Författare Ämne: Sveriges Vackraste Runstenar?  (läst 8377 gånger)

Utloggad kallerunristare

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
  • Målar Stallarholmens runsten
    • Kalle Runristares hemsida
Sveriges Vackraste Runstenar?
« skrivet: maj 19, 2007, 19:52 »
Hej,
har under en längre tid arbetat med att beskriva några av
Sveriges kanske vackraste runstenar på ett färgstarkt sätt.

Nästan all tidigare information om runstenar är focuserad på
runinskriften, jag har istället valt att focusera på ornamentiken.

Gör ett besök till Sveriges Vackraste Runstenar
http://www.runristare.se/runstenar_gamla/ga_run_1.html




/ Kalle Runristare

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: Sveriges Vackraste Runstenar?
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2007, 21:32 »
Vet man vilka färger som användes ursprungligen?
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Sveriges Vackraste Runstenar?
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2007, 21:45 »
Riktigt trevliga imålningar du gjort. :) Här är några av mina favoriter:


/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Sveriges Vackraste Runstenar?
« Svar #3 skrivet: maj 20, 2007, 21:05 »
Vet man vilka färger som användes ursprungligen?

Rött, svart och vitt är vanligast. Violett vill jag minnas också finns på en sten i Köpingsvik. Färgspår är någorlunda ofta bevarade på stenar som legat skyddade inbyggda i kyrkväggar.
I Linköping finns t ex en lockhäll till en Eskilstunakista som är så välbevarad att bemålningen kan rekonstrueras i sin helhet.
Stenen finns av någon anledning i Stadsbibliotekets källarvåning och är värd en titt om ni skulle ha vägarna förbi.

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: Sveriges Vackraste Runstenar?
« Svar #4 skrivet: maj 21, 2007, 22:34 »
Tack för svaret. Jag vill minnas att någon också nämnt att brunt använts men det kanske är en variant av rött?

Anledningen till att jag undrar är, förutom rent intresse och nyfikenhet, att jag hade en diskussion med en rollspelare om vilka färger som användes under medeltiden. Alla färger vi kan framställa idag till tyger och annat, gick ju inte att framställa då. Diskussionen handlade om huruvida det var rätt att använda pastellfärger på medeltidskläder om det skulle vara autentiskt.

Att framställa färger till tyg är ju en sak, jag gissar att man var begränsad till mestadels grundfärger, men att framställa färger till sten måste rimligtvis ha varit en helt annan sak. Vad vet man om (runstens)färgernas sammansättning? Vilka ämnen använde man till olika färger? Svart, vitt och rött är ju inte så svårt att få fram men vilka fler färger finns belagda och vad bestod de av?
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Sveriges Vackraste Runstenar?
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2007, 07:48 »
Jag vet att mönja användes för rött och sotbaserad färg för svart. Jag kommer inte ihåg att jag sett någon uppgift om vad den vita färgen bestod av.

Apropå rollspelaren så bör man undvika (klar)grönt. Det var först i och med den moderna kemiska industrin som bra gröna pigment blev tillgängliga. Annars så kan man åstadkomma en rätt omfattande uppsättning kulörer med växtfärger. Det finns en omfattande litteratur i ämnet.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Sveriges Vackraste Runstenar?
« Svar #6 skrivet: maj 22, 2007, 08:14 »
Jag vet att det finns en artikel om färger på runstenar i Om runstenar i Jönköpings län från 2002. Kan redogöra för innehållet ikväll om intresse finns och ingen annan hinner före.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad pentakel

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63
SV: Sveriges Vackraste Runstenar?
« Svar #7 skrivet: maj 30, 2007, 20:14 »
Jag vet att det finns en artikel om färger på runstenar i Om runstenar i Jönköpings län från 2002. Kan redogöra för innehållet ikväll om intresse finns och ingen annan hinner före.

/Johan

Den där redogörelsen vore intressant. Och ursäkta min okunskap, men är "Om runstenar..." en bok, tidskrift eller vad?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Sveriges Vackraste Runstenar?
« Svar #8 skrivet: maj 30, 2007, 20:26 »
"Om runstenar..." är en del i serien "Småländska kulturbilder" som ges ut av Jönköpings läns museum och ger ut i bokform. Jag har tyvärr inte hunnt skriva sammanfattningen än men ska försöka göra det någon av de närmaste dagarna.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sveriges Vackraste Runstenar?
« Svar #9 skrivet: maj 31, 2007, 10:14 »
Apropå rollspelaren så bör man undvika (klar)grönt. Det var först i och med den moderna kemiska industrin som bra gröna pigment blev tillgängliga.

Hade man inte tillgång till blå och gula pigment? Jag har heller ingen grön färg när jag målar med akvarell (finns inga bra gröna akvarellfärger tycker jag), blandar alltid av blått och gult.

/Mats

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Sveriges Vackraste Runstenar?
« Svar #10 skrivet: maj 31, 2007, 20:56 »
Bättre sent än aldrig. Artikeln heter "...stenarna dessa, röda av runor...", är skriven av Kate Tronner, Anders G Nord och Helmer Gustavson, och behandlar Riksantikvarieämbetets analyser av färgrester på runstenar.

Det finns flera exempel på där runinskriften skvallrar om att stenen en gång i tiden varit målade på något sätt. På runstensfragmentet vid Överselö kyrka i Södermanland står det att Äsbjörn och Tidkume högg runorna och att Oröjka målade inskriften. På samma kyrkogård står det ett runstenspar som säger att "här skall stånda stenarna dessa, röda av runor". Fem mil sydöst om Överselö finns en annan runsten som säger att Äsbjörn ristade och Ulf målade.

På bevarade färgrester är bindemedlet borta men själva färgpigmentet finns kvar. Analysen har gjorts på fragment från Spånga, Fors och Sundby i Södermanland, Köping på Öland, franciskanklostret i Uppsala samt från Brahekyrkan på Visningsö. Analyserna gjordes med ett svepelektronmikroskop.

Det vanligaste pigmentet som påvisats är blymönja och jänroxidrött (båda ger upphov till röd färg om jag förstått saken rätt), blandade eller var och en för sig. Man måste dock tänka på att dessa är relativt stabila och kan därför ha bevarats bättre än andra. I övrigt har man även påträffat kalciumkarbonat (dvs vit färg från krita eller kalk) och kol.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad pentakel

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63
SV: Sveriges Vackraste Runstenar?
« Svar #11 skrivet: juni 02, 2007, 19:07 »
Ah, då förstår jag. Blir till att låna från UB!

På tal om att blanda gult och blått så är det inte alltid möjligt - alla (kemiska) pigment trivs tyvärr inte ihop, något min vikingaförening grämt sig mycket över det senaste året..