Även jag har nyligen införskaffat en Nokia N95, men hur gör man för att koppla upp sig mot Google Earth och fornminnesregistret med den? Zoomzky verkar ha bra koll och kanske kan svara?
/Micke
Tjena Micke!!
Du ska tanka hem ett gratisprogram från Nokia som heter Sportstracker.
http://research.nokia.com/research/projects/SportsTracker/Använd PC-Suite för att installera i mobilen.
När man kör programmet skapar man en "Workout" som sparar hastighet, sträcka och GPS-Position på den tripp man gör. Workout'n sparas i en kalender där man kan öppna upp och exportera densamma till Google Earth. Detta sparar en fil i mobilen som du sedan lyfter över till din dator. Väl på datorn kan du dubbelklicka på exportfilen och den kommer öppna upp Google Earth.
Koppling mellan Fornminnesregistret och Google Earth får du genom att från fornminnessök välja "visa i Google Earth". När man stänger Google Earth kommer en dialogruta som tjatar om att man ska spara de länkar man kikat på. De är fiffigt om man gör det

jag har skapat egna mappar så jag kan tända och släcka beroende man e sugen å kika på. När du dubbelklickar på din fil som du skapat i Sports Tracker kommer den öppna upp Google Earth med de länkar som du har sparade från forminnessök.
Hoppas du får ut nått vettigt av d jag skrev

/Zoomzky aka Micke II