 »
På Historiska världars forum har de en engelsk avdelning. Vad sägs om att skapa ett engelskt underforum även här på arkeologiforum?

/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Engelskt forum?
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2007, 08:49 »
Jag tycker att det kan vara bra att ha en enegelsk avdelning.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Engelskt forum?
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2007, 09:08 »
Om ni orkar med det vore det en bra idé tycker jag. Det här forumet är snyggt, professionellt och välskött. Det finns ju en hel del utländska arkeologer och glada amatörer som är intresserade av Skandinavien och läser kurser om ämnet. Kunde vara ett sätt för dom att nå "folk på plats" så att säga.


Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Engelskt forum?
« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2007, 09:12 »
Tack för komplimgangerna! :) Själva driften är ju inte så mycket mera jobb (utöver att skriva om regler och användaravtal på engelska), själva diskuterandet står ju ni för. ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Engelskt forum?
« Svar #4 skrivet: juni 11, 2012, 14:23 »
Hej!

Hur blev det med den engelska underavdelningen? Är idén fortfarande aktuell? Kunde vara kul om forumet också kunde locka en internationell publik.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Engelskt forum?
« Svar #5 skrivet: juni 11, 2012, 15:27 »
Även om det finns möjligheter att få in fler människor på arkeologiforum, så tror jag risken är att alla ämnen kommer att föras på engelska i framtiden om så blir fallet, och svårigheterna blir att översätta tidigare "avklarade" ämnen samt att föra in diskussionen på nordisk arkeologi och historia vilket arkeologiforum är ett väldigt bra "forum" för just nu.

Med det sagt så finns det mycket vi skulle behöva diskutera med våra historiskt sett berörda grannländer Tyskland, Polen, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Ryssland och Ukraina t.ex. vilket vi försvårar med det nordiska diskussionsforum vi för idag (Sverige, Norge, Danmark och i viss mån Finland).

Bara en personlig reflektion förstås.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Engelskt forum?
« Svar #6 skrivet: juni 11, 2012, 16:01 »
Kärnveden i detta forum är just att diskussionerna - om svensk och nordisk arkeologi och historia - behandlas av inhemska experter och amatörer med en omedelbar närhet till hemlandens språk och traditioner. Ett engelsk 'tvilling-forum' kommer därför bli sekundärt, hursomhelst.

Dom många och intressanta historiska relationer som nu kan beläggas på kors och tvärs av Östersjön gör det naturligtvis frestande att ta upp tanken på att utveckla diskussionerna - med finsk, baltisk, rysk, polsk, tysk, fransk och engelsk expertis. Det tror jag man i så fall måste se på som ett eget projekt, eftersom ett sådant forum kommer få en annan karaktär och en annan publik. Men idéen är ju appellerade, om här finns en redaktion med tid och krafter...   :-\     
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Engelskt forum?
« Svar #7 skrivet: juni 11, 2012, 16:12 »
Vad finns det för engelspråkiga fora om nordisk arkeologi och historia? Som jag nämnt i en tidigare tråd finns det redan ett på franska .

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Engelskt forum?
« Svar #8 skrivet: juni 11, 2012, 19:28 »
Kan ta mig en ny funderare... dock så saknas tid just nu.


/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :