Författare Ämne: Föremål till museum  (läst 3012 gånger)

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Föremål till museum
« skrivet: augusti 07, 2007, 20:21 »
Föreningen Bronsålder i Norrköping är under förändring och skulle behöva lite hjälp.

För det första kommer föreningen att byta inriktning till Forntid i allmänhet och detta är en stor ändring i sig. Vi kommer att rikta in oss mot allt mellan sten och järnålder istället för bara bronsålder som tidigare. Vi kan i och med detta göra en hel del förändringar som tidigare inte varit möjliga.

Den största förändringen som jag personligen arbetar för är att utveckla vår forntidsutställning från att bara innehålla bilder till att innehålla mer konkreta föremål. Det vi har i dagsläget är en utställning i bild men det jag vill skapa är en mer museiaktig lokal med fler autentiska föremål som en del i utställningen.

Det vi behöver nu är föremål.
Den inriktning jag har tänkt mig är vardagslivet i forntiden. Hur man levde, byggde, jagade osv samt hur samhället såg ut genom tiderna. Kort sagt, en glimt in i forntidens vardagsrum. Objekten jag har tänkt mig är vanliga bruksföremål som yxor, knivar, fiskeredskap, redskap för matlagning och boskapsskötsel och liknande. Jag är inte inne på någon högtravande utställning om hur de mäktige levde då det troligtvis handlar om en bondebygd från början till slut. Jag är alltså inte inne på att samla ihop några föremål av ädla metaller och sådant utan vanliga föremål från den vanliga människans vardagsliv. Smycken kan visserligen förekomma men dessa är inte i prioritet för tillfället.

Nu riktar jag min uppmärksamhet till alla kunniga personer på detta forum och frågar:
var kan vi erhålla liknande föremål?
Alternativt, var kan vi erhålla välgjorda kopior?

Målet är att antingen ha föremålen permanent eller att hålla en tidsbegränsad utställning som kan återkomma med variationer år för år. Syftet är att locka nya medlemmar till föreningen, att fånga uppmärksamheten för Himmelstalundsområdet och att växa som förening och bli en permanent punkt på Sveriges kulturkarta.

Föreningen har en (för vissa alltför välbekant) dyster historia som vi nu vill sopa under mattan och med nya krafter återskapa vår forna glans. De besvärande hindren i vår väg är förhoppningsvis undanröjda en gång för alla och vi hoppas att vi kan återuppbygga den förening vi en gång startade med målet att bevara Svensk forntidskultur i och runt Norrköping med omnejd.

Alla förslag till hjälp är välkomna.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: Föremål till museum
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2007, 12:51 »
Man kan låna föremål till utställningar från SHM och i de flesta fall från länsmuseer och motsvarande. Den avgörande faktorn om dessa lån beviljas eller inte, är låntagarens/museets kvalitet och säkerhet. Detta gäller såväl montrar och klimat som organisationen i sig, finns det kvalificerad personal etc.
Det är självklart lättare att låna flintredskap än ädelmetaller men alla föremål kräver olika former av arrangemang. Det bästa i er situation är troligen att ni kontaktar länsmuseet och ser vad de kan erbjuda för alternativ, om ni vill låna från SHM är det en lite större apparat och jag rekommenderar att det sker i samråd med något lokalt eller regionalt museum som troligen kan dessa rutiner.

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: Föremål till museum
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2007, 13:11 »
Tackar för svaret.

Jag har varit i kontakt med SHM och har blivit hänvisad till närmaste stads/länsmuseum.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett