Författare Ämne: Hur gammal är huggen sten med borrhål?  (läst 15618 gånger)

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Hur gammal är huggen sten med borrhål?
« skrivet: augusti 09, 2007, 20:22 »
Någon som är bra på stenhuggeriets historia därute? På en lämning som väl närmast kan beskrivas som en källargrund hittar jag en del stenar som verkar vara tillhuggna med hjälp av enstaka borrade hål. Min fråga är: Vad utsäger dessa hål om stenens ålder? När började man hugga sten med hjälp av sådan här teknik?
Hålen är 26 mm i diameter och har en ganska slät fin innersida.
Kan nämna också att stenarna är ganska stora, oregelbundna (inga räta vinklar) och rätt så grovhuggna, även om man ansträngt sig att försöka få en ganska plan yta inåt mot källaren. Något murbruk ser jag inte men kan finnas längre in. Borrhålen syns endast på ett fåtal stenar.
På bild nr. 2 ser man också en "botten" på ett hål, det är ganska rundat och fint i botten också.
Ursäkta suddigheten på ett par av bilderna.

/Mats

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Hur gammal är huggen sten med borrhål?
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2007, 20:47 »
Stenen är troligtvis sprängsten och hålen är borrhål för dynamiten. Nobel fick patent på dynamit 1867 så gissningsvis går stenarna/hålen att datera till tiden efter patentet.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad dersa

• Veteran
  • Antal inlägg: 579
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2007, 20:55 »
Hmm, lite osäker, Gorm kan ha rätt, men har för mig att stenhuggarna i Bohuslän borrade hål i vissa stenarter, på vintern, fyllde dessa med vatten, och sedan så delades stenen när vattnet frös till is..

Utloggad Heinrich H

• Stammis
  • Antal inlägg: 100
« Svar #3 skrivet: augusti 09, 2007, 21:39 »
Tror att Gorm har rätt eftersom det är så stor diameter på hålen.
Långt tidigare (ska leta upp en bra källa. det här är taget ur minnet) har stenar spräckts med hjälp av kilar i borrade hål.
 Ett stenborr är en mejsel som slås med en slägga eller en mejselhammare. Detta hål är ofta mindre än en tum. http://www.lnt.se/stenkilar.html Som länken visar är det fortfarande en använd metod. Här är dock inte hålen lika djupa som på bilderna.

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2007, 21:40 »
Kanske skulle tillägga att lämningen ligger här i Bromma, NV. om Stockholm, sannolikt huggen häruppe någonstans (tror inte man fraktade så "fula" stenar så värst långt). Verkar vara granit.

Tack för tipsen.

/Mats

Utloggad Heinrich H

• Stammis
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2007, 21:53 »
Ser det ut som att det är sten som är kluven eller som block tagna ur berget ?

Det kan vara svartkrutssprängt som användes i bergshanteringen runt 1800.

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #6 skrivet: augusti 09, 2007, 23:30 »
För hand huggna borrhål och sprängning med krut användes i varje fall i gruvbrytning i början av 1700-talet.
När det gäller "gråsten", är det nog betydligt yngre. Troligen efter 1850.

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #7 skrivet: augusti 10, 2007, 09:21 »
Ser det ut som att det är sten som är kluven eller som block tagna ur berget ?
Skulle nog säga att det är stenar som är kluvna. Även om jag sa att det var granit så är mitt intryck att det var lite olika typer av stenmaterial. Vore det taget ur berg skulle man väl kunna se ett mer homogent material (under förutsättning att det kommer från samma stenbrott förstås). Det finns gott om blockig terräng i området (Åkeshov är nästan känt för sina storblockiga DeGeer-moräner) så min gissning är att man gott lös på olika större och mindre stenblock i dessa moräner. Som jag skrev så finns hålen bara på ett fåtal stenar, vilket kan tyda på att man kunnat använda en del stenar direkt, utan klyvning. Men man skulle kanske behöva kika lite noggrannare för att svara på frågan.

Kan tillägga att lämningen åtminstone är äldre än mannaminne, den ligger alldeles bredvid Åkeshovs slott och det skulle ha kommit fram om det funnits en byggnad där efter (åtminstone) 1920.

Själva borrhålen då, kunde man t.ex. för hand borra så fina hål på 1700-talet? 1850? Hur gick det till, var det en roterande borr eller var det slägga och spett som gällde?

/Mats
(Frågvis)

Utloggad Heinrich H

• Stammis
« Svar #8 skrivet: augusti 10, 2007, 10:00 »
Med mejsel och hammare eller slägga.
Man vrider mejseln hela tiden och får då ett hål med jämna fina väggar.

Här är en länk med kort beskrivning av hur kilar användes http://smie.no/kiler.htm

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #9 skrivet: augusti 13, 2007, 09:18 »
Tack för alla tips här. Tror jag bestämmer mig för att det är senare delen av 1800-talet som gäller. I fornlämningsinventeringen föreslår man en medeltida kastal, en tolkning som inte känns så trolig efter det ovan sagda. Läget är heller inte speciellt "kastal"-mässigt, de brukar ju ligga efter något vattendrag.

http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=10302001520001

/Mats

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
    • Arkeologiforum
« Svar #10 skrivet: februari 05, 2008, 20:12 »
Såg en dokumentär om Indien på Discovery civ igår och kom att tänka på denna tråd. För tusen år sedan klöv man granitblock genom att knacka hål där man sedan tryckte ner träplugg och hällde vatten på vilket till slut sprängde stenen när träet expanderade. Dessa hål var dock inte så perfekt släta som de på bilderna. Jag tror iofs fortfarande att stenarna på bilden är sprängsten men det är ändå en intressant metod. :)

/Johan

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #11 skrivet: februari 05, 2008, 20:59 »
Smart metod!

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
    • Arkeologiforum
« Svar #12 skrivet: februari 05, 2008, 21:48 »
Absolut, man slipper vänta till vintern. Man är väl iofs tvungen att improvisera när man befinner sig i södra Indien, antalet dagar med minusgrader är nog ganska få. ;)

/Johan

Utloggad Sven-Åke

• Veteran
  • Antal inlägg: 652
« Svar #13 skrivet: februari 05, 2008, 23:18 »
Metoden med träpluggar i hål som vattnades lär ha använts redan för 4000 år sedan , fast då i något mjukare sten.  Exempelvis i Egypten  på fasdstenarna till pyramiderna. Tror att det är kalksandsten.

Utloggad largo

• Stammis
  • Antal inlägg: 101
« Svar #14 skrivet: mars 07, 2008, 09:13 »
Borrhålen ser ganska djupa ut, vilket gör att jag tror att det är relativt unga.
Då jag bor i Falu-trakten, ett område där gruvan lärt både gruvfolk och omgivande befolkning att arbeta i sten, vill jag dela med mig det jag vet om stenklyvning.
Äldre kluvna stenar har oftast endast ett borrat hål som är några centimeter djupt. Kunskapen om hur stenar klyvs/spricker var en föutsättning för stenarbeten.
Kring det hus jag bor i, finns på skogen flera kluvna stenar, och vid samtal med äldre byinvånare, säger dessa att man klöv sten för framtida behov, och lät dessa sedan ligga kvar i skogen, tills man behövde dessa.
Sanningen att säga, ligger en del ganska misslyckade försök också kvar i skogen.
Metoden gick ut på att studera stenens struktur, och sedan göra ett grunt hål på rätt ställe. Detta skedde med vridborr och hammare. Därefter slogs en kil ned i stenen, och om stenklyvaren kunde sin sak, sprack stenen snyggt och prydligt i det eller de block man önskade.
Jag har även sett tröskelstenar, till äldre hus och ladugårdar, med dessa 3-10 cm djupa borrhål. Dessa stenar är förvånandsvärt symetriska och välhuggna.
Jag har även själv provat på att med slägghammer och vridborr ge mig på sten, och djupa hål är svåra att åstadkomma med denna metod, framförallt i hård sten.
Jag vet dessutom, att krutsprängning (bergskrut) använts de senaste tvåhundra åren, däremot lämpar sig inte dynamit för stenarbete, då kraften i dynamiten ger oönskade effekter. Enligt gamlingarna i byn, kunde en dynamitsprängs sten se hur bra ut som helst vid första påseende, men spricka okontrollerat första vintern, då dynamit orsakat oönskade mikrosprickor i stenen.

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #15 skrivet: mars 07, 2008, 20:52 »
Tack för denna intressanta information. Början av 1800-talet kan kanske vara den tidigaste tidpunkten för dessa huggna stenar om jag förstått dig rätt.

/Mats

Utloggad largo

• Stammis
  • Antal inlägg: 101
« Svar #16 skrivet: mars 09, 2008, 11:30 »
Ja, troligen, om du inte haft någon straffkoloni eller krigsfångeläger i närheten :lol: för då kan ju arbetsinsatsen kontra resultatet saknat betydelse.