Författare Ämne: Vad "klingar" i Klangstenen?  (läst 9754 gånger)

Utloggad Tomas

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
Vad "klingar" i Klangstenen?
« skrivet: juli 19, 2007, 13:00 »
Var ju då och tittade på den så kallade Klangstenen på Gotland. Det är en ganska stor bumling som blivit borrad och kluven vid något tillfälle, kanske för att se om den var ihålig.
Den är även prydd med ett antal skålgropar/älvkvarnar.
Om jag inte är fullständigt felunderrättad så finns det fler av dessa välljudande stenar. Vet ej om alla är utrustade med skålgropar. Jag har mycket svårt att tro att skålgroparna skulle ha något med ljudet att göra. Framförallt med tanke på att den del av den kluvna Klangstenen som har minst antal gropar låter mest.
Vad vet man om dessa stenar egentligen?

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
SV: Vad "klingar" i Klangstenen?
« Svar #1 skrivet: juli 19, 2007, 15:25 »
Jag fann denna pdf, Utan Sammanhang? En kontextualisering av bronsålderns klangstenar i Mellansverige av Maja Hultman.
http://www.arkeologi.uu.se/ark/education/CD/Cuppsats/Hultman.pdf

Bengan

Utloggad Tomas

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Vad "klingar" i Klangstenen?
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2007, 22:53 »
Tack Bengan!
Har tagit hem ett ex. som kommer att bli kvällens läsning för mig.

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Vad "klingar" i Klangstenen?
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2007, 00:04 »
Intresseväckande! Hur låter den? Är det som på följande filmklipp på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=eNn-4O_G-bU

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Vad "klingar" i Klangstenen?
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2007, 01:09 »
Om man söker på sökorden "ringing stone" & "acoustic" hittar man mer info, dock inget som klart besvara vad som orsakar fenomenet. Det framfördes dock en åsikt (www.scapetrust.org/pdf/Coll_Tiree/collandtiree_5.pdf) att den akustiska vågen som skapas av slaget passerar genom stenen, lämnar klangstenen och reflekteras mot andra närliggande stenar. Och det är dessa ekon som man hör. Om man därför skulle rubba klangstenen skulle med andra ord fenomenet förmodligen försvinna.

Själv kan jag tänka mig att det beror på regelbundet skiktad mineralfördelning som ger gränsytor inne i klangstenen. I gränsytorna ändras densiteten och därigenom ljudhastigheten abrupt vilket orsakar reflektioner.   

Utloggad Tomas

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Vad "klingar" i Klangstenen?
« Svar #5 skrivet: juli 21, 2007, 02:50 »
Tittade på filmen och kunde konstatera att det låter precis som Klangstenen.
För mig låter det lite som om man slog på en tung stålbalk.

Vad gäller den förstnämda teorin så faller den nog lite eftersom Klangstenen är delad och den mindre biten något flyttad. Den mindre delen låter fortfarande trots sin "nya" placering.
Har lite bilder på den. Skall se om jag kan få ned någon av dem i storlek och lägga upp den här. Tror nog mer som du, att det beror på materialets sammansättning.

Utloggad Tomas

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Vad "klingar" i Klangstenen?
« Svar #6 skrivet: juli 21, 2007, 22:31 »
En bild på Klangstenen.

Utloggad Tomas

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Vad "klingar" i Klangstenen?
« Svar #7 skrivet: juli 21, 2007, 22:33 »
En till där man ser nästan hela.

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Vad "klingar" i Klangstenen?
« Svar #8 skrivet: juli 13, 2009, 21:25 »
Här kommer ett tips på en klangsten - dock utan skålgropar - från Bohuslän: Tegneby 244:1 på ön Lyr utanför Orust.

Jag har dock inte varit och lyssnat, men enligt RAÄ är det "ett block, ca 5 m l och 1 m br, liggande på ett större block. När man slår på blocket med en mindre sten uppstår ett klingande ljud. Känd i trakten sedan länge."

För övrigt skall det vara av gnejs. Tyvärr beläget på en sommarstugetomt.