Författare Ämne: Lårbensformade slipstenar på järnåldern?  (läst 4412 gånger)

Utloggad bernad_law

• Medlem
  • Antal inlägg: 56
Lårbensformade slipstenar på järnåldern?
« skrivet: augusti 05, 2007, 12:35 »
Under utgrävningarna på Haparandabanans lokal 39 (järnålder) har vi hittat något som bedöms vara en lårbensformad slipsten. Jag skulle bli tacksam om någon kunde informera mig om denna fyndkategori tidigare har hittats även under järnålder, och inte bara från yngre stenålder.

Om jag inte missminner mig fanns det för en tid sedan en artikel i Kristianstadsbladet om just lårbesformade slipstenar som under utgrävning hittades under "fel" tidsperiod; kanske någon är mera insatt än mig om de slutsatser man drog då.

Bild finns på föremålet på:
http://www.haparandabanan.blogspot.com/

"Archaeology - such a peculiar little pastime"
-lady Clifford

Utloggad Micke

• Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Lårbensformade slipstenar på järnåldern?
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2008, 15:28 »

Utloggad Anders Strinnholm

• Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2008, 18:03 »
Det är väl inte så konstigt, det finns ju åtskilliga exempel på att äldre föremål deponerats i samband med huskonstruktioner. Slipstenar är kanske inte så vanliga men yxor är det.

Utloggad Åsa M L

• Stammis
  • Antal inlägg: 210
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2008, 18:48 »
Exakt VAR är bilden på slipstenen på bloggen!!? Datum tack.  ???

Som Anders påpekar är det inte helt ovanligt att framförallt lite större stenföremål återupptäcks och återanvänds under förhistorien (finns exempe på flintyxor o dyl deponerat i järnåldersgravar på Öland). Däremot är ett fynd av en lårbesformad slipsten så långt norrut ovanligt! En enda omnämns funnen i Nord-norrland i Malmers avhandling - irriterande nog säger han inte var.

Vill se bild som sagt.